Suzuki Swift 1.0 GLS (1998)
Eeuwige jeugd
Volslagen bij verrassing zette Suzuki in 1989 plots een vernieuwde Swift neer. U weet nog wel, het type met de geruite achterlichtunits. Dealers hadden het type 1.3 GS ruim op voorraad, 'want die gingen als warme broodjes'. De 'giant' Suzuki veroverde zich overtuigend een plek in de kleine compact-klasse. Nu zijn we negen jaar verder; een eeuwigheid in autoland. En die gekke Swift blaast nog steeds zijn partijtje mee. De uitrusting is op peil gebracht, neusje en kontje zijn 'bijgewerkt' en 't interieur is een tikkeltje bijgeschaafd, maar voor het overgrote deel is dit nog steeds die Swift van '89. Hoe kan dat?
Herkenbaar
Afgezien van de 1.3 GTi en de 1.6-zestienklepper in de Swift-sedan deed de Swift het altijd met twee verschillende benzinemotoren; de 1.0 driecilinder en de 1.3 vierpitter. Dat is nog steeds zo. Onze 1.0 GLS laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Je merkt vooral stationair dat hier een driecilinder aan het werk is. De versnellingspook staat lekker te vibreren en het stuurwiel doet bij stilstand en draaiende motor zachtjes mee. Ook bij optrekken is de kleine benzinemotor herkenbaar: de roffel hoort duidelijk bij een driepitter. Maar op constante snelheid is er van onbalans of motorlawaai geen sprake. Bij Nederlandse snel-heden is die Swift zelfs verrassend geruisloos. De dB-meter bevestigt dat. Overigens verandert dat bij een minder fraai geplaveide ondergrond of een nat wegdek. Dan is overduidelijk meer geluid hoorbaar; vooral afkomstig van het onderstel.
Wat verwacht u van een 1-liter driecilinder van 53 pk als het gaat over prestaties? Waarschijnlijk niet al te veel. Dan zal de Swift u meevallen. Want in de versnellingen 1, 2 en 3 kom je probleemloos mee in het (stads)verkeer. En dan hoef je niet eens ver door te trekken in de versnellingen. Dat wordt anders in 4 en 5 - de trekkracht is dan ver te zoeken. Hou die drie dus maar lang vast. De toerenteller helpt u met 'hoe lang'. De geringere inwendige wrijving van een driecilinder is een weldaad voor de verbruikscijfers. De Swift heeft een reputatie op dat gebied. Hij stelde niet teleur. Slechter dan 1 op 15 wordt heel lastig. Zestien kilometer afleggen op één liter Euro is een realistisch dagelijks verbruik voor de kleine. Dat komt mede doordat de Swift in deze uitvoering niet uitnodigt tot hard rijden. De Japanse veteraan is namelijk behoorlijk onderstuurd en komt onder het rijden bepaald niet over als 'zwaargewicht'. Gecontroleerd, maar overduidelijk schuift de Swift over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht als je te hard een bocht induikt. Het is opvallend hoe snel de Swift de handdoek in de ring gooit. Hij wil het liefst rechtdoor. Bij gas loslaten komt de Suzi overigens netjes en stabiel terug in het gareel. Maar toch, lang geleden dat we zo'n onderstuurde auto mee hadden.
Je kunt 'giant' schreeuwen tot je een ons weegt, maar de Swift 3-deurs (5-deurs: +10 cm!) is en blijft een krappe auto. Hoofd- en beenruimte op de achterbank schieten domweg te kort voor volwassenen. En een peuter op de achterbank in een kinderzitje vastgespen, kost je je rug. Er zijn een boel klas(se)genoten die ruimer zijn. Verder ergeren we ons al acht jaar aan dat walk-in mechanisme dat niet terugkomt in de oude stand... Ook de kofferruimte kan de Swift niet tot een praktische auto maken. De bekende hoge tildrempel is nog altijd van de partij en het aantal liters inhoud is niet indrukwekkend.
Wat wel imponeert bij de verfriste Swift? De bovenmodale uitrusting. We zijn in ons basis-Swift op pad met twee airbags, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrische spiegels en centrale deurvergrendeling. Allemaal standaard op een GLS. Kies je deze zelfde uitvoering met 1.3-motor dat doet Suzuki daar nog eens airco bij ook. Toe maar!
'Het blijft een leuk ding,' zegt de Astra-rijder die na ons komt in de wasstraat. En hij heeft gelijk. Sterk punt van de bekende Suzuki is zijn jeugdige, tikkie sportieve 'looks'. Die behoorlijk worden versterkt door bumpers in kleur, ook standaard op de GLS.
Maar de sterkste punten van veteraan Swift liggen toch op het rationele vlak. De auto is nieuw scherp geprijsd en ongekend waardevast. Verder technisch zeer duurzaam en betrouwbaar. Een auto met een knipoog, bestemd voor verstandige mensen.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.0 GLS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.754 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 993 cc |
Maximaal vermogen | 39 kW / 53 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 76 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.745 mm / 1.590 mm / 1.350 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 720 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 600 kg |
Banden | 155/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,4 s (fabrieksopgave: 15,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,7 s / 22,0 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 131 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
