Tesla Model S P85D (2015)

autoreview

Tesla Model S
Tesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model S

Signalement

UitvoeringModel S P85D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst141.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lange termijn ervaring

  • 120.000 km

In 2015 als opvolger van de Opel Ampera zakelijk gekocht. Op de Ampera had ik wel wat aanmerkingen qua betrouwbaarheid en die traditie werd door de Tesla vrolijk voortgezet. Het prettige was echter dat de garantie en service het leed meer dan verzachtte. Soms werden bij een probleem andere onderdelen proactief vervangen, je voelde je echt gewaardeerd. Dat is in de loop der jaren compleet veranderd, niet alleen doordat de garantie was afgelopen, maar ook doordat het serviceapparaat steeds meer overbelast raakte. Klap op de vuurpijl was dat een Tesla medewerker mij haar directe telefoonnummer had gegeven vanwege een reeks problemen en toen ik haar de volgende dag wilde bellen, bleken alle telefoonnummers buiten gebruik te zijn gesteld... Alles moest voortaan via de app. Tegenwoordig is het contact weer iets makkelijker via SMS en laatst werd ik zelfs door iemand gebeld, wow!!
Na 5 jaar heb ik de auto naar privé gehaald, en helaas sloeg toen het financiële noodlot toe: steenslag ruitschade en blikschade (2x € 750 eigen risico) en een nieuwe Media Control Unit (€ 1250). Hopelijk blijf ik nu voorlopig van malheur verschoond.
Bij 70.000 km zijn er nieuwe banden op gekomen, bij het rijden voel ik nu wel wat trillingen, waarschijnlijk komt dat uit de banden, dus die zullen binnenkort wel een keer vervangen moeten worden, al is het profiel nog wel 4 mm.
Het capaciteitsverlies van de accu is nu ca. 5%, dat valt erg mee. Helaas is het superchargen tegenwoordig geen pretje. Zelden haal ik een vermogen van 60kW, het voorverwarmen lijkt wel iets verbetering te brengen, maar na een hoger begin valt het vermogen meestal snel terug. Een klacht van meer gebruikers en blijkbaar ter bescherming van de accu, al heb ik in die 5,5 jaar misschien 40-50 keer snelgeladen.
Aan de positieve kant: ik heb nog nooit een auto 5,5 jaar gehouden, maar ik heb nog steeds geen 'uitgekeken' of gedateerd gevoel. Ik ben blij dat ik een kunststoffen bekleding heb. Het leer in 5 jaar oude Tesla's ziet er meestal niet uit, deze bekleding lijkt verouderingsbestendiger te zijn. De over-the-airupdates houden de auto natuurlijk ook "nieuwer", al gaan er steeds meer updates aan mijn neus voorbij, dat wel, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik in mijn auto zo veel mis dat dat een nieuwe aanschaf rechtvaardigt.
Of een toekomstige nieuwe auto een elektrische wordt is natuurlijk geen vraag, maar of dat weer een Tesla wordt... Dan zullen kwaliteit, betrouwbaarheid en service toch op een hoger plan moeten komen. Alleen een voorsprong op aandrijf- en oplaadtechniek is niet voldoende. Er komt volgend jaar zo veel ander moois op de markt!

7 jaar voorbij

  • 141.000 km

Inmiddels al weer bijna 2 jaar en 20.000 km verder, het gaat allemaal niet zo hard meer door de corona. Belangrijkste gebeurtenis was de APK na 6 jaar die ruim € 2500 aan kosten met zich meebracht. Daar zat wel de vervanging van 2 beschadigde banden bij, maar ook de vervanging van enkele draagarmen met de mededeling dat andere draagarmen ook wel aan de beurt komen, maar bij het rijden heb ik nog nergens last van, geen gerammel of dergelijke. Voor de rest heeft de laadklep wat kuren vertoond, hij wilde soms niet meer open, maar na een paar weken is het probleem vanzelf weer verdwenen. De kosten voor de vervanging van de MMC (zie vorige review) heb ik uiteindelijk onder verlengde garantie van Tesla teruggekregen.
Ik ben veel naar nieuwe auto's aan het kijken, maar ik blijf hry lasyog vinden om een auto te vinden die beter is dan de Tesla en toch nog enigszins betaalbaar is. Helaas helpt de dure dollar niet mee. Ik vind de Lucid Air en Cadillac Lyric interessant, maar dat vergt nog enig geduld. De Model S moet nog maar even mee!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens