Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1997)

Begeerlijke topper

Saab 900 Cabriolet 2.3 SE
Met de 900 Cabriolet heeft Saab een open auto met een opmerkelijk karakter in zijn gamma. Of deze eigenwijze zonaanbidder uit het hoge noorden ook in zuidelijker oorden indruk maakt, onderzochten we voor deze test.

Echte plannen voor een open 900 heeft Saab nooit gehad, maar om de aandacht te trekken op tentoonstellingen bouwden de Zweden midden jaren tachtig wel zo'n auto. Deze sloeg zo goed aan dat hij vervolgens in 1986 in produktie ging. Toen uiteraard nog op basis van de eerste generatie 900. In 1993 werd de 900 in een nieuwe jas gestoken en ruim een jaar later verscheen zijn open broertje, de Cabriolet, die we in deze test nader bekijken als 2.3 SE.
Vergeleken met de vorige cabrio verschilt de nieuweling duidelijk door de veel hogere achterkant. Zijn eigenwijze karakter behield de 900 Cabriolet en zo hoort het ook. Je vindt dat eigenwijze ook terug in een detail als het contactslot dat op de middentunnel zit, achter de pook. Of de aparte uitvoering van de elektrische kapbediening die niet wordt ondersteund door hydrauliek; Saab koos voor volledig elektrisch en het is even wennen aan het vrij doordringende geluid van de elektromotortjes die in een statige beweging het dak netjes opbergen onder de afdekplaat achterop. Stevig is de Saab Cabriolet ook: de voorruitomlijsting is dik en lijkt wel van massief staal. Ook het kapmechaniek laat een uitermate degelijke indruk achter.
En dan de kap zelf. Die wekt de indruk absoluut geen moeite te hebben met het Laplandse diepvriesklimaat: zwaar gevoerd en vrij van geruis en tocht. Simpel te bedienen door de twee oersolide hendels aan de voorruitstijl los te maken, vervolgens op een knopje te drukken en te wachten tot het zoemertje gaat ten teken dat de metamorfose voltooid is. Minpuntje van die kap: de wel erg klein uitgevallen achterruit, die overigens wel van glas is en verwarming heeft.

Riante vierzitter
Niet alleen voorin verwent deze Saab je met fantastische zetels, maar ook achterpassagiers waren vol lof over de prettige zit en de prima bewegingsvrijheid. Standaard heeft de Cabriolet leren bekleding, ook in de eenvoudiger S-versie.
Onder de achterklep vinden we nog eens een flinke bagageruimte zonder het gebruikelijke ruimteverlies bij cabrio's: de opbergbak voor de kap is flexibel! Als de kap niet is neergeklapt, duw je de bak omhoog en heb je extra laadruimte. Een sensor waakt en verhindert het openen van de kap met bagage in die ruimte. Overigens is de achterbank neerklapbaar.
Voor een hoog comfort zorgt het soepel geveerde onderstel dat naar onze smaak een tikje meer demping mag hebben. De auto reageert nu nogal heftig op de forse golvingen in bijvoorbeeld de A16 onder Rotterdam. Aan het comfortgevoel draagt de stijve carrosserie ook nadrukkelijk bij. Slechts op heel beroerde wegen voel wel je iets beweging in de koets, maar verder gedraagt de 900 zich voorbeeldig.
Goed te spreken zijn we ook over de 2.3 16V uit Saabs eigen keuken. De machine draait op een beschaafde manier zijn toeren en weet goed weg met deze cabrio. Hij heeft net dat beetje meer dan de tweeliter variant, die we voor de wat cabrio te licht achten; de open Saab is wat zwaarder dan de 900 Coupé. De 2.3 had onderin wat meer puf mogen hebben, maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek. De bak schakelt prima, de koppeling doet zijn werk onopvallend en de hohouders geven veel vertrouwen. Ook laat de Saab zich heel verdienstelijk door bochten jagen zonder dat er sprake is van sportwagenallures. Hoeft ook niet, want zo'n cabrio is bedoeld om lekker te toeren of (in het geval van deze Saab) het hele jaar door te gebruiken als representatieve zakenauto.
Teleurstelling is er helaas ook, want hoe is het mogelijk dat Saab een auto van bijna een ton zonder airco levert? Schande. Als de zon schijnt, maar het nog te fris is voor open rijden, zit je wat af te zweten achter het glas. Dat klamme gevoel past niet bij een auto van dit kaliber. Overigens is de SE- versie van de cabrio een stuk kaler dan die van de Coupé: geen automatische airco, geen boordcomputer, geen cruise-control, geen leren bekleding op de portieren. Om de Cabriolet SE op dezelfde uitrusting te brengen als een Coupe SE, moet er nog eens dik tien mille bij en dan is de cabrio zo'n 40 mille duurder dan zijn gesloten broertje. Deze Saab 900 Cabriolet 2.3 SE is een heel fijne zonaanbidder die bij ons wel een dure nasmaak achterlaat.

Signalement

Merk Saab
Model 900 SE 2.3i Cabriolet
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 44.448

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.637 mm / 1.711 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 490 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km