Suzuki Swift 1.3 16V Summum (2002)
Still going strong
Jong, knap en beroemd, het gaat beslist niet op voor de Suzuki Swift. Want da's een oude bok! Maar hij is er nog altijd. En dat is bijzonder. Wat krijg je nu nog voor je Swift-euro's? Toch geen fossiel hopen we?!
We schrijven 1989. De Suzuki Swift wordt vernieuwd. De hoekige, scherpe lijnen maken plaats voor een afgerond model, met guitige, geblokte achterlichtunits en een eigentijds neusje. Drie motoren beslaat het gamma: een ultrazuinige 3-cilinder 1,0-litermotor, een 1.3 die perfect bij de kleine hatchback past en... de 1,3-liter zestienklepper van 101 pk krijgt ook in Swift II een plekje dwars voor in de Swift GTI. Maar het toppertje wordt toch de GS-uitvoering, die oogt als de GTI maar met de gewone 1.3 krachtbron aan boord en dus sympathiek geprijsd.
2002 inmiddels. De kleine Japanse hatchback Swift is nog steeds onder ons. Zou het dan toch waar zijn dat de levenscyclus van automodellen steeds langer wordt? De 1.3-oer-Swift-motor krijgt twaalf jaar later zijn multikleppentechniek. Die zijn er lekker snel bij! Waar Europa zijn kleintjes groter en zwaarder laat worden en ook volwassener, is het wat Suzuki betreft 'still going strong' voor de Swift. Hoe rijdt die zestienklepper Swift 1.3?
Helemaal stilgezeten hebben ze natuurlijk niet bij Suzuki. Enkele neuscorrecties kwamen voorbij in de loop der jaren en deze Swift (we reden de Special, maar de enig leverbare 3- of 5-deurs Swift is nu de Summum) heeft inmiddels airbags links en rechts. Stuurbekrachtiging is standaard, net als central lock, elektrische ramen en spiegels. En verstevigingsbalken in de portieren moeten het gebrek aan zij-airbags goedmaken. Want die zijn niet leverbaar. ABS is dat wel en airco is ook een extra in de Swift. Toch, met de Summum-uitrusting is het wat ons betreft niet afzien geblazen.
Dan dat nieuwe motortje. Door de multikleppenkop namen vermogen (behoorlijk) en koppel (wat minder) van het snormachientje toe en goed meekomen in het verkeer is wel het minste dat de 1.3 z'n bestuurder meegeeft. De vierpitter heeft er altijd wel zin in en loopt mooi rond, in de beste Japanse zin van het woord. Stevig snorren, die woorden blijven ons bij na een weekje 16V-Swiften en dat gecombineerd met de beroemde, technische betrouwbaarheid en duurzaamheid van Suzuki's geeft veel vertrouwen als je een relatie met deze oude makker aan zou gaan.
Minder comfortabel
Een verzorgd onderstel had de Swift al vanaf het begin. Maar dat kan de beperkte wielbasis niet helemaal compenseren zodat op de snelweg dwars-richels behoorlijk worden doorgegeven. En hoewel de stoelen allesbehalve vormeloos zijn (soort sportexemplaren in de 3-deurs!) kunnen die dat niet helemaal opvangen. Dat maakt de Swift een niet heel comfor-tabele auto om mee onderweg te zijn. Maar het is te doen. Nog steeds is de Suzuki best behoorlijk onderstuurd in bochten. Hij is niet vies van een beetje rechtdoor willen als je hard een bocht induikt. Maar het is een goedmoedige afwijking die niet uit de hand loopt. En ondanks zijn aanpassingen aan de tijd is het ook nog altijd zo dat banden en onderstel behoorlijk wat weggeluid doorgeven aan het interieur. Dat doen moderne kleintjes, vooral uit Europa, stukken minder. Hetzelfde geldt voor de motor. Binnenin de Suzi zijn behoorlijk wat decibels meetbaar. Hier moet nog een stap gemaakt worden, maar we kunnen ons niet voorstellen dat Suzuki dat met de Swift nog gaat doen.
Ergonomisch is het even aanpassen als je Swift gaat rijden. Soms lijkt het erop alsof de makers dachten: "Waar zullen we die knopjes nu eens verstoppen?" De bediening van de wisser achter bijvoorbeeld zit onderin weggewerkt. Ook de elektrische voorportierraambediening zit niet in de breedte, maar in de lengte door ruimtegebrek en ook de elektrische buitenspiegelverstelling is er een beetje bijgepropt. Geen ramp, het went allemaal wel, maar het geeft wel aan dat je een in de basis verouderde auto rijdt.
Ouderwetse prijs
"Met een ouderwetse prijs", zullen de oplettende autokenners roepen en dat klopt. Scherp van huis uit en door de overheid nog eens met subsidie behangen, komen we uit op een bedrag van € 9.999 minus € 775 als u nog in 2002 toeslaat. Want de Swift is zuinig en schoon en sleept daarmee respectievelijk € 500 en € 275 overheidskorting mee in de wacht.
Kijk, dan kom je voor de Suzuki Swift op een prijs waarbij het nog leuk is om je vrouw een boodschappenkar cadeau te doen, waarvan ze zonder twijfel vele jaren lang onbezorgd plezier heeft.
- +Scherpe prijs
- +Fijn motortje
- +Betrouwbaar & waardevast
- -Niet echt comfortabel
- -Krap op achterbank
- -Bedaagd interieur
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.3 Summum |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 106 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.745 mm / 1.590 mm / 1.350 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 765 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 320 kg |
Banden | 155/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
