Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD

Sporthart

Subaru Impreza
AutoWeek 2002 week 23
AutoWeek 2002 week 23

Je leest het in AutoWeek 2002 week 23

In Frankfurt presenteerde Subaru de ultieme Impreza in de vorm van de WRX STi AWD. Vorige week stond 'ie klaar om op zijn merites te worden beoordeeld. Met een ongewone rij-impressie als gevolg.

Elke autoliefhebber kent 'm: de Subaru WRX. Als je zijn neus met de grote luchtinlaat in de buitenspiegels ziet opdoemen, ben je erop voorbereid even naar rechts te gaan en de sportieveling voorbij te laten. De WRX verdiende zijn goede naam niet alleen met zijn 218 pk sterke motor en zijn plezierige rijkwaliteiten, maar ook met zijn prijs van nog geen 27.000 Euro. Want dat is voor zo'n snelle rakker ronduit een 'koopje'. Dat laatste ligt bij de nieuwste versie van de Impreza wel even anders: de WRX STi AWD staat voor € 44.995 in de prijslijst. Maar daarvoor krijg je wel wat meer dan bij de 'gewone' WRX, die overigens ook leverbaar blijft.

265 paarden
De STi is de eerste auto die door Subaru Tecnica International, de sportafdeling van Subaru, is ontwikkeld. De divisie heeft tijdens zijn tienjarig bestaan motoren en andere speciale onderdelen ontwikkeld voor de Subaru rallywagens. De STI-divisie wordt nu gepositioneerd als specialist in de ontwikkeling van sportieve Subaru's.
Met de WRX STi wilde Subaru zich onderscheiden van zijn concurrenten, met name de Mitsubishi Evo, door topprestaties te combineren met alledaags gebruiksgemak, zoals we dat ook al kennen van de WRX.
De tweeliter boxermotor in de Impreza WRX STi is gebaseerd op die uit de 'gewone' WRX. Maar STI heeft hem onder handen genomen om tot het respectabele vermogen van 265 pk bij 6000 tpm te komen, terwijl een maximum koppel van 343 Nm wordt bereikt bij 4000 tpm. Dat is respectievelijk 47 pk en 53 Nm.
Een en ander is bereikt met vergrote inlaatkanalen, een grotere turbocompressor en een aangepaste intercooler.
Deze intercooler, die de samengeperste lucht van de turbo koelt, kan met een druk op de knop op het dashboard extra koeling krijgen. Uit een reservoir wordt water via de onderkant van de motorkap op de intercooler verneveld, waardoor de lucht nog verder afkoelt, zodat extra vermogen wordt geleverd.

Op z'n kop
Verder heeft STI het motormanagementsysteem gewijzigd, speciale, meergaats injectoren en een katalysator met verbeterde doorlaat toegepast. Om de motor betrouwbaar te houden onder hoge belastingen zijn gesmede zuigers, gewijzigde drijfstangen en nieuwe cilinderkoppen toegepast. De stoere bink is bovendien gekoppeld aan een nieuwe, handgeschakelde zesbak met korte overbrengingsverhoudingen.
Subaru Tecnica paste uiteraard ook het onderstel aan en gebruikte een techniek die bij motorfietsen alom bekend is: omgekeerde schokdempers (upside-down). Bij deze dempers zit het vloeistofreservoir bovenin in plaats van onderin. Voordeel is een lager onafgeveerd gewicht en een grotere stabiliteit. De vering is overgenomen uit de gewone WRX, maar de STi mag 't met een bredere bandenmaat doen. De goudkleurige lichtmetalen wielen zijn voorzien van Bridgestone Potenza's RE 040 in de maat 225/45 R17.

De limit
Pas als de auto op de brug staat, zie je de beschermplaat die van de voorbumper tot voorbij de vooras loopt ter bescherming van de motor. Een goed idee uiteraard, want elke koper van een WRX STi zal een stuk onverhard opzoeken om zijn aanwinst eens lekker uit te proberen. Dat is in ons land niet gemakkelijk, maar Subaru had daar wat op gevonden. Op de startbaan van luchthaven Drachten konden we veilig voluit accelereren. De baan was niet lang genoeg om de geclaimde topsnelheid van 238 echte km/h te halen, want bij zo'n 190 km/h moesten we vol in de Brembo-ankers om niet in het gras te belanden. Op zo'n stuk asfalt in het open land heb je weinig referentie hoe hard je wel gaat, maar hard gaat 't echt. Wij klokten dik zes seconden met de stopwatch van ons horloge, maar de WRX STi moet de sprint van 0-100 km/h toch in 5,5 tellen kunnen volbrengen. Tot stilstand komen lijkt met de dikke, geventileerde remmen een fluitje van een cent, maar je wordt dan ook bijgestaan door ABS met G-sensor en elektronische remkrachtverdeling.
Vanaf de 'airstrip' reden we naar de naburige ex-slipbaan, waar we ons konden uitleven op een korte slalom. Daar krijg je de kont van de vierwielaangedreven Impreza wel een beetje om als je maar genoeg snelheid hebt en gas op de plank houdt. Op nat is hij onderstuurd en een ruk aan de handrem zal je niet helpen. Dan moet je bij de rallywagen zijn, die is uitgerust met een potentere hydraulische handrem.

In de bak
Het leukst om te doen met zo'n rallywagen-in-spé is natuurlijk lekker driften op een onverharde ondergrond. Als je daarvoor een aardappelenveld opzoekt, weet je zeker dat je één of meer boze boeren met tractor en riek op je pad zal vinden. Waar moet je in 's hemelsnaam naar toe? Ook hier een goede vondst: een grote openluchtbak bij een manége. Rallyrijder Hans Stacey demonstreert hoe 't moet in de binnenbak, alvorens we buiten (veiliger) onze gang kunnen gaan. Tja, ook al rijden, racen en testen we regelmatig op circuits, dit zijn toch unieke gelegenheden. Dus sturen we breed grijzend de denkbeeldige cirkels in, spelen met het gas en driften achtjes. Terwijl een enorme hoeveelheid losgewoelde aarde meters hoog onder de wielen vandaan spuit. Omdat die door de wind richting manége wordt geblazen, waarvoor de paarden rustig buiten in 't zonnetje staan, komt aan onze pret toch een eind. Zo'n zandverstuiving mag spectaculair zijn, maar het welzijn van de dieren gaat vóór.
Oh, ja, we hebben ook nog een op de gewone weg gereden. In het normale verkeer met normale snelheden en op de landweg met een zware voet. Daar laat de snelle Impreza zich van zijn meest geciviliseerde kant zien. Je kunt namelijk heel netjes met hem rijden zonder alsmaar te worden uitgedaagd om verboden dingen te doen. En als je dat wél doet, tja dan is het uitkijken geblazen, want je gaat niet gauw te hard, maar véééél te hard. De WRX STi zelf maakt er geen problemen van.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum