Subaru WRX STI Sport Executive (2011)
Rappe roffelaar
Het was natuurlijk nogal een stap om die sedan weg te laten. Dat was immers de vorm die in de loop der jaren het imago van de Impreza naar grote hoogten heeft gestuwd. De vraag is daarom niet zozeer waarom de sedan nu ook verkrijgbaar is, maar eerder waarom Subaru die niet vanaf het begin in het programma heeft opgenomen. Er volgt nu echter wel een andere opvallende wijziging: de auto heet officieel geen Impreza meer. Het is nu 'slechts' de Subaru WRX STI.
Die WRX STI heeft een 2,5-liter turboboxermotor met 300 pk onder de kap en beschikt uiteraard over vierwielaandrijving. De Subaru heeft zowel tussen de voor- als de achterwielen een mechanisch sperdifferentieel en ook nog een tussendifferentieel. Je kunt vervolgens zelf instellen in hoeverre je dat middelste 'diff' wilt sperren. Ruwweg geldt: hoe gladder de ondergrond, hoe meer je richting full lock wilt gaan. Verder kun je je ook nog bemoeien met het gedrag van de motor. Je hebt een rustige stand voor een zuinig rijgedrag, handig in bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Dan een sportstand voor het betere werk en als laatste 'Sportsharp', waarbij de motor supernerveus op het gas reageert. Op een positieve manier welteverstaan.
Aandrijfassen mishandelen
De Subaru levert prima prestaties. Hij moet de sprint van nul tot honderd officieel in 5,2 seconden afleggen, maar we kwamen uit op 5,6 seconden, omdat we de WRX anders redelijk moeten mishandelen. De aandrijfassen krijgen behoorlijk op hun falie als je een staande start doet. Dit dan omdat je de wielen vanwege de vierwielaandrijving niet kunt laten doorslippen om de motor in het goede toerengebied te houden.
Het schakelen vergt enige concentratie. De slag van de pook is extreem kort, maar je moet de versnelling heel goed inleggen: je legt hem niet met twee vingers in het volgende verzet. Een lakse houding wordt meteen bestraft met het wrede geluid van schurende tandwielen. Ook de koppeling is zwaar en weinig vergevingsgezind. Het merkwaardige is dat dit systeem bij rustig rijden op lange duur erg vermoeiend is, maar als je echt gaat knallen, voelt het juist vertrouwd en solide. De boxer knalt, bromt en gromt al zodra je hem start. De turbo moet zich flink opladen en pas boven de 3.000 tpm heb je echt veel kracht, maar voorbij de 6.000 is het snel over. De powerband van de Subaru is daardoor redelijk smal, maar binnen dit gebied is de STI echt extreem snel.
Wie denkt dat de vierwielaangedreven WRX STI neutraal stuurt, heeft het mis. Duik je te hard de bocht in, dan krijg je ouderwets onderstuur. Je merkt dat de auto rechtdoor schuift, maar in het stuurwiel voel je niet goed dat de wielen grip verliezen. Hoe dan ook is het beter om goed te remmen. Net als de koppeling is het rempedaal erg zwaar. Bovendien is de slag van het pedaal kort. Hierdoor kun je wel heel mooi tussengas geven, wat zelden zo leuk is geweest als in deze WRX. Afhankelijk van de stand van het middendifferentieel gooit de WRX-STI zijn kont naar buiten; tegensturen en gas erop houden is nu de truc: de voorwielen trekken de auto recht. Het ESP kent gelukkig een sportstand, zodat je met het vangnet aan kunt spelen.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | WRX STI 2.5T Sport Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.457 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 407 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.415 mm / 1.795 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.480 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 5,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 1,7 s / 2,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 4,4 s / 6,5 s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 243 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Subaru WRX 2.5 T Sport | Clima | Winterpakket | Supersprint | Turbo Timer 12-2012 202.420 KM
- 2012
- 202.420 km

Subaru WRX 2.5 400pk T Sport |org. NL|stage 1|18" O.Z racing wielen|dealer onderhouden|Apple Carplay|custom sport uitlaat met klep|
- 2011
- 72.020 km

Subaru WRX 2.5 T Sport | 380PK | 4-deurs, sedan | handgeschakeld | Kanon |
- 2012
- 115.086 km
Lees ook
Test: Subaru WRX STI vs Mitsubishi Lancer Evolution MR
In deze Nissan Micra met V6 zit een vleugje nieuwe Micra
De Tomaso P72: analoog statement na zes jaar werkelijkheid
Dubai helpt en beboet toeristen per elektrische Lotus Emeya
‘Porsche in de problemen door te ambitieuze elektrificatiedoelen’
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.