Seat Mii Electric - Eerste rijtest
Mii too
96 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een elektrische Volkswagen Up is er alweer even, maar de technisch identieke Seat Mii en Skoda Citigo bleven verstoken van zo’n variant. Nu de elektrische stadsauto een grondige update heeft gekregen, krijgen alle drie de broertjes alsnog een elektrische variant.
Meestal staan we na acht jaar naast de nieuwe generatie van een model. Bij Seat presenteren ze echter doodleuk een nieuwe variant van de Mii die sinds 2011 in de showroom staat. En niet zomaar een variant, maar een o zo be langrijke elektrische. Op zich niet gek: moedertje Volkswagen heeft al jaren een elektrische Up in de aanbieding. Toch heeft het concern besloten de techniek daarvan ondanks de leeftijd een flinke upgrade te geven en Seat en Skoda voortaan ook een versie van de elektrische stadsauto te laten aanbieden.
Uiteraard zijn ze onderhuids identiek. In de bodem van de kleine Spanjaard ligt zodoende een 32,3 kWh groot accupakket dat een 83 pk en 212 Nm sterke elektromotor van energie voorziet. Daarmee wordt de Mii Electric niet alleen de schoonste van het gamma, maar ook de snelste. Dankzij het onmiddellijk beschikbare en overvloedige koppel voelt de auto een stuk potenter aan dan de cijfers voorspellen. Heel handig in Madrid, aangezien de brede boulevards daar je bij druk verkeer soms dwingen om meerdere rijstroken op te schuiven. Door de snelle reacties van de auto duik je in de kleinste gaatjes. Zeker omdat de auto zelf natuurlijk ook niet echt gigantische afmetingen heeft. Dit is een typisch bewijs voor de stelling dat veel auto’s alleen maar beter worden met een elektrische aandrijflijn.
TOPSNELHEID VAN 130
Uiteraard heeft de elektrificatie wel tot gevolg dat de auto veel meer weegt. 1.235 kilogram is voor een A-segmenter erg fors. Omdat die kilo’s ook nog eens op een klein oppervlak staan, zou je kunnen denken dat het onderstel daar de nodige moeite mee heeft. Dat valt in de praktijk gelukkig erg mee. In de stad rijdt de Seat prima en door de lage plaatsing voel je weinig van de massa. Gaat het tempo omhoog, dan wordt het gewicht beter merkbaar. In snelle bochten met slecht asfalt wil de auto bijvoorbeeld best wat dribbelen en de grens vind je zonder veel moeite. Echt vervelend of onstabiel wordt de auto echter nooit. Keurig voor een kleine auto, zeker eentje die voor de stad is bedoeld.
Daarmee noemen we gelijk de beperking van de Mii Electric: hij werkt vooral in de stad. Dat de auto al bij 130 km/h stopt met accelereren, valt nog te billijken, maar de actieradius neemt zelfs met 100 km/h op de teller al zo hard af dat we betwijfelen of de Mii met die snelheid veel verder dan zo’n 160 km komt. Nu kan de auto wel aan de snellader, maar dat gaat slechts met 40 kW en dat betekent dat je zeker een uur moet staan om weer 160 kilometer verder te komen. Overigens blijft het vermogen tot laden op wisselstroom beperkt tot een enkele fase. In Nederland betekent dat doorgaans 3,6 kW, dus ook dat gaat niet erg snel. Meer dus dan de meeste elektrische auto’s moet de Mii Electric bij je leefstijl passen en vergt het enige planning als je kilometrage hoger ligt.
Daarbij komt dat, hoewel de inbouw van het accupakket in de bodem niet ten koste gaat van de beschikbare ruimte, het wel een kleine auto blijft. Er past slechts 252 liter in de bagageruimte en een koffer van handbagageformaat meenemen wordt al een uitdaging. Volwassenen op de achterbank zullen je ook al niet dankbaar zijn. Voorin gaat het allemaal een stuk beter. De Mii zit naar de segmentmaatstaven heel redelijk en hoewel een navigatiesysteem ontbreekt, zit er een handige smartphonehouder met laadaansluiting bovenop het dashboard en heeft Seat een prima werkende app in de aanbieding die alle wagengegevens inzichtelijk maakt. Zo kun je ook op afstand zien hoe vol de accu zit en het interieur vast voorverwarmen, terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Handig voor de actieradius en natuurlijk ook een aardige luxe.
TUSSEN DUUR EN GOEDKOOP
Het compenseert de vanafprijs van € 23.400 enigszins. Dat klinkt als veel geld en voor een A-segmenter klopt dat op zich ook, maar in verhouding tot andere elektrische auto’s valt het juist weer heel erg mee.
Om de marktkansen weer wat te verhogen, duwt Seat de Mii Electric bovendien met een relatief gunstige private lease-prijs de markt in. Voor € 249 per maand kun je hem als particulier rijden, vier tientjes meer dan een Mii met verbrandingsmotor. Daarbij gelden dan uiteraard wel voorwaarden omtrent looptijd en kilometrage. Voor zakelijke rijders geldt uiteraard acht procent bijtelling. Daar zit hem gelijk een beetje de crux, aangezien dat ook betekent dat het nettoverschil met een auto als de Peugeot e-208 of Opel Corsa-e niet zo groot is. En dan heb je een elektrisch vervoermiddel waar je een stuk minder concessies voor hoeft te doen.
Het lijkt er dus op dat de Mii Electric voor een select gezelschap is bestemd. Maar mocht je tot die beperkte groep behoren, dan koop of lease je met de Mii Electric wel de schoonste, stilste en snelste Mii van deze generatie. En dat op zijn oude dag...
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Fijne aandrijflijn
- +Relatief goedkope ev …
- -… maar duur voor een a-segmenter
- -Beperkte laadmogelijkheden en actieradius
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Mii electric |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.415 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk |
Maximaal koppel | 212 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 37 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.556 mm / 1.645 mm / 1.481 mm |
Wielbasis | 2.421 mm |
Massa leeg | 1.235 kg |
Laadvermogen | 295 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 130 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 12,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 260 km |
Lezersreacties (96) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.