Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 168.500 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
Seat Leon 1.8 20VT Topsport
- 170.000 km
Goedendag beste lezers.
Hierbij mijn allereerste review van mijn huidige paardenwagen! Ik hoop dat ik mensen hiermee kan vermaken en ook kan informeren over alle problemen dat dit snelle bakkie mee kan brengen gedurende de tijd van eigenaarschap.
Als eerst wil ik beginnen bij het feit dat ik dit wonderlijk gedrocht slechts 1 maand in mijn bezit heb, maar het voelt nu al als een paar maanden.
Maar laten we beginnen bij het begin, en dat is niet de stenen tijdperk of de bronzen, maar op het moment dat ik mijn toen nog geen nieuwe auto voor het eerst zag.
De vorige eigenaar groette mij vriendelijk tijdens de koude temperaturen van november 2016, en ik wachtte met smacht tot ik weer kon zitten in het bestuurdersstoeltje van een auto. Ik ben namelijk een heel jaar autoloos geweest vanwege blessures, want ik moest fietsen van de fysio. Alsnog, ik was zeer blij toen ik mijn toekomstig beestje zag.
Ik heb bij eerste inspectie goed gekeken of er geen gebreken waren. En die waren er bijna niet.
Ahhhum... Als eerste zag ik het bekende motorlampje branden van VW, die ik probeerde te negeren. De eigenaar heeft eerlijk verteld waarom het brandde, en hoe weinig invloed dat had.
De auto aan de binnenkant is gezeteld met lekkere knusse stoelen, zowel voor als achter. Heeft alle opties die ik niet nodig zal hebben, maar wel ontving als een zegen. Airco, cruisecontrol etc. Alles wat een MK4 Golf ook al had.
Hij vertelde mij netjes van de "Mods" die erop zaten. Was iets met een N112 en N249. Wat het doet is iets sneller op druk laten komen, en sneller warm laten worden.
Maar wacht, er is meer Het is ook gechipt door JD Engineering. Waarop nu het totaal vermogen nu komt op *drumroll please* 220pk en 350nm. Draaiend op 1,4 Bar boost.
En nu mocht ik rijden. Startte gelijk, en klonk niet gek. Geen lekke uitlaat of andere rammeltjes bij stationair.
Eenmaal rijdend schrok ik hoeveel 220pk echt werkelijk kan doen met mij. Ik heb vaker 200 pk gevoeld, maar de koppel was voor mij van een andere wereld. 350nm bij 3000rpm is ineens best veel, en het komt ook gelijk in een klap. het TCS had er flink wat moeite mee om bij te benen.
Eenmaal uitgestapt mocht ik gaan rijden. Ik mocht het aftrappen, en naar mijn zin zat het wel goed. Voelde stug aan, en goed door de bochten. Het voelde wel goed aan.
Ik zei "Shut up and take my money" en reed weg met mijn nieuwe auto.
1 week later: Olielekkage.
Yes... het was zo ver.. I've bought a lemon..
Wat blijkt. De keerring van de nokkenas lekte als een zeef.
Het gooide er zo'n 2 liter uit per 1000 km. Goede reden om toch even goed te kijken naar de rest.
Resultaat... Distri-riem was weggevreten. Hier was ik dus op tijd bij.
Maar dat was niet het ergste.
De vorige eigenaar heeft de vorige riemwissel niet goed uit laten voeren.
Om de riem te vervangen, moet de motorsteun los. Die heeft monteur maar met 4 slagen vastgezet, en was de draad dol in het blok. Hetzelfde geld voor spanrol. Dit hing er gewoon los bij. En dat was nog niet alles.
Neenee... Kennelijk op een zeer bijzondere wijze is er een keerring ingezet die te klein was. Die conclusie trok ik omdat de monteurs waar ik persoonlijk bij langs ga, die ene keerring gingen vervangen. De nieuwe keerring die erin ging was namelijk ook te klein. Blijkbaar zit er een microscopisch verschil in keerringen van hetzelfde merk.
Ik heb ze een verse keerring bij VW laten bestellen, en viola. Geen olie die onder mijn auto een plasje laat vormen.
Zucht...
Ik weet niet of dit alleen bij mij is voorgekomen, maargoed. altijd makkelijk om te weten voor de volgende keer.
Achjah.. Nu wat meer over de auto zelf.
Het verbruik..
Het is een pittig wagentje, dus ik verwachtte geen Up! verbruiksgetallen.
Mijn Technisch Mankement verbruikt gemiddeld 1 op 11. Dus ik kan net de 700 km niet halen op een tank van 60 liter. Vind ik niet erg, aangezien ik dit al gewend was met mijn vorige autootjes. Het verbruik in de stad is helaas wel om te janken. Om ervoor te zorgen dat je geen draaikolk-in-je-tank-gangster wordt, moet je heel zuinig leren rijden. Schakelen bij de 2000, en er voor zorgen dat hij niet in z'n boost gaat rijden. Eenmaal in boost, is het dikke pret maar dan lust tie wel een slok of 20...
Het kortste wat ik heb kunnen rijden tot nu toe is 400 km op 60 liter, en daar zaten wel wat snelwegkilometers tussen. Gelukkig ben ik bereid om er altijd wel wat geld in te steken, dus mij hoor je niet meer zo snel klagen. Ik leer er wel mee leven.
Nu de wegligging. Na zo'n 1500 kilometers te hebben gesjeest met het bakkie ben ik tot de conclusie gekomen dat het rijd als een Golf, of een Bora. Lomp aan de voorkant, maar wel redelijk precies. Ik zou er nu nog niet een flinke zwiep aan willen geven, maar geef me even wat meer kilometers en dan beheers ik dit paardje als mijn eigen rechterhand.
