Seat Leon 1.8 20V Sport (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 288.000 km |
Tijd voor wat groters
- 288.000 km
Na dik vier jaar en ongeveer 90.000 km is het tijd om afscheid te nemen van mijn Leon.
Toen ik hem kocht, heb ik op aanraden van een bevriende monteur gekozen voor de 1,8 20V versie. Onderhoud deed ik regelmatig zelf, of liet het doen door een goedkoop adres.
Het is een ontzettend taaie auto gebleken. Op het laatst mankeerden er meerdere zaken aan de auto. Voor het grootste deel is het te verklaren door ouderdomskwaaltjes die niet aangepakt worden. Dan wordt een auto na een aantal jaar wel duidelijk enigszins gebrekkig, maar hij reed nog altijd erg prettig.
Zo snel mogelijk na aanschaf heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst en het display van de klima vervangen (de laatste door een gebruikt exemplaar).
De airco was nooit erg koud. Ik heb het in het eerste jaar na aanschaf laten controleren, niks aan de hand. Daarna nooit meer gekeken, al moest nog wel een keer de ventilator van de airco worden vervangen, erg lawaaiig. Bij de gewone automaterialenzaak niet te krijgen, bij de dealer erg duur. Internet biedt de oplossing, maar die was toch wel wat minder stil dan zou horen.
Toen ik hem kocht, zagen de achterremmen er niet fris meer uit. Na een jaar moesten die worden vervangen. Niet alleen de schijven, maar ook de klauwen. Het handrem-gedeelte zat vast. Uit mijn hoofd kostte dat in totaal zeshonderd euro. Niet gewend aan zulke bedragen, maar voor hetzelfde was het inclusief APK en nog wat werk ;-)
Zoals bij alle oudere auto's is er wel eens iets gerepareerd. Uit mijn hoofd een aandrijfas-hoes, een wiellager voor, een keer een fuseekogel.
De accu kondigde zijn overlijden aan door waarschuwingslichten voor ABS en ASR na het starten.
Ik heb wel eens last gehad van cuppende achterbanden.
Op een reis naar Zweden (bezoekje aan Koenigsegg waar een vriend werkt) ging ineens het motormanagementlampje branden. Uit laten lezen, het leek niet veel kwaad te kunnen. Ik heb het echter nooit uit gekregen. Waarschijnlijk iets met de damp-afvoer vanuit de motor richting tank. Vele vacuumslangen waren lek, maar wat nou precies de storing is geweest? Hij heeft het er nog jaren goed mee gedaan.
Qua interieur werd de bestuurdersstoel minder. Op Marktplaats een setje gekocht van hetzelfde type. De bestuurdersstoel die daar bij zat opgeknapt met de zitting van mijn eigen bijrijdersstoel, en hij was weer wat frisser.
Vervelend vond ik het slot-systeem. De auto gaat altijd op slot, en dat is niet uit te zetten. Daarbij komt dat een aantal componenten stuk waren, of soms haperden. De bestuurdersdeur zou je met sleutel moeten kunnen bedienen - maar het mechanisch-naar-elektrisch gedeelte werkte niet. Bij storing in de afstandbediening blijft de noodingang over: de achterklep. Wel hilarisch als je net een winkelwagen met boodschappen in wilt laden.
Uiteindelijk kreeg ik behoefte aan een ruimere auto. Ik vond de Leon niet echt zuinig, al haalde ik op lange ritten wel de 1:13. Ik ben CO2-bewust en schrok ervan dat mijn auto meer CO2 uitstoot dan het aardgasverbruik van m'n woning.
Voor het eerst van m'n leven heb ik een auto ingeruild, op een Prius+. Een stuk jonger, veel groter en toch zuiniger. Ik ben benieuwd hoe die gaat voldoen!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Op de Rollenbank: Seat Leon V6 Cupra 4

Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2004)

Seat Leon 1.6 16V Executive (2004)
