Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2000)
Sidderen voor Skoda?
Ooit dacht je dat het nóóit meer goed zou komen met Skoda, maar sinds het onderdeel uitmaakt van het Volkswagen-concern gaat het weer prima met de Tsjechen. Met Duitse ondersteuning groeide de Favorit naar volwassenheid onder de naam Felicia, kon de grote Octavia op poten worden gezet en kwam de Fabia, die voor onrust in de compacte klasse moet zorgen. Voor deze test kozen we een vrij bescheiden Fabia, de 1.4 MPi in Comfort-uitvoering. Bij de Skoda-dealer mag je hem meenemen na achterlating van zo'n 26.000 keiharde guldens.
Met de Fabia brengt Skoda een heel interessante auto op de markt, want de nieuwe Polo van Volkswagen komt op dezelfde bodemgroep te staan. Skoda heeft echter de primeur met de Fabia die een paar centimeter te kort komt om de vier meter lengte precies vol te maken. Voor deze prijsklasse is dat een kloek formaat; de vorige Golf was nauwelijks langer.
Op de opvallend goed zittende achterbank biedt de Fabia een zee van ruimte. Volwassenen hebben riant plaats voor de benen en zelfs je hoofd raakt het dak nog niet eens. Sterker nog, het ruimteaanbod kan wedijveren met dat van de huidige Golf! In deze klasse kun je geen giga-bagageruimte verwachten; is eenvoudigweg niet genoeg plaats voor. De Fabia slikt 260 liter met de bank omhoog. Een achterbank die overigens in ongelijke delen neerklapbaar is.
De contouren zien er goed uit. Een lekker dynamisch getrokken neus met typische schuine lijnen vormt zijn aansprekende gezicht, maar ook de achterkant is het bekijken meer dan waard. In de verte is er zelfs wel wat familiegelijkenis met Audi's A3. De Fabia is gewoon een kek ogend model, zeker als je zou kiezen voor een lekker fel kleurtje.
Skoda heeft gekozen voor een netjes ingerichte werkplek met niet te veel tierelantijnen. Daarvan pluk je als bestuurder de vruchten: de boel is prima te overzien en makkelijk te bedienen. Klein grut raak je makkelijk kwijt in tal van vakjes. De stoelen zijn van een prettig formaat en hebben een bijna Frans-comfortabele zit.
Oude doos
De Fabia waarover we voor deze test beschikten, is de enige die met een echte Skoda-motor wordt geleverd. De als 1.4 MPi aangeduide machine is afgeleid van de 1.3 MPi uit de Felicia. Door de slag iets te verlengen groeide de inhoud tot 1,4 liter. Verder blijft het constructief gezien een bedaagde krachtbron met zelfs nog een zijdelingse nokkenas, door stoterstangen bediende kleppen en slechts drie krukaslagers. Toch nog goed voor 68 pk en een gezonde 120 Nm koppel.
Daarmee komt de kleine Skoda goed vooruit, maar is hij niet flitsend: de oersolide Fabia weegt schoon aan de haak immers 1049 kg. Toch kun je hem ook niet kwalificeren als slome duikelaar. Tussen de 2500 en 4000 toeren voelt 'ie zich het meest op zijn gemak en dan zit er nog aardig gang in. De motor reageert goed op bewegingen van het gaspedaal, maar staat bij stationair draaien voelbaar te schudden.
Uiteraard waren we ook nieuwsgierig naar de dorst van deze auto, of eigenlijk het mogelijk ontbreken daarvan. Van dat laatste is ons bij de Fabia niets gebleken; het bejaarde ontwerp laat hier duidelijk zijn sporen achter met een score van 1:10,9.
Rijden met de Fabia kun je niet als een straf ervaren. Helemaal tevreden waren we echter niet en dat komt vooral door de veel te lichte, volkomen gevoelloze besturing. De elektro-hydraulische bekrachtiging is veel te actief, maar de importeur liet ons desgevraagd weten dat de dealer met een druk op de knop deze normale stand kan veranderen naar een nog lichtere 'invaliden'-stand of een zwaardere GT-stand. Dat laatste dan maar, al kunnen we helaas niet vertellen hoe dat voelt. De Fabia is in bochten echt prachtig in balans. Ook het veercomfort kon ons bekoren.
Dan moeten we ook nog enige woorden vuil maken aan schakelen en koppelen. De koppeling van de Fabia heeft geen duidelijk aangrijppunt en het schakelen gaat minder gladjes dan we zouden wensen. Tot slot de remmerij, die bij de Fabia uitstekend voor elkaar is met een prima dosering en lekker vlotte vertraging.
In deze klasse is de Fabia overduidelijk een sterke speler: zijn riante ruimte achterin, complete uitrusting en ook nog eens een scherpe prijs. De zege had meer afgetekend geweest als de Fabia niet zo'n stationair schuddende motor had, af fabriek met een beter stuurgevoel kwam en minder dorstig was. Skoda mag nu zeker op heel wat verlanglijstjes voor een volgende auto niet meer ontbreken.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia 1.4 68pk Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.725 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.462 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 450 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 162 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,7 s (fabrieksopgave: 15,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,8 s / 22,4 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.