Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Lucht, olie en koelvloeistof

47 reacties

Video
AutoWeek 44 2021
AutoWeek 44 2021

Je leest het in AutoWeek 44 2021

Precies een jaar geleden pikte Alexander Pelletier een ervaren Seat Leon. Het is er niet zomaar eentje: onder de motorkap ligt de 180 pk sterke 1,8-liter turbomotor die ook nog eens is gekoppeld aan een lpg-installatie. Of de aankoop van deze 1.8 20VT verstandig was, moet vandaag blijken.

Na aankoop van zijn Seat Leon reed Alexander in een jaar tijd bijna 30.000 kilometer. Die lpg-tank is dus bepaald geen overbodige luxe. “Ik heb sinds kort een vriendin in Duitsland, waar ik regelmatig heen rijd. Dus het gaat nu erg snel met de kilometers. Ik heb ook nog eens het geluk dat ik vlak bij de Belgische grens woon en daar autogas kan tanken. Daar is de literprijs nog veel lager dan hier.”

Alexander zocht een betaalbare, sportieve auto en zo kwam hij dus terecht in deze Leon, die op de terugreis na aankoop over de 333.000 kilometer ging. Daarmee was meteen het idee geboren om hem eens aan te melden voor Klokje Rond. Samen met zijn vriend Dominik zorgde hij ervoor dat zijn auto zo goed mogelijk voor de dag komt: de koppeling is vervangen en ook de remschijven en -blokken aan de voorkant zijn de afgelopen weken vernieuwd.

Juist over de koppeling gaat echter de eerste klacht van keurmeester Tim de Leeuw als hij na de proefrit terugkeert: “De auto komt nooit volledig tot stilstand. Ik denk dat er nog wat lucht in het systeem zit. Je zou het nog een keer moeten ontluchten. Dan is het probleem vast weg.” Helaas is het niet de enige klacht. “Ik denk ook dat de motor ergens lucht lekt. Hij draait veel toeren stationair.” Tim gaat meteen op zoek naar zijn lekdetectiemachine. Als die is aangesloten, blijkt algauw dat het probleem diep in de motor zit. Verder ontdekt Tim wat sporen van een koelvloeistoflekkage. “Uit het reservoir is veel meer verdwenen dan de lekkage doet vermoeden.

Hij lekt het niet uitwendig.” Het blijkt dat Alexander recent nog ruim een liter heeft moeten bijvullen. “Als ik dat zo hoor, zou ik bijna vermoeden dat de koppakking lek is. Dat is een klacht die wel vaker voorkomt bij deze motor. Ik hoop voor je dat ik het mis heb, want als je die wilt vervangen, moeten er zoveel onderdelen aan de kant dat je wel een dagje aan het sleutelen bent. Je moet je afvragen of deze auto dat nog waard is.”

AFBREKEN

Als de auto omhoog gaat, liggen de eerste oliedruppels namelijk al op de garagevloer. Daarmee zijn we bijna compleet. De Leon lekt lucht, olie en koelvloeistof. “Alleen benzine lekt hij niet”, lacht Tim. “Er is een behoorlijke olielekkage die andere onderdelen begint aan te tasten. Ga hieraan maar eens sleutelen ...

Alles aan de motor is al zo oud dat er veel zal afbreken als je het aanraakt of probeert los te halen. Dat wordt algauw een dure operatie. In principe is de 1.8 turbo zeer betrouwbaar, maar er zitten veel systemen omheen die hem alsnog complex maken. Als je hem weer een beetje betrouwbaar wilt maken, kun je het beste zoveel mogelijk van die systemen weghalen. De secundaire luchtpomp heb je bijvoorbeeld helemaal niet nodig, maar die zorgt er nu waarschijnlijk wel voor dat het motorstoringslampje brandt.”

De stemming bij Alexander en Dominik begint een beetje bedrukt te raken, maar dan komt er toch nog goed nieuws: “Ik zie originele nieuwe remleidingen. Die reparatie is goed uitgevoerd hoor.” Verder heeft Tim nog mooie worden voor de Novus-einddemper waarmee Alexander zichzelf verwende. “Die maakt een mooi ingetogen geluid.”

VERSLETEN

Daarna gaat echter het oude liedje verder. De achterbanden blijken versleten, omdat de binnenzijde is weggevreten. “Dat komt vermoed ik door een combinatie van totaal versleten schokdempers én een slechte uitlijning.”

Als we aan de voorkant komen, is het pas echt schrikken. Vooral rechtsvoor lijkt die band meer op een slick. “Dat was al een aandachtspunt tijdens de vorige apk, maar ze zijn de afgelopen tijd wel heel hard gesleten”, bekent Alexander, die belooft zo snel mogelijk nieuwe banden op zijn auto te gaan zetten. Of hij dan moet investeren in nieuwe banden van een goed merk, daar komen we niet uit. “Nieuwe voorbanden zijn erg dringend”, zegt Tim.

“Maar dan heb je nog maar één probleem opgelost. Samen met de versleten schokdempers geeft deze auto onderweg maar weinig vertrouwen. Die zou je dus ook spoedig moeten vervangen. Daarna moet je nog aan de vele lekkages beginnen. Ik vraag me af of dat bij deze auto allemaal nog wel de moeite waard is.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze Seat Leon rijdt door de vele versleten onderdelen helemaal niet lekker meer en geeft onderweg weinig vertrouwen. Hij heeft al een hele tijd onvoldoende aandacht gehad en is nu eigenlijk volledig versleten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.8 20VT Topsport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.184 mm / 1.742 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.513 mm
Massa leeg 1.264 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 229 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum