Seat Leon 1.6 Stella (2000)
Aanval op de top
We laten de Seat eens op ons netvlies inwerken. De Leon is toch min of meer een Toledo zonder kofferbak, maar met hetzelfde gemeen kijkende BMW-/Fiat Bravo-achtige front en aan de Toledo identieke voor- en achterportieren. De als een coupé aflopende daklijn en het hoge afgeknotte kontje passen er perfect bij. Smoelt goed, die Leon. We vragen ons trouwens af of een geblinddoekte Volkswagen-rijder verschil merkt met de Seat. Alleen het embleem op de sleutel is verschillend, de afstandsbediening van de centrale vergrendeling erop is precies eender. Alleen is 'ie bij Seat standaard en bij Volkswagen extra. Het klikken van de sloten geeft ook exact hetzelfde geluid. En dan de deurgrepen: zo van de Golf gepikt, al heeft de Leon in carrosseriekleur gespoten exemplaren en dat heeft de Golf pas vanaf de luxe Highline- uitvoering.
Binnen heeft de Leon 'last' van zijn leuke achterkant. Zicht net achter de auto is minder goed en de hoofdruimte voor de achterzitters is beperkt. Op de een of andere manier kunnen grote personen slechts moeilijk op de achterbank zitten.
De Leon-bak laat zich makkelijk beladen door de hoekige vorm. Daarentegen is de drempel hoog en ligt de laadvloer diep waardoor je zware spullen wat onhandig in- en uitlaadt. Een in delen neerklapbare achterbank is standaard.
Voor het dashboard heeft Seat weer een greep mogen doen in het magazijn van het Volkswagen-concern. Gekozen werd voor het Audi A3-dashboard dat we inmiddels ook uit de Toledo kennen. De Seats hebben niet de chique afwerking van Audi-dashboards, maar een sportieve rubberachtige bekleding op de bovenkant. Helemaal niets mis mee. Hendels, knoppen en de handgrepen met dempers aan het dak zijn identiek bij Leon en Golf.
Bij de bediening valt direct op dat de Leon lekker direct is. Hij reageert snel op stuur-, rem- en gasbewegingen en hij heeft een sportief kort pookje. Wie gaat stoeien, mist echter de ware sportieve inslag; de bak schakelt wat hakerig (net als dezelfde bak in de Golf), de motor kantelt wat in de slappe motorsteunen (net als bij de Golf) en de vering is comfortabel afgestemd (net als bij, afijn u weet wel). De besturing van de Leon voelt echter een haartje directer aan dan bij de Golf door het iets kleinere stuurwiel met een dikke rand.
Uitstekend rijgedrag
De Leon ligt uitstekend op de weg, met een rijgedrag dat vergelijkbaar is met dat van de Golf. De Leon wordt standaard op 175/80 R 14-banden geleverd. Die hebben niet bepaald een breed loopvlak en een in verhouding hoge wang. Logisch dat die het in bochten wat zwaarder hebben.
Het veercomfort is beslist goed, al helt hij wat over in bochten. De Leon weet wel uitstekend raad met slecht wegdek. Zelfs op flinke gaten in het asfalt reageert de Leon nauwelijks. Bij een wat verzakte weg nemen de banden met de hoge wangen van de Spanjaard natuurlijk ook weer de meeste stoten weg.
De 1,6-liter achtklepper met 100 pk valt vooral op door zijn enthousiasme vanaf lage toeren. De Leon hangt goed aan het gas. De krachtbron presteert prima zonder overigens direct een scheurijzer van de Seat te maken. Opvallend is dat de testauto een gaspedaal met eigen willetje heeft rond de nulstand: als je gas loslaat tikt het nog even tegen je schoen. Lastig? Ach nee, maar het is ook geen genot. De Leon is en lijkt best snel en dat komt vooral door de uitlaatsound. Seat heeft gekozen voor een wat indringende brom. Hij klinkt dus gewoon wat sneller. Maar op lange afstanden en snelheden rond de 130 km/h mag hij wel iets stiller zijn.
Tijd om onze wensen op gebied van uitrusting na te lopen: vier airbags, ABS, elektrisch te bedienen ramen vóór, vijf hoofdsteunen, vijf driepunts rolgordels, gedeeld neerklapbare achterbank en centrale portiervergrendeling. Welnu, Seat kent onze lijst: het zit er namelijk allemaal op vanaf deze Stella basisuitvoering. Zelfs de afstandsbediening van de portiervergrendeling mag gratis mee. Uitstekend! Al met al aanzienlijk ruimer volgehangen dan een Golf.
Een Golf is in vergelijkbare uitvoeringen bijna zeven mille duurder dan een Leon. De Seat heeft dan wel iets minder hoofdruimte achterin en iets minder hoogwaardige interieurmaterialen, maar hij stuurt weer lekkerder en heeft een sportief brommetje. Sterk imago en hoge inruilprijs van de Golf? Mag wel iets kosten, maar niet in deze orde. Wij gaan voor een Leon.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.6 Stella |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.880 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.184 mm / 1.742 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.120 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 175/80R14Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 16,3 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |