Seat Leon 1.4 16V Stella (2001)
Spaanse golf
Het Spaanse merk Seat hoeft sinds de inlijving bij het VAG-concern nauwelijks nog onder te doen voor de concurrenten van zijn eigen VW-familieleden en met het imago gaat "t steeds beter. Dat komt niet alleen door de goede kwaliteit, maar ook doordat het merk stukje bij beter steeds hoger wordt gepositioneerd. Bijvoorbeeld met nieuwe modellen, waarvan de Leon er een is. Eigenlijk een lang verwachte auto, want de stap van Ibiza of Cordoba naar Toledo was eigenlijk veel te groot. Met die Leon heeft Seat dat gat in onze ogen perfect gedicht.
Bekend platform
De Seat Leon staat op hetzelfde platform als de Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia. Onze testauto werd aangedreven door een 1,4-liter 16V-motor. Daarmee kost hij in Stella-uitvoering zo"n f 35.450 (e 16.100). Qua motorvermogen moet je niet teveel verwachten van de Spaans-Duitse krachtbron. Het is dan ook de basismotor. De 1.4 16-klepper heeft een vermogen van 75 pk en een maximum koppel van 128 Nm bij 3300 tpm. Dat is genoeg om vlot in het verkeer mee te komen, al merk je bij het inhalen dat "t maar nét aan is. De 1.4 heeft niet veel over en als je met z"n drie"n of vieren in de auto zit, eventueel met nog wat bagage, dan zal je je afvragen "waar is de motor?" Even in cijfers: topsnelheid 170 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 14,1 tellen. De tussensprints van 50-80 kosten in 3 en 4 respectievelijke 7,3 en 10,0 seconden. En de snelweg-inhaalactie van 80-120 km/h duurt in 4 en 5 14,0 en 18,2 tellen. Geen sportwagenwaarden, maar goed genoeg om vlot met het verkeer mee te komen. Als je op dit gebied wel wat meer verlangt, heb je voor een redelijke 1500 piek (e 680) de 1.6 16V. Deze schopt het met zijn 77 kW tot 192 km/h. Nog niet snel genoeg? Wat dacht je van de 1.8 20V (200 km/h), 1.8 20V Turbo (229 km/h) of 2.8 V6 Cupra 4 (235 km/h). Dieselen kan van 160 tot 215 km/h.
Uitnodigend
Schakelen gaat overigens probleemloos. Qua testverbruik springt de Leon er niet uit: 1 op 13,1. De fabriek geeft overigens 1 op 15,4 op. Dit verschilt wordt misschien wel veroorzaakt door het feit dat de Leon sportief aanvoelt en hij daardoor wellicht wat uitnodigend werkt op de rechtervoet. Qua decibellen valt het in deze 1400 eigenlijk best mee: hij zit nog mooi onder de 68 en 70 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h. Het rempedaal voelt wat zacht aan, maar de Leon remt uitstekend. Bovendien worden de remmen standaard geassisteerd door ABS. En dat is in deze prijsklasse zeker nog geen gemeengoed.
Het onderstel sluit goed aan bij wat we op dat gebied wensen. Stevig, maar nog steeds mooi comfortabel. Geen vaagheid in de bediening, maar gehoorzaam en direct in de besturing. Kortom, de Leon heeft een "actief" karakter. Echt iets wat je bij zo"n sportief ogende Spanjaard verwacht.
Qua interieur komen we op bekend terrein. Maar we zetten alles nog even op een rijtje. De bekleding is van gladde en moderne stof, al mag je van smaak verschillen over de saaie kleurstelling. Want met grijs-grijs in combinatie met het zwarte Audi-dashboard ziet de Leon er eerder zakelijk dan sportief uit.
Lekker stuurtje
De stoelen zitten goed en wij gaan onvoorwaardelijk voor het dikke driespakige Leon-stuur. Voorin is er voor zowel bestuurder als passagier ruimte genoeg. Achterin gaat het er wat krapper aan toe, maar het geheel is nog steeds ruim genoeg voor een drietal opgeschoten tieners of volwassenen. Die krijgen dan ook nog eens alledrie een eigen hoofdsteun en zelfs een eigen driepunts veiligheidsgordel! Ook op airbag-gebied is niet beknibbeld, met standaard airbags links, rechts en opzij (voorin). Dan neem je bijna voor lief dat je in een Stella nog zelf de raampjes open moet zwengelen.
Wij rijden niet alleen vanwege onze portemonnee, maar vooral vanwege zijn plezierige rijeigenschappen ronduit graag in de Seat Leon.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.4 16V Stella |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 17.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.184 mm / 1.742 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.136 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 600 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,1 s (fabrieksopgave: 14,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 18,2 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Op de Rollenbank: Seat Leon V6 Cupra 4

Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2004)

Seat Leon 1.6 16V Executive (2004)
