Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Klokje Rond Speciaal
Schoonheidsfoutje mag best
- AutoBild
- Klokje rond
Een uitstekende, slimme stationwagen die veel meer kan dan een hippe compacte SUV en die de duurtest probleemloos doorstaat. Tot het moment dat er een kabel breekt en ze bij de dealer niets kunnen vinden.
Het ongeluk kwam in de vorm van een kabel naar de startmotor. Deze duivel sloeg toe op het moment dat de Fabia bijna 83.000 kilometer op de klok had. Probleemloze kilometers, zonder één mankement. Maar plotseling wilde de kleine Skoda niet meer starten. Na 15 minuten wachten lukte het pas weer, maar daarna was het klaar. Dus: op naar de dealer. Daar startte de motor gewoon en konden ze verder niets vinden. En dus werd onze kleine groene Skoda keurig netjes afgeleverd. Helaas bleek het mankement de volgende ochtend niet te zijn verholpen en werd hij alsnog afgesleept. Een onnodige en dure misser, want panne en ongepland bezoek aan de werkplaats kosten veel punten in de beoordeling van een duurtester.
Toch houdt de Fabia genoeg over om het predicaat ‘uitstekend’ opgespeld te krijgen. Ook een duurtester kan zich best een schoonheidsfoutje veroorloven. Zeker de Fabia Combi heeft die coulance na anderhalf jaar kilometers vreten meer dan verdiend. Terwijl de SUV’s links en rechts steeds hoger worden en prijzen voor compacte auto’s de pan uitrijzen, maakt Skoda nog een veelzijdige gezinsauto met een flinke bagageruimte en een gezinsvriendelijke prijs. In deze uitvoering, in de kleur Rally Green met zwarte velgen, kostte de Fabia 1.2 TSI Greentech Style precies € 22.750. In tegenstelling tot veel andere zouteloze gezinsauto’s is hij met die hippe kleurencombinatie geen saaie huismus. “Het is toch maar een kleine auto.” Wie met dit vooroordeel instapt in de Fabia, kan zich voorbereiden op een verrassing.
Bij het uitstappen na de eerste rit kom je tot het inzicht dat dit een betere Golf is. Of in elk geval een veelzijdiger versie daarvan. Dat komt vooral doordat Skoda de lengte van 4,26 meter – precies de lengte van de Golf – anders indeelt. Op de achterbank net wat minder ruimte, zonder dat het al te krap aanvoelt, en de bagageruimte is dankzij twee tussenvloeren veel ruimer (530 tot 1.395 liter). Daar kun je een kinderwagen prima in kwijt. Veel meer heb je als jong gezin niet nodig. Ook liefhebbers van sportief rijden worden met de Fabia op hun wenken bediend, evenals slimme koopjesjagers die de grootte van een compacte SUV niet nodig hebben en die 90 procent van alle ritten zonder veel poespas afleggen.
In het compacte segment zit de stationwagon, waarmee het op een parkeerplaats vaak passen en meten is, wat in het verdomhoekje. Sinds het eind van de Polo Variant kun je eigenlijk alleen nog kiezen uit de Renault Clio Estate en deze Fabia. Collega’s vinden hem lekker veelzijdig en noemen hem ook wel een ‘Zwitsers zakmes op wielen’. Door de grote portieren stap je comfortabel in, de hoge ramen bieden een prima overzicht, ook wanneer er aan de kaarsrechte achterkant geen ruimte meer is. Parkeersensoren heb je in elk geval niet nodig. In het interieur heeft de Fabia dezelfde praktische genen als de op dezelfde leest geschoeide Polo. Veel bergruimte, gebruiksvriendelijke bediening en een navigatiesysteem dat geen last heeft van verouderd kaartmateriaal en dat je tot in het kleinste gehucht feilloos de weg wijst. Via de prima CarPlayverbinding heb je in de Fabia zelfs toegang tot internet. De enige minpunten: een te kleine binnenspiegel en voorstoelen die na enige tijd te zacht worden.
Ook hadden we wat problemen met de elektronica. De regensensor had zijn eigen gedachten over het wissen van de voorruit, door de ruitenwissers te laat in én uit te schakelen. Na 84.016 kilometer viel kortstondig de stoelverwarming uit en de laatste storing was een los contact bij het rechter achterlicht.
LUXE IN EEN SKODA
Ondertussen voegt de complete uitrusting van de Style-uitvoering (met onder meer mistlampen voor, handsfree installatie en 16-inchvelgen) de nodige luxe toe aan deze eenvoudige Skoda. Toch een vraag: waren die brede laagprofielbanden echt nodig? Toegegeven, in de regen kun je met breder rubber uitstekend remmen. Helaas had de Skoda juist in de stromende regen zo veel remvertraging dat de schrik ons om het hart sloeg. Maar tijdens lange ritten bewees de Skoda met zijn kwaliteit hoe dicht het merk inmiddels in de buurt is gekomen bij moeder Volkswagen.
De 1,2-liter krachtbron snorde tevreden dankzij de lange zevende versnelling van de DSG-bak en had zelfs bij een ingestelde rijsnelheid van 160 km/h een acceptabel brandstofverbruik van 6,5 l/100 km. Het sonore geluid en de rustige loop van de kleine viercilinder, die zich pas bij hogere toerentallen laat horen, vonden we tijdens het rijden niet storend. Sinds vorig jaar is de opvolger van deze krachtbron leverbaar. Dat is de 1,0-liter driecilinder, die zich al heeft bewezen in de nieuwe Volkswagen Polo.
KABELBREUK
De Fabia beschikt helaas over de DSG-transmissie en dus ook het probleem met het rijcomfort. Bij wegrijden met een koude motor reageert de bak schokkerig, alsof er een aanhanger achter de auto hangt. En dan reageert het startstopsysteem bij optrekken voor het verkeerslicht ook nog eens enorm traag. Bij de eerste druk op het gaspedaal gebeurt er niets, waarna de Fabia wakker schrikt en in beweging komt. In druk stadsverkeer was de enige optie om het uit te zetten. En in de bergen is de bak bergop continu aan het op- en terugschakelen. De enige remedie voor dit euvel is om de Sportstand in te schakelen, want dan schakelt de auto minder snel op.
Een ander minpunt is de zwakke dagrijverlichting. De lichtsterkte lijkt op die van een oude Polo en dat past niet bij een modernere auto als deze. Bij de afsluitende demontage kwam verder nog een loszittend hitteschild van de uitlaat naar voren en roest achter de kentekenverlichting. De grootste misser was echter de storing die zich vlak voor het eind van de test voordeed. De monteur bij de dealer kon eerst niet vinden waarom de auto niet wilde starten. Uiteindelijk bleek een reeks van fouten in de fabriek de oorzaak te zijn. De auto kreeg een te korte kabel naar de startmotor, die daardoor te strak kwam te staan. Na verloop van tijd ontstond er een kabelbreuk. Skoda is coulant en monteert een nieuwe kabel in de auto van gedupeerde klanten. Dat is ook het minste wat je kunt doen bij dit soort schoonheidsfoutjes.
KOPEN OF NIET?
De Fabia Combi laat zien waarin een kleine auto groot kan zijn. Hij overtuigt met zijn rijgedrag én laadvermogen. Onze aanrader: de Fabia 1.0 TSI Style met 110 pk en DSG-automaat voor € 23.450.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Style |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.257 mm / 1.732 mm / 1.467 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.033 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 560 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 105 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Skoda Fabia: dit vinden eigenaren van voordelige B-segmenter
Zo zuinig is de Skoda Fabia (2015-2021)
Op zoek naar een compacte stationwagon
Op zoek naar een compacte station - Renault Clio - Skoda Fabia - Seat Ibiza
Rij-impressie Skoda Fabia Combi
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.