Subaru Forester 2.0 S-Turbo AWD (1999)
Ruimte, maar dan anders
Die Forester is een typisch voorbeeld van "n beschaafde 4WD. Hij staat dichter bij een MPV dan bij een terreinwagen. En dat hoeft niet te verbazen, want hij is afgeleid van een personenauto - de Impreza Plus AWD. Subaru hoefde niet veel meer te doen dan de techniek van de Impreza Plus 2.0 combineren met een stoere koets en een ander interieur; en daar was de Forester 2.0 AWD. In de 2.0 S-Turbo AWD wordt zelfs dezelfde motor gemonteerd als in de Impreza 2.0 GT Turbo. Alleen werd de geblazen viercilinder boxer wel wat aangepast om de sportiviteit een beetje te beteugelen. Vermogen en trekkracht gingen omlaag, ten gunste van grotere souplesse. Desondanks heeft de sportieve Forester nog altijd 170 pk onder de kap.
Enthousiast gegrom
De accentverschuiving richting prestaties is wel ten koste gegaan van de terreinwaardigheid, want net zo min als de Impreza 2.0 GT Turbo, heeft de Forester 2.0 S-Turbo hoge en lage gearing. Daardoor is de nieuwe aanwinst nog minder een vervoermiddel om mee offroad te gaan en nog meer een vierwielaandrijver voor de gebaande (snel)wegen. En lang niet de minste ook. Een peut gas, en de Forester gaat er als de brandweer vandoor. In slechts 8,6 seconden sleurt zijn geblazen viercilinder hem van nul naar honderd. Aan power is nooit gebrek. Het gaspedaal omlaag en de boxermotor begint er enthousiast grommend aan te trekken. Dat wil nog niet zeggen dat de Subaru een sportwagen is. Z"n besturing bijvoorbeeld werkt zeker niet messcherp, maar ook niet vaag. De 4WD laat zich prima in de gewenste richting dirigeren. En hij is ook best vlot door snellere bochten te mennen. De vierwielaandrijving helpt daarbij de wagen op koers te houden. Z"n vrij hoge koets helt dan wel wat over, maar stabilisatorstangen voor en achter houden de kantelbewegingen binnen de perken. Vering en demping combineren stevigheid met souplesse. Dat valt vooral op wanneer de rit over plaveisel van bedenkelijke kwaliteit voert. Inzittenden voelen dan beslist wel wat er onder de wielen doorgaat, maar stoten veroorzaakt door hobbels en kuilen worden goed verwerkt. Wat schakelen betreft doet de Forester weer meer aan een heuse 4WD denken. Het schakelmechanisme werkt niet zo beschaafd, de pook gaat niet zo soepel van de ene versnelling naar de andere. Minder beschaafd ook klinkt het geluid dat de aandrijving produceert en dat steeds op de achtergrond aanwezig blijft. Toch is het aan boord van de Subaru geen lawaaiige boel. De 67,5 en 69,5 decibel die we bij 100 en 120 kilometer constant registreerden zijn nette waarden.
In het interieur van de Forester geen Spartaanse toestanden: een dashboard en een instrumentenpaneel zoals in een "gewone" personenauto, kunststof in twee tinten en donkere bekledingsstof. Bestuurder en bijrijder zitten op flinke, stevige zetels die veel zijdelingse steun geven. Armsteunen in het midden klappen uit de zijkanten van de leuningen. Losse spullen opbergen? Mogelijkheden genoeg: bescheiden portiervakken, vakken in de middenarmsteun en boven aan de middenconsole, een laatje links onder het stuur en als extraatje een brillenvak in de dakconsole. Achterpassagiers hebben flink wat ruimte voor hoofd en benen. De leuning van de bank waarop ze zitten laat zich in twee even grote delen omklappen. Bovendien zijn de delen afzonderlijk verstelbaar, waardoor de twee mensen waarvoor de bank bedoeld is - elk apart - een zo prettige mogelijke zit kunnen kiezen.
Met de stand van de rugleuning varieert ook de bagageruimte die "normaal" een inhoud van 409 liter heeft. Via de achterklep komen spullen die mee moeten terecht op een keurig vlakke, maar nogal hoog gelegen laadvloer. Onder het standaard meegeleverde afdekzeil zijn ze van buiten af niet te zien. Vakken onder de vloer en links en rechts in de zijpanelen zorgen voor extra opbergruimte. Als er echt veel mee moet, kun je de laadvloer groter maken door de rugleuning achter voor de helft of helemaal neer te klappen. Prijs van de multifunctionele, prestatiegerichte Forester 2.0 S-Turbo AWD: zo"n 57 mille.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Forester 2.0 S-Turbo AWD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 27.225 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.735 mm / 1.580 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 1.380 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 236 g/km |