Smart City-Coupé – 2000 – 357.592 km - Klokje Rond

Een auto voor altijd

59 reacties

Video
AutoWeek 31 2020
AutoWeek 31 2020

Je leest het in AutoWeek 31 2020

Toen aan het einde van het vorige millennium de Smart op de markt kwam, viel Thomas Schlijper als een blok voor de charmes van deze stadsauto. Hij schafte er eentje aan in het jaar 2000. Het was zijn eerste auto en hij rijdt ‘m tot op de dag van vandaag. Tot volle tevredenheid. “Nog elke keer als ik er in stap, krijg ik een glimlach op mijn gezicht.” Eens kijken of die auto op Joep Schuurman hetzelfde effect heeft.

Twintig jaar geleden kwam de fotografiecarrière van Thomas Schlijper lekker op gang. “Ik werkte voor de Volkskrant en het dagblad Metro. Ik reed het hele land rond en na drie jaar stond de teller van mijn Smart al op 140.000 km.” Prompt moest er een nieuwe motor én versnellingsbak worden gemonteerd. “Vanuit de fabriek zitten er fouten in de motor die veroorzaken dat hij niet zo lang meegaat.

Toen ik vervolgens weer 170.000 kilometer had gereden, ging de turbo kapot. Kort nadat ik die had laten repareren, plofte er een cilinder en was ik weer aan een nieuwe motor toe. Toen ben ik gegaan voor een gereviseerde krachtbron, die ik bij een specialist in Noord-Holland kocht. Hij haalt de fabrieksfouten eruit. Die motor doet het tot op de dag van vandaag.”

De meest gestelde vraag bij een Smart als deze is niet voor niets ‘aan de hoeveelste motor is hij bezig?’ In dit geval is het antwoord dus: nummer drie.

TWINTIG KEER PARIJS

Vandaag de dag is Thomas Schlijper de stadsfotograaf voor Amsterdam. “Ik doe het meeste op de fiets en neem vaak het openbaar vervoer. Ik heb de auto dit jaar dus extreem weinig gebruikt, maar nu door het coronavirus reizen met het openbaar vervoer moeilijk wordt, stap ik weer wat vaker in de Smart. Hij staat altijd netjes in een parkeergarage in het centrum van Amsterdam, waar ik woon.” In de jaren dat Thomas zijn Smart heeft, is hij er misschien wel twintig keer mee op en neer naar Parijs gereden. “Dan neem ik altijd mijn fiets mee. Je merkt wel dat die erachter hangt, want hij pakt geweldig veel wind en ik ben soms wel twee uur langer onderweg dan de navigatie belooft.”

Techneut Joep Schuurman kent de Smartjes nog wel van vroeger. “Ik werkte toen in een garage waar we een aantal auto’s van een pizzarestaurant in onderhoud hadden. De bezorgers kregen het voor elkaar om binnen 30.000 kilometer zo’n motor helemaal kapot te rijden. Ik heb er heel wat vervangen. Vanuit die ervaring weet ik ook dat aan een Smart altijd wel iets mankeert.” Op het lijstje van Joep staat na de proefrit in elk geval al dat de schokdempers zijn versleten. Tja, dat is niet zo gek met deze kilometerstand.

Als we kijken in de motorruimte van de auto van Thomas zien we allereerst waarom de airco niet werkt. De boel is afgekoppeld. “Een reparatie aan de airco is zo duur dat ik dat heb laten zitten. Ik mis dat systeem toch niet erg.”

Joep is inmiddels bezig de olie te peilen. Tot zijn schrik ziet hij dat er geen druppel meer aan de stok zit. Thomas: “Ik had me nog zó voorgenomen om voor de keuring de olie te peilen, maar het is er niet van gekomen.” Joep vult ruim een liter bij. “Maar nu is het niveau nog maar halverwege. Er zou dus nog wel een halve liter in passen. Dat betekent dus dat er nog maar één liter olie in de motor zat, terwijl er 2,5 liter in past. Niet gek dat deze motoren zo gauw kapot gaan. Oliepeilen is van levensbelang.” Verder heeft de motor nog wat vettige plekken. “Dat komt door een lekkende intercoolerslang.” Als we de auto eenmaal hebben opgetild, zien we dat er aan de onderzijde van de motor ook wat druppels hangen. “Ik houd het er op dat die lekkage bij de keerring van de aandrijfas vandaan komt.”

AKELIGE ROESTPLEK

Op de dorpel van de Smart zien we een akelige roestplek. De corrosie lijkt van binnenuit te komen. We vrezen dus voor de staat van bijvoorbeeld de dorpels. Voordat we daar een blik op kunnen werpen, moet er eerst een boel beplating worden verwijderd. Als we dat eenmaal hebben gefikst, blijken de dorpels echter nog in prima staat te zijn. Hooguit is er aan de voorzijde wat roestschade. Geen reden tot paniek, maar Thomas knoopt het toch in zijn oren. “Hij moet natuurlijk wel goed blijven. Mijn idee is om deze auto nog heel wat jaren te houden. Ik vind het wel een potentiële klassieker. Ik denk dat je er over een tijdje net zo tegenaan kijkt als tegen een Fiat 500.

De eerste generatie Smart is zo onderhand best zeldzaam aan het worden. Ik vind het een tijdloze auto. Toen hij nieuw was, werd er soms op gereageerd alsof hij van een andere planeet kwam. En nu denken sommige mensen nog steeds dat het een nieuwe auto is.” Joep gaat inmiddels verder met de inspectie en is nu beland bij de ophanging. “Er is nog een zekerheid bij Smarts en dat is dat er altijd wel één krom wiel op zit. In dit geval zit dat linksachter.”

BLADVEER

Ook van de banden is Joep niet bepaald onder de indruk. “Ze hebben weliswaar nog genoeg profiel, maar ze zijn oud. Het zijn ook nog allseason-banden. Die maken een hoop lawaai en deze exemplaren zijn bovendien niet helemaal rond.” Als we tot slot vooraan de auto zijn beland, wijst Joep ons nog op een bijzonder detail. “Tussen de voorwielen loopt bij deze auto een kunststof bladveer. Dat is een zeldzame constructie. De enige andere personenauto die bij mijn weten nog een bladveer heeft, is de Corvette, al zit die dan aan de achterkant.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze Smart heeft een dappere bestuurder, want ik zou er niet aan moeten denken om zoveel kilometers met zo’n auto te rijden. Dat hij niet meer zijn eerste motor heeft, is volgens verwachting. Er valt een hoop te doen aan deze auto. De algehele staat is niet al te best.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Smart
Model city-coupé smart & passion 55pk
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.658

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 599 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 80 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 22 l
Lengte / breedte / hoogte 2.500 mm / 1.515 mm / 1.529 mm
Wielbasis 1.812 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 260 kg
Banden voor145/65R15Prijzen
Banden achter175/55R15Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,2 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 122 g/km

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.