Over het sturen gesproken. Dit ding heeft de draaicirkel van de maan. En dan niet onze maan.. nee, de maan van Saturnus. Keren in een straat is een ellende, en parkeren is ineens moeilijker in te schatten als je kleine hatches gewend bent. Het is niet vervelend in het verkeer, maar zodra je moet draaien of parkeren moet je er toch wel even rekening mee houden.
Alle spulletjes die erin zaten werken perfect. Airco is lekker, cruise control is lekker rustig en precies, en de speakers die erin zaten klinken nog lekker vol. Er zitten een stuk of 6 in, misschien moet ik de rest nog vinden. Maar als je een film wilt kijken, is het wel het beste bioscoopervaring voor dichtbij.
Over het geluid aan de buitenkant als je in de auto zit is het wel ok. De auto is al 13 jaar oud, dus ik verwacht niet veel.
Bij 130km/u begin je al wat geruis te horen, en de banden hoor ook wel. Het is een prettig geluid, dus je wordt er niet knettergek van. Fluisteren kan je dus ook nog steeds, mocht je van geheimen bewaren houden tijdens het rijden.
Voor lange ritten trouwens is het een aanrader. Cruised heerlijk, geen gekke bewegingen in het stuur en vreet kms voor ontbijt, lunch en avondeten.
Nu dus wat gereden te hebben heb ik nu wel de neiging om bij elke auto zeggen "ik ben sneller dan jou, en dan jou, en vooral jou". Natuurlijk verwacht niemand die hetzelfde denkt over mijn wagen dat het nogal hard kan. Dus hun gezichten zien na een sprintje tussen de stoplichten is altijd wel leuk. Soms krijg ik een middelvinger terug, maar dat zie ik als een compliment. Is een teken dat mn wagentje toch goed snel is.
Nou. Hierbij dus mijn review van mijn bak wel wielen.
Ik hoop dat mijn olie lekker in mijn blokkie blijft, en dat er niet meer problemen bijkomen.
Mochten er nog meerdere dingen zijn waar mijn autootje straks om gaat schreeuwen van de pijn, laat het dan weten.
Mit freundlichen Grussen
Carterpan/olie verversen.
- 172.000 km
Ja dames en heren. Het is weer zover..
Alvast om jullie even te informeren: ik doe dit omdat ik het leuk vind, en niet om geld ermee te besparen. Plus ik ben nogal leergierig wat dit betreft... Maar terug ter zake!
Het moment was aangebroken om mijn olie te wisselen! Goed nieuws voor mijn auto, want verse olie kon zij wel gebruiken. Het zag er niet meer uit als transparante koffie met melk, maar eerder als de kleur van de nacht.
Al met al ging de olieaftapbout er vrij makkelijk uit, zonder enig slaan op de sleutel. De oliefilter daarintegen was veel te strak aangedraaid, waardoor ik er maar pijpsleutel opzette en de hele filter een nieuwe vorm gaf. Na een kwartier vechten met dat mormel was het er alsnog af, en draaide ik er maar gelijk nieuwe op.
Volgende wat ik wou doen is de olieaftapbout weer vastdraaien, alleen ik was compleet vergeten. Het koperen ringetje moest er tussen zitten, en dat was niet aanwezig.
Geen paniek dus, maar helaas.... Deze bout ging niet meer los omdat de draad van de carterpan beschadigd was.
Blijkbaaer is een pan gemaakt van aluminium, en kennelijk is dat nogal gevoelig voor beschadigingen..
Achjah, dat komt er ook wel weer bij!
Carterpan besteld, en kennelijk hoort er geen papieren pakking tussen te zitten maar juist vloeibare pakking.
Handig om te weten dus, mocht je het zelf ook overkomen.
Owja. Tijdens mijn olie bijvullen kwam ik er ook achter dat er geen 4,5 liter in gaat. Ik keek op de peilstok, en het kwam net voorbij het minimum... Toch maar wat bij gedaan om de "safe-zone" te zitten. Want te weinig olie is ook niet echt lekker.
Tot zover mijn update, en ik weet zeker dat er meer gaat volgen!!
raammechanisme kapot
- 177.000 km
Jawel beste lezers. Het is ook bij mij gebeurt!
Mijn raammechanisme heeft gefaald en is kapot.
Dit gekoppeld aan heel wat gevreet van plastic en krassen op mijn raam in ieder geval. Dat laatste is natuurlijk doodzonde.
Om even een idee te geven hoe dat in elkaar steekt. Je hebt een lange gewoven draad dat spanning zet op het hele systeem. Dit hele systeem is dus afhankelijk van dat draad.
Mocht het dus zijn dat dat draad ineens in je raammotor gaat draaien, dan is het voorbij.
Je raam zit dan in rubbers gestoken die vast aan kan draaien, en jawel.. die zitten vast aan dat staaldraadje. *KNAP*
Het vervangen stelt niet zoveel voor.
De ORIGINELE zit vast met potnagels, die je lekker kan uitboren. De aftermarketversie zit dan ook gelukkig vast met boutjes, wat echt zoveel makkelijker is.
Mechanisme kost je wel 80 euro max. maar als jou (lees: mijn) originele raammechanisme het al 14 jaar volhoud, dan ga ik ervan uit dat dit ook wel een jaartje of 8 meegaat.
Nu wachten op de andere ramen dat ze naar beneden vallen!
Johnny out.
Nieuwe APK
- 179.000 km
Helemaal niks.
Alleen overmatige olielekkage (wat nog is blijven liggen van de lekke nokkenaskeering) en een stadslichtje.
Dat waren de enige 2 puntjes.
Ik denk dat het volgend jaar wat meer zal zijn, want er is niet zoveel vervangen aan de auto.
Olie vervangen gaat over zo'n 4000 km gebeuren, en dan gelijk een olietemp.sensor erin zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.