Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Subaru Impreza

Niets te kiezen

49
Subaru Impreza
Subaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru Impreza
  • Nic de Boer
  • Eerste rijtest
9 december 2017 om 10:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 46 2017
AutoWeek 46 2017

Je leest het in AutoWeek 46 2017

Na jaren van afwezigheid is er weer een Impreza. Die is te koop in slechts één variant met een vrij lichte motor, een CVT-automaat en vierwielaandrijving. Het eigenwijze Subaru maakt het zich daarmee wel heel erg lastig. Het vinden van kopers zal zijn als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

In Europa stellen we het sinds 2012 zonder Subaru Impreza. Het merk richtte zich op de SUV-markt en gaf ons de XV ervoor in de plaats. Die kun je het beste zien als een hoog-op-de-potenversie van de Impreza. De XV mag gewoon blijven, maar daarnaast brengen de Japanners de Impreza terug naar Nederland. Het eerste wat Subaru wil melden over de nieuwe Impreza is dat we hem vooral niet moeten vergelijken met datgene waar de Impreza zo beroemd om is. Het gaat hier dus niet om een auto met een dikke turbomotor, een luchthapper op de motorkap en gouden wielen. Sterker nog, het tegendeel is waar. De nieuwe generatie wordt gebracht in één uitvoering. Die heeft een nieuw ontwikkelde, 114 pk sterke ongeblazen 1,6-liter boxermotor, een Lineartronic CVT-automaat en vierwielaandrijving aan boord. Meer smaken zijn er niet. Wel is er in verschillende landen om ons heen nog een 2,0-liter te koop (156 pk). Maar met een CO2-uitstoot die richting de 160 gram per kilometer kruipt, wordt die te duur voor de Nederlandse markt.


VIER HOLLANDERS

Daarmee hebben we meteen het grootste pijnpunt van de Impreza te pakken: wie er een wil, kan niet kiezen. Doodzonde, want tijdens een eerste kennismaking met de vijfde generatie Impreza weet de auto best te overtuigen. Het uiterlijk doet denken aan een sportback – net geen hatchback, maar ook geen stationwagon. Dat concept levert een flinke kofferbak op en een zeer riante ruimte achterin. Vier uit de kluiten gewassen Hollanders passen er uitstekend in. Achter het stuur zit je ook prima. Desgewenst kun je lekker laag zitten en het stuur ver naar je toe halen. Als je gaat zitten, pakt de auto je beet en neemt hij je mee voor een lekkere rit. De sportieve genen zitten er duidelijk nog steeds in.

Op de interieurs van Subaru hebben we vaak kritiek omdat ze nogal gedateerd ogen. Dat vinden de Japanners helemaal geen probleem. Ze vinden het vooral belangrijk dat het ergonomisch allemaal in orde is en een en ander intuïtief en vlug te bedienen is. Bovendien moet het robuust in elkaar zitten. En dat doet het: de Impreza wekt de indruk dat hij is gebouwd voor de eeuwigheid.

Dan het rijden: ook daarover kunnen we positief berichten. De besturing is heerlijk direct zonder nerveus te worden. De vering en demping zijn mooi in balans. Nooit heb je het idee dat hij te hard is afgestemd en de manier waarop hij neutraal in de bocht blijft liggen, maakt indruk; het lijkt alsof deze auto het begrip overhellen niet kent. Maar dan komen we bij de motor. Op de eerste plaats merk je er weinig van dat er een boxermotor aan boord is. Natuurlijk is het fraai dat hij stil is, maar van de boxerroffel hadden we nu juist wél wat willen
horen. Verder is het vermogen van slechts 114 pk en een trekkracht van maximaal 150 Nm op een gewicht van zo'n 1.350 kilo aan de tamme kant. In het Nederlandse verkeer zal het allemaal best gaan, maar als je eens een peut gas wil geven om bijvoorbeeld een rijtje voorliggers te passeren, gaat dat tijd kosten. De motor doet simpelweg afbreuk aan de rest van de techniek. Hij is wel erg minimaal.

