Tesla Model S 85 Performance (2013) #3

autoreview

Tesla Model S 85 Performance (2013)

Signalement

UitvoeringModel S 85 Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf188.527 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

195000

  • 195.000 km

Na ruim een half jaar in de Tesla te hebben gereden kan ik wat meer vertellen over de kosten, gebruik en ervaringen van de auto.

Ervaringen: het is een enorm grote wat logge snelle auto. Groot in de zin van breed voornamelijk. Inclusief frunk heeft de auto ca. 800 liter bagageruimte. Ideaal dat er een uitvoering bestaat met kinderstoeltjes in de achterbak waardoor ik nog niet naar een SUV of MPV hoef over te stappen.

Gebruik: de auto voelt degelijk aan, zelfs na 2 ton. Het aanspreken van het vermogen is best verslavend, voornamelijk in het begin. Stoelen zijn voor mij niet ideaal; ik kan niet de sportieve/actieve houding vinden; wellicht is die er ook niet :). Het blijft een zware, logge auto en zo rijdt het ook wel enigszins.

Kosten:
12V accu vervangen: €200
SIM en SD kaart vervangen: €400
APK + uitlijnen: €250

Buiten deze kosten is er verder nog de verzekeringspremie en afschrijving (schatting). Laden doe ik via het gratis Supercharging netwerk.

Kilometerstand 188500 tot 195000: kosten per km: €0.40

Aanschaf

  • 188.527 km

Specificaties
Geen bestuurdersassistentie
Geen bestuurdersassistentie
Homelink via GPS
Achterwielaandrijving
Solid Black (PBSB)
Dak in carrosseriekleur
Koolstofvezel spoiler
P85+
21" Zilveren Turbine wielen
Gratis Supercharging

188527

  • 188.527 km

Een vraag die bij de aanschaf van een elektrische auto door het hoofd van veel mensen gaat is vakanties met de auto. Je weet het rijbereik van de auto, dit staat uiteraard ook in het dashboard en is nauwkeurig. Het Tesla Supercharging netwerk is geintegreerd in de navigatie waardoor je een ideale voorgeprogrammeerde route ziet.

Stel je wilt van Utrecht naar Grenobles: 1000 km. Dit is normaliter met een auto met verbrandingsmotor 10 uur rijden bij een gemiddelde snelheid van 100 km p/u. Stel dat je een uur stopt, dan ben je 11 uur onderweg.
Met een elektrische auto is dat uiteraard anders: voor de Tesla Model S betekent dit als je vertrekt met een volle accu in de zomer (rijbereik 350 km) het volgende om een zo efficient mogelijke rit te hebben:

0-300km; stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
300-450km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
450-600km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
600-750km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
750-900km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
900-1000: aankomst bestemming met nog ca 25% accu. Dit betekent netto toename van 1.5 uur in de reistijd.

Dit is een voorbeeld van hoe het kan. Uiteraard zijn er meerdere strategien die naar Grenobles leiden. Bijvoorbeeld minder stops en langer laden.

200000

  • 200.000 km

Inmiddels heeft de auto 2 ton kilometers aan ervaring. De binnenkant ziet er nog goed en netjes uit. Exterieur heeft de auto wat steenslag en gebruikerssporen.

Onderhoud dat nodig was tussen de 195000 en 200000:
Calibratie van de deurhendel rechtsachter, kosten: €0
Reparatie van de deurhendel linksvoor, kosten: nog onbekend (wordt nog aan gewerkt :))

Ik was op de hoogte van de deurhendelproblematieken en verwacht dit zeker voor de toekomst nog meerdere malen tegen te zullen komen. De deurhendel linksvoor, die in het algemeen het meest gebruikt wordt, is twee jaar geleden al vervangen voor een Gen 3 deurhendel. Mogelijk wordt deze vervangen door een Gen 1 of Gen 2 deurhendel.

TCO (Total Cost of Ownership incl afschrijving (schatting)): €0.32/km

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens