Stof happen met de Meyers Manxter 2+2 - Reportage
Fun, fun, fun
Uit een enorme stofwolk doemt hij op: de Meyers Manxter 2+2. Een buggy uit het juiste hout gesneden en een verre nazaat van de oorspronkelijke Manx-buggy uit de jaren zestig. We gaan stofhappen!
Het is 56 jaar geleden dat Bruce Meyers een strandautootje zag ‘sandbashen’ in Californië. Het was een Kever-chassis met motor en een simpele rolbarconstructie ter bescherming van de twee inzittenden. “Als ik daar nu eens een fraai polyester carrosserietje omheen teken”, riep hij tegen zijn vrienden, en de rest is geschiedenis. De Manx-buggy ontstond een jaar later en ging in een oplage van zesduizend stuks over de toonbank.
Je kon hem krijgen als bouwpakket of kanten-klaar. De Manx staat ook te boek als een van de meest gekopieerde producten aller tijden. Kenners denken dat er 350.000 van deze copycats in elkaar zijn geknutseld, door zo’n driehonderd bedrijfjes wereldwijd. Meyers kreeg er geen cent copyright voor. Sterker nog, de rechtszaken die hij voerde, kostten hem zoveel dat hij in 1971 zijn zaak moest sluiten. Hierdoor raakte hij in een langdurige depressie. De ommekeer kwam toen hij in 1994 werd uitgenodigd voor een groots buggyfestijn in Frankrijk. Hier vond hij nieuwe energie, die uitmondde in zijn huidige bedrijf, Meyers Manx. Thans levert de inmiddels 93-jarige Meyers bouwpakketten op basis van de Manxter en geeft hij bedrijven licentierechten.
CORVAIR
In Europa zijn Manxter-buggy’s zo dun gezaaid dat we de eerste de beste gelegenheid om er een te rijden direct aangrepen. Oude kleding en mondkapjes zijn aanraders als we over de stoffige wegen achter de verborgen Ibicenco-stulpjes van Keke Rosberg en de onlangs overleden Niki Lauda jakkeren. Manxter-bezitter Grégoire Mevius is voormalig rallyrijder en bezeten van buggy’s. De kartbaaneigenaar (in Wav re, n a b i j Brussel) heeft er zelfs twee: deze Manxter 2+2 ‘voor normaal gebruik’ en de Dual Sport, die geschikt is om de ruigste terreinen te bedwingen. De Manxter 2+2 is een remake van het origineel, uit 1965. Hij is bovendien van Europese origine: de Portugese firma Autofibra bezit al sinds 2008 de rechten om Meyers Manxkits te fabriceren. Een kit bestaat uit een polyester body inclusief verstevigingsbuizen, voorruit, dashboard en verlichting.
Volkswagen chassis, motor, versnellingsbak, assen, vering, demping, wielen, stoelen en stuur koopt de hobbyist zelf. Grégoire bouwde de auto in 2013 samen met zijn zoon eigenhandig op. Het carrosserieontwerp volgt trouw de lijn van het wulpse origineel uit 1964. Toch oogt hij door de langere wielbasis en de fraaie rolbar een heel stuk masculiner dan zijn beroemde voorganger. Meyers adviseert vierof zescilinders van Subaru in een Manxter te bouwen, maar deze maakt gebruik van een heuse 140 pk sterke Chevrolet Corvair-motor. Ze hebben gemeen dat het allemaal boxermotoren zijn, befaamd om hun platte constructie, wat een lager zwaartepunt oplevert. Dat ze achter in het chassis liggen, verhoogt de funfactor.
Het oningekorte Volkswagen-chassis (2.400 versus 2.100 mm) in combinatie met een ingenieus stelsel van buizen ter versteviging garandeert plaats voor vier en meer comfort. De bestuurder kijkt tegenwoordig uit op een heus dashboard met maar liefst vijf meters voor allerhande informatie. Als je de 1,85 meter niet overstijgt, zit je prinsheerlijk in de kleine open cocon. Inen uitstappen vraagt echter enige lenigheid.
GOOIEN EN SMIJTEN
Grégoire is nog niet helemaal tevreden over de loop van de Corvair-motor. “Hij verslikt zich als je op het gas gaat”, stelt hij vast. Het aggregaat wordt gevoed met Webercarburateurs waarvan de acceleratiesproeiers ofwel verstopt zijn, ofwel te klein of te groot zijn. Iets minder vlot gas geven helpt en zodra dat kneepje onder de knie is, is het dikke pret met de nog geen du izend kilo wegende buggy. Het ding gaat dan ook als een wilde, geholpen door een grote hoeveelheid newtonmeters, die al bij een verhoogd stationair toerental paraat zijn.
Overstuurreacties op stoffige weggetjes kun je oneindig opwekken, geholpen door de curve brakes. Dat zijn twee hendels die samen als handrem dienen. Net als bij het besturen van een tank kun je de buggy haaks de bocht om gooien. Bovendien wek je eenvoudig overstuurreacties op. Geniaal! Grégoire is heer en meester in het temmen van zijn Manxter. Met speels gemak stuurt hij de buggy als een slingeraap over de stoffige wegen rond zijn woonplaats. Van overstuur naar overstuur, van links naar rechts. Wij houden het een tandje rustiger als we zelf over het door hem uitgezette parcours crossen: we zijn immers met privébezit onderweg. Grégoire spoort ons wel aan flink te accelereren om de sensatie te ondergaan van die maffe ‘mislukte Porsche-namaakmotor’, zoals hij hem omschrijft. De speciale uitlaten, voorzien van extra geluiddemping (“Anders worden jullie en de omgeving doof”), zijn zo getuned dat het Porsche-geluid wordt benaderd.
EXCLUSIEF
De Manxter 2+2 op deze pagina’s doet de reputatie van de buggy alle eer aan. Wie kan sleutelen en van raggen door de duinen en over stoffige wegen houdt, is bij Meyers Manx aan het juiste adres. Hij weet zich hoe dan ook verzekerd van exclusiviteit, want Manx-buggy’s zijn in Europa op een paar handen te tellen. Dat er een stevig prijskaartje hangt aan een kant-en-klare Manxter buggy is weinig verrassend. De standaardkit kost al € 7.000 en eenmaal compleet opgetuigd kan de prijs zomaar oplopen tot zo’n € 30.000 à € 35.000.
Maar: spektakel verzekerd. En nu eerst even douchen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.