ZES VERZETTEN

Ook wat de transmissie betreft, kunt je niet kiezen: Subaru heeft alleen de Lineartronic CVT beschikbaar, een traploze automaat. Ook daarop is in het verleden veel kritiek geweest. De transmissie kiest na het gas geven namelijk zelf het toerental waarop het ideale vermogen vrijkomt. Als er snel moet worden opgetrokken, resulteert dat in een motor die op een hoog toerental loeit. Dat heeft Subaru zich aangetrokken. In de Lineartronic zijn tegenwoordig zes verzetten geprogrammeerd om die ongewenste karakteristiek tegen te gaan. Maar het gemis van een handbak maakt het niet goed. Bij Subaru zeggen ze daarover dat de de Impreza niet meer zonder de Lineartronic kan. Dat is namelijk onderdeel van het Eyesight-pakket dat standaard is op elke uitvoering. Dat systeem bestaat uit veiligheidsitems als een noodremassistent, een rijbaanassistent én adaptive cruisecontrol. Het functioneren van die laatste wil bij de verschillende merken sterk verschillen. Als de ervaringen van het systeem van Subaru in het Nederlandse verkeer net zo positief worden als tijdens onze rit in de heuvels rond Mallorca, mag het systeem van Subaru zich rekenen tot het beste wat we kennen. Maar om de auto zo netjes geleidelijk te kunnen laten afremmen en optrekken is een CVT nodig. De handbak is dus opgeofferd voor het functioneren van het Eyesight-systeem. Voor Subaru is dat een logische keuze, want het wil zich nadrukkelijk profileren als veilig merk.

Een koopje is de Impreza bepaald niet. Voor € 30.000 is er bij de concurrentie ook heel wat moois te koop, al heeft dat dan nooit vierwielaandrijving. Bij de C-segmentauto's die dat nog wel aan boord hebben, zit je daarbij meteen vast aan een veel grotere motor. Dat maakt de Impreza uniek in zijn soort. Maar de vraag blijft wie er zit te wachten op de combinatie vierwielaandrijving, automaat en 114 pk ...

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Subaru Impreza
Subaru Subaru Impreza

Uitgelicht aanbod

    Subaru Impreza 1.5R Luxury AWD - Trekhaak - Dealer onderhouden

    Subaru Impreza 1.5R Luxury AWD - Trekhaak - Dealer onderhouden

    • 2008
    • 184.583 km

    € 6.950

    Subaru Impreza 1.5 R Luxury | AWD | bj 2007 |

    Subaru Impreza 1.5 R Luxury | AWD | bj 2007 |

    • 2007
    • 236.011 km

    € 4.995

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo

    • 1999
    • 275.340 km

    € 14.950

Meer Subaru Impreza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Impreza specificaties
  • Subaru Impreza occasions
  • Subaru Impreza video's
Advies en informatie
  • Subaru Impreza tests
  • Subaru Impreza gebruikersreviews
  • Subaru Impreza index
PREMIUM
Subaru Impreza

Subaru Impreza

Na jaren van afwezigheid, is er weer een Impreza. Die is te koop in slechts één variant met...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    8
    • 11 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    2
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    7
    • 16 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    • 3 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    10
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    9
    • 25 januari 2019
meer reviews
Subaru Impreza vs. Lexus CT 200h - dubbeltest

Subaru Impreza vs. Lexus CT 200h - dubbeltest

86

Niet wéér zo'n Golf, Astra of Focus voor de deur? Wees gerust: het hoeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber...

    31
    • 25 december 2021
  • Nieuws
    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    15
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar Nederland

    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar...

    10
    • 18 september 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    18
    • 12 maart 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza ook als STI Sport

    Subaru Impreza ook als STI Sport

    9
    • 8 oktober 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden