Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)

autoreview

Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)
Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1995)

Signalement

Uitvoering900 SE 2.3i Cabriolet
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf284.859 km
KM-stand laatst320.354 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Werken aan succes

  • 285.702 km

Omdat ik mezelf vind passen bij het merk Saab, heb ik na een zoektocht die nota bene eindigde in mijn eigen provincie, deze heerlijke 2.3 900 cabrio van Saab uit 1995 weten te bemachtigen. 
Gewoon volwassen geworden in mijn keuzes, wars van hedendaagse gewilde modellen en dubbel en dwars gaan voor de klasse die Saab altijd was! 
 
Door puur toeval, vorig jaar een fraaie Saab 90 in eigendom gekregen, die ik in beginsel zelf heb opgeknapt, maar met professionele hulp echt helemaal als af-fabriek heb kunnen krijgen. 
Onderdelen in pure premium-kwaliteit overal en nergens weten te bemachtigen. 
Het was een serieus project, waarbij ik de enorme A-klasse van Saab heb leren kennen! 
Natuurlijk is het vreemd dat een superieur merk als Saab er niet meer is, maar zo blijkt maar weer dat je de allerbeste producten kan produceren, maar dat het toch een keer op kan houden........ 
Enfin, mijn 900 cabrio is voor mij het nieuwe project, dat 17 augustus 2017 werd opgehaald met een goede vriend met een auto-ambulance. 
Natuurlijk meteen de buitenkant schoongemaakt met alle mogelijke middelen en de carrosserie grondig gewaxt en uitgewreven. 
Simpel met metallic-wax, zonder kleur, van Valma.  
De soft-top heb ik die dag behandeld met wasmiddel voor Wol. Nadien heb ik groene zeep gekocht van Driehoek. Dat schijnt helemaal af te maken.  
De carrosserie en de soft-top zijn hiermee erg mooi geworden.  
Saab heeft een sublieme behandeling gegeven in 1995 in de fabriek. De auto kende voor mij 7 ! andere eigenaren en dan mag de huidige staat een supergeluk heten.  
Het interieur heb ik de 2e dag van eigendom onder handen genomen. 
De lederen bekleding en overig textiel uitgezogen. Latere revisie van kleine oneffenheden van het leder komt nog. Het textiel werd middels de juiste professionele reiniger schoongemaakt. 
In de toekomst worden technische zaken verbeterd en daar zal ik wederom een keurig verslag van maken. Gewoon omdat auto-ervaring 1 van de mooiste ervaringen van techniek is en ontzettend leuk is om met elkaar te delen. 
 
Ik hoop dat u evenals ik kunt genieten van een verslag van een Saab in opbouw!. 

-september 2017-
 
Deze 900 cabrio in wording is een prachtige klus voor mij geworden! 
Bij aankoop was de CO-meting funest voor de APK-keuring. Het werd wikken en wegen om de oorzaak te herkennen. Gezien de kilometers zou je je bij een gemiddelde gebruiksauto kunnen afvragen of er mechanisch iets structureel fout zit. 
Ik koos voor de positieve kijk. Een dergelijke inhoud aan cc's, 2300 welteverstaan kunnen bijna niet ten onder zijn gegaan aan het geweld van 284000 kilometer en gelukkig was dat een waarheid, die me wel heel goed uitkwam! 
De aankoop van een luchtmassameter van Bosch, die origineel gebruikt werd af-fabriek door Saab was een eerste stap. Ook de vacuumleidingen werden vervangen. De symptomen die ik moest zien op te lossen, was een fractie meer tijd, die nodig was voor het starten, lees 3,5 seconden, terwijl ik maximaal 1,5 seconde als eis had. 
De CO-meting was niet in orde voor een APK-keuring, waardoor ik alles heb willen uitbannen. 
Tech 2 gaf me de foutmeldingen en daarop heb ik ingegrepen met een nieuwe luchtmassameter en een nieuwe lambdasonde. Beide, hetzelfde type als origineel door Bosch werd geleverd vanaf de fabriek! 
Ook een defecte vacuumleiding werd vervangen en meteen na genoemde werkzaamheden, verdween de melding"check engine"uit het dasboard! 
Ook werd een luchtfilter van Bosch geplaatst.  
Verder is de olie vervangen door mezelf met 5W40, met een bmw longlife predicaat met natuurlijk een Bosch oliefilter. 
Wisserbladen op de voorruit van Bosch heb ik, zelf, ook vervangen. De armen heb ik ontmanteld, opnieuw opgespoten en passend wederom erop gezet.  
Bij deze klus heb ik meteen het interieurfilter van Bosch geplaatst, omdat je dan meteen de kunststof bekleding kan weghalen onder de ruitenwissers, waar ik dit compartiment meteen schoon kon maken. Het was ronduit verschrikkelijk hoe smerig dit oude onderdeel was en als je dan alles zuiver schoon installeert heb je werkelijk eer van je werk! 
Verder is er een nieuwe bougiekabelset geinstalleerd door mezelf  met nieuwe Bougies van Bosch, de  Super Plus +8, type FR 7 DC+ 7955, die de verschrikkelijke oude verroeste NGK R's, type  BCPR5ES, hebben vervangen.  De verdelerkap van Beru was door de vorige eigenaar geplaatst. 
Ook de peilstok, die er niet meer nieuw uitzag heb ik vervangen. Daarna heb ik een nieuw glas geplaatst op de koplamp links en meteen de originele ruitenwissers op de beide koplampen vernieuwd, want natuurlijk moet ook dit onderdeel als af-fabriek perfect functioneren. Ook nieuwe originele matten zijn door mij besteld en geplaatst. Beige zoals het overige interieur ook weer is, na een giga-grote schoonmaak, die vele dagen heeft geduurd. 
Bekleding binnenin is allemaal opnieuw gemonteerd met de schroeven en pluggen die af-fabriek werden gebruikt. Ook dit is Spik en Span geworden. De leveranciers van originele materialen had ik al leren kennen bij de grootschalige revisie van mijn Saab 90 en dat was en is een enorme uitkomst. Een voorbeeld is de kachelknop en de lichtschakelaar die beide opnieuw zijn geinstalleerd. 
Een reservesleutel heb ik bij laten maken bij een goed adres 
Een mistlicht dat weigerde werd ook opnieuw gemaakt. 
Komende week wordt de multiriem van Bosch geinstalleerd en de airco is ook bijgevuld en is steenkoud geworden in gebruik.Ook een nieuw brandstoffilter is geplaatst om iedere onzekerheid weg te nemen. Zo is ook de remvloeistof als laatste vernieuwd. Alles moet gewoon kloppen.  
De Apk heeft op 30 augustus 2017 plaatsgevonden. Na alle werkzaamheden was er geen enkel punt van aandacht! De Saab cabrio is volledig feilloos geworden. De 150 paarden in de motor zijn allemaal weer wakker geworden. De automaat laat wel goed zien dat het als premium gebouwd is.  In de Sportstand is het een fel beest dat de kracht erg goed overbrengt. Heel apart als je wat anders gewend bent.......  
 
Eerste klus op korte termijn is de plaatsing van een nieuwe antennemast voor de automatische antenne. Onlangs is een originele Saab Radio met Anti Theft code geplaatst. De geluidsinstallatie werkt nog bijzonder mooi en helder. De boxen zijn allen intact gebleven. 
Onlangs gewelfde Viking velgen, 16" erbij gekocht met 7 mm profiel van Michelin Primacy HP's. Deze set is nog vrij mooi, maar de binnenkant is volledig opgeschuurd en zal ik met primer opspuiten, vervolgens met zilverspray behandelen en afmaken met blanke lak. Allemaal klussen die je als autoliefhebber bezighouden, om het mooiste resultaat te krijgen. 
 
Veel leesplezier in deze review over oud materiaal dat als nieuw functioneel moet gaan worden......

 

Kleine dingen voor verbetering

  • 286.051 km

Omdat alles werkzaam moet zijn zoals nieuw, is ook de automatische electrische antenne in oude glorie hersteld. Een mooi gevoel van luxe om bij het aanzetten van de radio-unit(een originele radiocassette met aansluiting voor cd-wisselaar(moet nog wel aangeschaft worden) een antenne automatisch naar boven zien gaan.
Gewoon het gevoel van weldadigheid om met alle luxe zulks oud materiaal wederom te zien gloreren.
De motor werkt volkomen als nieuw, samen met de nieuwe luchtmassameter, lambdasonde en nieuwe vacuumleidingen. Geen foutmeldingen in het display, maar alles feilloos.
De aandrijving werkt vlekkeloos. Verbetering van eventuele solonoids staan op het programma, maar er, kan nu al, gezegd worden dat deze Saab probleemloos de wereld rond kan rijden en daar ben ik trots op en super blij mee!
De ouderwetse motor heeft 150 pk vanaf de fabriek en dat zit er echt weer in na alle werkzaamheden en dat is kicken! De Cabriois voor de winter van 2018 geschorst om in de winter uit te rusten en in een overdekte garage te overwinteren.

Nieuwe waterpomp en multiriem

  • 288.261 km

Multiriem van Bosch en eersteklasse nieuwe waterpomp bevestigd door Saabspecialist.
De motor kan je nu perfect horen. Geen versleten waterpomp meer op de achtergrond. Ook het brandstofverbruik is zeer drastisch gedaald. Gewoon een mooi stukje technisch werk.
Ook zijn onlangs de latches allemaal vervangen, die zorgen voor goede info voor de kapcomputer, die alle motoren dient aan te sturen.
Tech 2 met zijn info geeft straks keurig weer wat er wel en niet moet gebeuren om eventuele storingen te verhelpen. Het is een complex dak, maar als ik een dag over heb, los ik dit samen met Saab Specials in Meppel op.
Het is een dijk van een auto, die absolute klasse weergeeft van de jaren 90. Zeer solide op de weg en betrouwbaarheid als het om techniek gaat. Gewoon heel leuk degelijk materiaal. Tenminste als je bijna alles over hebt om de techniek in oude glorie te herstellen.

Geschorst, voorjaar nieuwe draagarmrubber en dynam

  • 288.683 km

Afgelopen zomer alle veel onderdelenleveranciers bij langs geweest en het meest geslaagd bij het Trollhätten van Drenthe, Meppel
Latches voor het gecompliceerde dak heeft Saab Timmer me geleverd
De Computer van het dak is daar ook uitgelezen
Het rest me nu alleen nog om de potentiometers wederom te activeren
Dit ga ik komende zomer ondernemen
Men heeft daar ook een nieuwe waterpomp geïnstalleerd en een multiriem bevestigd.

Afgelopen winter, helemaal zelf de draagarmrubber vervangen in de originele Saab-draagarmen! Ik heb hiervoor Mapco-draagarmrubbers mét multilink, zoals af fabriek ook wordt gehanteerd, gekocht uit Berlijn met 2 jaar garantie. Ze zijn erin geperst door de plaatselijke smid in mijn dorp.

Verder ook zelf de defecte dynamo van Bosch vervangen door een gereviseerd exemplaar met tevens 2 jaar garantie op alle nieuwe onderdelen van Bosch, die in dit onderdeel zijn vervangen. Ik heb goede ervaringen met het betreffende revisiebedrijf dat dit uitgevoerd heeft.


Tevens zijn alle koelslangen vervangen door een originele set koelslangen van Saab. Geen onbetrouwbare koelslangen meer die bijna 3 ton gebruikt zijn maar gewoon een koelsysteem, dat in nieuwstaat functioneert, zeker in combinatie met de reeds vervangen waterpomp. Meteen het koelvloeistofreservoir afgemonteerd en met intens veel werk helemaal nieuw gemaakt. De 1e klasse rode koelvloeistof van Kroon SP12, waarmee ik het gehele systeem hierbij heb gevuld, kun je nu weer duidelijk zien in het reservoir. De magneetkoppeling van de peilsensor is ook weer schoon en als nieuw.


Verder zijn de automaatonderdelen zoals de peilsensor en de bediening van pook naar bak ook kundig door mezelf opgeknapt. Gewoon om alle mogelijke zaken uit te sluiten. Een lang traject, dat door schorsing(relatief goedkoop bij een auto, die ouder is dan 15 jaar)mogelijk is.
Ook de remmen(voornamelijk de remcilinders) zijn weer gangbaar gemaakt door mezelf en een bevriende techneut. Ook de koppelstangen voor stabilisatiezijn door mezelf gekocht en geplaatst. Ook hartstikke leuk werk om te doen, trouwens. Al het mogelijke doen om een perfecte machine te krijgen met beperkte middelen om het beste resultaat te krijgen!

Ook de klepdekselpakking is vernieuwd door uiteraard eennieuwe originele Saabpakking. De originele die er ook opzat, was hard geworden en daardoor gaan zweten Het klepdeksel is meteen opgeschuurd en opgespoten met nieuwe matzwarte temperatuurbestendige verf maar op afgewerkt met een laagje blanke lak.

Een nieuw embleem op deze convertible was op zich een ritueel. Eindelijk had ik de meeste werkzaamheden achter de rug, op enkele kleinigheden na en kon ik besluiten om het embleem te plaatsen, dat zo verweerd was geworden na krap 3 ton aan kilometers, een prachtig moment!

To- do- komende maand


Nieuwe motorolie met origineel Saabfilter. Ik kies dit jaar voor 10W40. Dit werd in 1995 aangeraden. De vorige oliebeurt voerde ik uit met 5W40 maar daar zie ik nu van af. De auto is ondanks de moderne 5W40 niet gaan druppen of zweten maar ik ben ervan overtuigd dat de eenvoudige fabrieksnorm van 10W40 absoluut afdoende is voor goed onderhoud.
Voorts ga ik de carterpan van de automaat lichten en proberen de versnellingsbak zelf op een brug door te blazen en schoon te maken met bijvoorbeeld gasolie om daarna eigenhand de bak te vullen met zelf gekochte eersteklas versnellingsbakolie. Gewoon kijken wat het effect is. Wederom een hele leuke onderneming als particulier!

Verder allerlei mogelijke kleine onderdelen zelf uit sloopcabrio's gesloopt en weer gebruikt. Ook nieuwe knop op aircopaneel erbij gekocht, met bumperstrip, rubber koplampwisser. Allemaal voornamelijk nieuwe maar ook gebruikte onderdelen geplaatst,die het geheel in bijna nieuwstaat brengen!
De ruitenwissermotor voor de voorruit is door mezelf gereviseerd. Zonder hoog budget, doe je gewoon alles wat je kunt en met herhaling van handelingen kan er heel veel gebeuren. Eigenlijk net hogeschool of universiteit.
Heel erg gelukkig kan ik een beroep doen op mijn dorpsgarage die klussen die te moeilijk zijn voor mij, kan oplossen

APK en overige onderhoud

  • 288.932 km

Remrevisie door plaatselijke garage. Daarna goedgekeurd voor apk.
Voorts zelf stuurleiding vervangen. Dit had ik al eerder gedaan bij een 9-3. Dit karwei is voortreffelijk geslaagd. Ook de verstopping in ruitensproeier rechts is na ellenlang werken prachtig opgelost. Het opbouwen van het front vergt veel precisie en geduld. Hulp gehad van een techmaat van me. Ook zelf de motorolie vernieuwt met 10W40(fabrieksnorm) met bijbehorend origineel oliefilter.
Het is een prachtige verschijning om in te kunnen rijden. Vooral na al het mogelijke werk wat ik eraan heb gehad geeft op zo'n moment absolute voldoening. 150 pk is echt best veel op de weg, voor een non-turbo. Hartstikke leuk, is het. Heel veel in onderdelen en advies maar vooral passie heb ik te danken aan Saab specialist Wim Timmer in de stad Meppel dat in de buurt van mijn dorp ligt. Vroeger kwam ik daar al uit pure passie voor Saab. Alleen was het toen nog niet de tijd om een Saab aan te schaffen. Dat is de laatste 3 jaar helemaal anders geworden. Ik heb er 3 die bijna helemaal vanaf de figuurlijke grond door mij zijn opgebouwd. Een prachtige afleiding van de dagelijkse beslommeringen en dan rijden met je eigen prachtige Saabs. Een droom is uitgekomen, die begon in de showroom van Saab Timmer en met verschrikkelijk zwoegen uitgebouwd in een heerlijke werkelijkheid. Genieten, elke dag van absolute Saabkwaliteit!

Complete revisiehistorie!

  • 295.267 km

Aanschaf Saab 900 Cabrio 17 Augustus 2017, Automaat stuk, dak stuk, motorcompartiment dient in verschillende onderdelen opgeknapt worden met verschillende onderdelen, kortom in handelstermen, een sloper, maar ik durfde het aan en heel gelukkig in heel veel termijnen en vele schorsingen om deze auto geheel op te kunnen knappen! Één voordeel: de carrosserie is nog zéér gaaf!

Reservesleutel Saab, bij laten maken Koopman Hoogeveen
Alle mogelijke cosmetica, 5W40 olie en schoonmaakmiddelen Action
4 bougies Bosch Super Plus+8, Bogijn
afsluitschroef motorolie, incl. ring
Olie filter Bosch
Wisserbladen, links en rechts voorruit Bosch
Luchtfilter Bosch
Interieurfilter Bosch
Brandstof-filter Mann
Luchtmassameter Bosch
Multiriem Bosch
Kachelknop, gebruikt
schakelaar koplampverlichting, gebruikt
Bougiekabelset Saab 900 NG
Koplampglas links, gebruikt
Oliepelstok Saab 900 NG nieuw
Koplampruitenwissers Saab 900 NG
schroefjes bekleding
Mattenset Saab 900 NG Cabrio
Airco bijvullen,apk, balanceren,mistlamp
clips koplamp ruitenwissers
lambdasonde Bosch 0258003503
3 Saab radio's om uiteindelijk één schitterende originele radio te maken
Waterpomp installatie
Aero Viking velgen ter renovatie
4 gebruikte latches inzake electrisch dak
Antennemast automatische antenne
Multiriem Bosch aanschaf zonder airco, reserve
witte relais inzake dak uit Engeland
verschillende onderdelen incl. kabelboom op reserve, zelf gesloopt
latches voor opbergzak uit Engeland incl.verzending
persen Mapco draagarmrubbers en geheel eigen arbeid inzake vervanging l
Eigen renovatie steunrubbers koplampwissers
Eigen renovatie ruitenwisserpomp en beide sproeiers voorruit
Febi Bilstein stabilisatorstangen
Bosch dynamo zelf vervangen  
Plaatsing aangekochte goede automaatbak
kalibratie electrische dak door Van Dongen Zeeland
binnenwerk spatbord rechtsachter succesvol gerenoveerd
Plaatsing nieuwe spatlap rechtsvoor
accu Varta E11(bouwjaar 2017)
apk plus remrevisie
olieverversing met af fabriekseis 10W40 plus origineel oliefilter Mei 2019
stuurleiding zelf slopen en vervangen
1 liter stuurolie
knop airco paneel
zelfstandige revisie schakelpositiesensor
Plaatsing nieuwe einddemper en midden demper
Originele complete set koelslangen Saab
korte multiriem Bosch Augustus geplaatst Augustus 2019
Lange multiriem Bosch Augustus 2019
3 gebruikte stuurpompen geplaatst waarvan uiteindelijk één als nieuw werkte
1 liter Kroon stuurolie
2 stuurarmen
Bedieningspaneel kachel plus complete eigen duurzame revisie
nieuwe multiriem
Ruitenwissers Bosch Aerotwin met spoiler
2 aircoleidingen via Van Dongen
4 nieuwe Brembo remschijven rondom plus Brembo remblokken
Vredestein Sportrac 5 205/50R16 87 V 2x voorwielen, achter nog 6,7 mm
Bevestigingsmateriaal achterschijven
Condensor plus filterdroger
Arbeid Van Dongen inzake dak plus onderdelen
Bijvullen airco zonder resultaat, december 2019
3e keer bijvullen airco + installatie 2 nieuwe airco leidingen
Plaatsing zgan nieuw interieur
Eerste klasse Valvoline 10W40 motorolie bij 294841 km !!
origineel Saab oliefilter

apk 25 Mei 2020, Met als absoluut mooi eindresultaat dat deze vervallen cabrio uit 1995 als compleet nieuw is geworden in nagenoeg alle facetten!, gewoon satisfaction!

Actuele onderhoudsperikelen

  • 294.851 km

Vernieuwing motorolie met 10W40 Valvoline met origineel Saab oliefilter. Voorheen alleen Techno motorolie gebruikt. Nu eindelijk de Premiumolie erop.
De cabrio is volledig bedrijfszeker geworden en vanaf nu zullen de 150 paarden voortdurend aangesproken kunnen worden,
Een geslaagde vervanging van de automatische transmissie en overig onderhoud maken het tot een waar plezier om met deze Saab te rijden.
Rondom heb ik samen met een techmaat alle remschijven en blokken vervangen met serieuze Brembo's, nadat het remsysteem volledig is gereviseerd/vernieuwd.
Deze auto is daarom klaar voor de toekomst. Een heel mooi idee na al het mogelijke werk.....

APK en overige werkzaamheden

  • 300.017 km

Afgelopen week vlekkeloze apk, maar met naarstig onderhoud om alles altijd tiptop te houden kan dat ook niet anders.
Met zelg geinstalleerde Brembo remschijven en blokken en ook compleet nieuwe of als nieuw gereviseerde voortrein kan zoiets ook niet missen.
De cabrio is heerlijk om in te rijden, en ook met zelf als nieuw gemaakte airco in onderdelen, met weliswaar sterke hulp van professionals is de oude weliswaar technisch als nieuw gemaakt Saab een echte heerlijkheid om in te blijven genieten!
Ook de veerpootlagers en axiaallagers zijn vernieuwd afgelopen tijd.
Een eindelijk echt leuke aanvulling aan het interieur is de originele Clarion CD-wisselaar die ik heb kunnen kopen.
Ook deze zomer wordt het weer heerlijk genieten van dit prachtige product!

Verdamper airco

  • 305.190 km

Na de nieuwe aircoleidingen, nieuwe condensor met filter/droger(Nissens), nu ook de verdamper(ook Nissens) vervangen. Dit was het laatste onderdeel dat nog lekkage had. Alle genoemde onderdelen waren broos en rot geworden in 27 jaar.

Kostbare nieuwe voorruit

  • 306.288 km

Nieuwe voorruit bij Wensink autoschade in Hoogeveen laten plaatsen. De Cabrio heeft gewoon een gangbare verzekering bij Centraal Beheer, een volledige uitgebreide Allrisk voor €24,90 per maand. Dit is mede mogelijk door mijn 27 schadevrije jaren en omdat het eigen risico ook 0 euro is, kostte het me niets.
Ook voortreffelijke service van Centraal beheer, want qua boekwaarde(op papier) was het de auto niet waard om te voorzien van een nieuwe voorruit.

APK(draagarm rechtsvoor)

  • 308.416 km

Zelf draagarm vervangen rechtsvoor. De prachtige cabriolet is wederom in echt superieure staat om lange afstanden mee te rijden. Een "eigen" product, dat door naarstig doorzetten as grand new is geworden.
Gewoon om echt heerlijk van te genieten. Een auto die in 1995 een echt vermogen kostte, maar door de immens vele eigenaren in 3 verschillende landen en 3 ton aan kilometers bij aanschaf geen serieuze waarde meer vertoonde. Een dergelijke auto moet je ook alleen kopen, als je bereidt bent serieus aan de slag te gaan. Het relatief goedkope schorsen van een auto van 15 jaar en ouder in Nederland, helpt je echt op weg.
Ik geniet elke dag van de destijds luxe geleverde auto, waarvan ik erg veel onderdelen heb vervangen.

Klepdekselpakking én bougiekabels

  • 308.872 km

Nieuwe klepdekselpakking geplaatst van Elring. Het begon te zweten en alles moet echt als nieuw functioneren.
Ook bougiekabels en bobine kabel vernieuwd met prachtige kwaliteit van NGK. Ook dat leer je als particulier met een klein budget zelf te doen.
Marters hadden de vorige bekabeling stukgebeten. Ik had bij aanschaf een huismerk vd saabspecialist geïnstalleerd. Dit waren dun uitgevoerde kabels die marters makkelijk stuk beten. Door de kortsluiting die hierdoor ontstond werd ook de complexe dakcomputer verstoord waardoor nieuwe kalibratie nodig is. Dat gaat komende week plaatsvinden. All in the game.

Vernieuwen motorolie met Valvoline 10W40

  • 309.702 km

Nieuw origineel SaabGM oliefilter, originele nieuwe carterplug en koperen afdichtring gebruikt.
Je leert het allemaal zelf als je met een klein budget moet werken én het is nog verschrikkelijk leuk werk ook!
Meteen een randje van de achterbumper optisch mooier verwerkt, ook leuk werk!
Gewoon één bonk van betrouwbaarheid, die ik graag nog minstens 20 jaar probeer te rijden!
Tevens zelf ingekocht luchtfilter en interieurfilter van Valeo geplaatst, ook mooi werk!

Electrische dak, kachelpaneel

  • 310.650 km

Één van de electro-motoren van het prachtige mooie en sterke cabriodak is vervangen bij Stef van Dongen in Zeeland. Deze garage heeft exclusieve kennis mbt de Saab 900 NG daken. Hij is één van de laatst opgeleide experts door Saab Nederland. Ik kan altijd op hem vertrouwen om mijn 900 dak volledig in nieuwstaat te houden en daar ben ik erg blij mee!
Verder een gebruikt kachelpaneel gekocht, want die van mij had een defect. Ik heb onderdelen van mijn eigen paneel gebruikt om het geheel als nieuw te krijgen en geniet nu wederom van materiaal dat technisch ook gewoon weer als nieuw functioneert.
De garage in Dwingeloo, waar ik ook blindelings op kan vertrouwen heeft een gaatje in het binnenspatbord nieuw plaatwerk gegeven. Ik had dat zelf gedicht met polyester maar dat was gewoon niet mooi genoeg.
Ik geniet élke dag van mijn opgebouwde materiaal en rij als een koning in een auto die in 1995 toch echt ruim 100.000 gulden kostte!
Alles heb ik gedaan, vaak alleen en gelukkig ook met hulp van mijn door en door betrouwbare techmaten om het mooiste materiaal te creëren dat maar mogelijk is!
Intens genieten!

Nieuwe Radiateur, zelf geinstalleerd

  • 314.072 km

Helemaal autodidactisch opgelost, geen filmpjes met youtube maar gewoon zelf de handdoek opppakken, wel even rondbellen met monteurs waar ik eerder een beroep op had gedaan.
Op zich complex want ook de olieleidingen van de automaat zijn aangesloten op de radiateur, maar bij navraag blijft de oliestroom niet volop doorstromen, daarom het erop op gewaagd en gelukkig bleef er genoeg olie in de transmissie aaanwezig.
Reken maar dat je enorm trots bent als zoiets gelukt is. Wel een "nieuwe" stuurleiding moeten installeren, want om het geheel eruit te lichten, was het noodzakelijk om de bevestiging op de stuurpomp los te koppelen en er weer op was niet mogelijk, daarom een leiding die ik nog uit de sloop had gehaald er weer op gezet.
Het complete geheel werkt wederom als nieuw, zowel radiateur als stuurleiding!
Wederom pure satisfaction om met een laag inkomen wederom, samen met veel eigen werk volledig vooruit te komen en in pure stijl te kunnen rijden, erg mooi!

Interieur geheel als nieuw gemaakt

  • 315.499 km

Gehele lederen interieur als nieuw gemaakt. Lederverf werd op kleur gemaakt door één van mijn vele autovrienden, waarna ik talloze uren tijd heb besteed om het zelf af te ronden. Het resultaat is verbluffend, echt schitterend gewoon.
Ook nieuwe remleidingen gekocht, origineel Saab natuurlijk, die er later worden opgezet om elke twijfel van eventuele corrosie te elimineren. Er zitten al nieuwe Brembo's op rondom en de leidingen zijn het puntje op de i.
Van absolute sloper tot een auto die weliswaar in ontiegelijk veel termijnen vanaf 2017 is opgeknapt naar een bloedmooie bolide in technische nieuwstaat!

Remleidingen vervangen

  • 315.827 km

Eindelijk de aanschaf van nieuwe remleidingen kunnen veroorloven. Verschillende theorieen dat het misschien nog wel een jaar kon, maar het zekere voor het onzekere genomen en overgegaan tot aanschaf van originele Saab remleidingen en laten installeren door Garage Dekker in Dwingeloo waar ik altijd op kan bouwen en mijn rotsvaste betrouwbare monteur is.
Ook de midflap, gekocht via ebay in Engeland opnieuw laten plaatsen, door ook een nieuw schroefdraad op de bodemplaat laten lassen. Bevestiging is wederom als af fabriek.
Auto wordt nu geschorst om volgende zomer wederom heerlijk van te kunnen genieten. Ik ga nu rijden met de 9-3 Turbo uit 2001 met tevens minimaal 370K op de klok, die ik ook samen met mijn techmaatjes gereviseerd heb voor wat ik waard ben. Daar zit ook TCStractiecontrole op en dat is handig voor in de winter. Met zo'n 200 pk's in het vooronder is de 9-3 ook 50 pk sterker en blijft deze cabrio zoutvrij met zijn schitterende carrosserie!

Benzinepomp vernieuwd

  • 316.058 km

Originele benzinepomp van Saab die geplaatst werd in 1995 in de fabriek vernieuwd!
De oude heeft er mogelijk al vanaf 2017 los in gehangen, want er was bij een drempel vaak een kenmerkend geluid wat niet te traceren was. Ook die onzekerheid is daarmee opgelost en er kan nu werkelijk gesproken worden van het feit dat elk technisch onderdeel als nieuw werkend is gekregen of dat het volledig vernieuwd is. Ook nu pure satisfaction in de opbouw van prachtig materiaal!

Chroomlijst als kers op de taart!

  • 316.549 km

Omdat de cabrio in alle facetten qua gebruikswaarde als nieuw kan worden beschouwd, heb ik besloten de chromen lijst die origineel op de bumpers hoort, uiteindelijk ook aan te schaffen én te bevestigen.
Het is om de auto optisch helemaal af te maken en lijkt ontzettend mooi, nadat ik al vanaf 2017 dit mooie schroom heb moeten missen.
Ook heb ik een zo goed als nieuwe ruitenwissermotor inclusief mechanisme geinstalleerd, die slechts 160K werd gebruikt. De oude met 310K bibberde enorm.
Meteen de contacten van de weerstand van de ventilatiemotor opgeschuurd en nieuw interieurfilter bevestigd.
Tevens het ooit geplaatste Saab 93 reservoir voor ruitensproeiervloeistof vervangen door het originele 900 NG reservoir mét nieuwe Denso ruitensproeier motor, zodat het mooie SID 3 weer volledige herkenning heeft van het volume, gewoon prachtig om met originele materialen te kunnen werken! Natuurlijk werken ook de koplampwissers feilloos die tevens bediend worden door dit reservoir.
Alles spik en span voor een nieuw jaar mét veel genot!

Zo goed als nieuwe riem bestuurderszijde

  • 318.195 km

Op eigen initiatief een gordel met nota bene gordelspanner vervangen aan de bestuurderszijde. Best pittig maar ook als je zo´n karwei geklaard hebt ben je superblij dat het je gelukt is. Je rijdt in prachtig materiaal dat je echt zelf voor een groot deel in orde hebt gemaakt en dat blijft pure satisfaction, iedere keer weer.
Niemand kan je het plezier ontnemen als je in een auto rijdt die je grotendeels zelf hebt opgeknapt. Een auto die echt een serieus lieve duit heeft gekost in 1995 en waar je dan zelf elke dag van kunt genieten!
Natuurlijk is de auto succesvol apk gekeurd, gewoon 2 maanden voor de exacte apk datum. Je weet gewoon dat het goed zit met alles wat je gedaan hebt en dan is zo´n keuring een peuleschil.

bdp sensor en meer

  • 320.354 km

Nieuwe originele bdp sensor zelf geinstalleerd. Iets wat al veel eerder had moeten gebeuren. Via Tech 2 bij Saabspecialist Timmer in Meppel 2 verschillende errors in het motorcompartiment kunnen traceren. Vervolgens een nieuwe bdp sensor van Bosch kunnen bemachtigen en zelf geinstalleerd.
Bij toeval een per vergis achtergelaten plastic kap van een lichtunit onder het gasklephuis kunnen ontdekken. Één van de vorige 20 eigenaren was hem daar verloren. Het irritante was vanaf 2017 dat ik met geen mogelijkheid kon ontdekken wat het schurende geluid was vanuit het motorcompartiment, maar dat is nu dus op 28 mei 2023 eindelijk opgelost, lach er maar om, hihi.
Vorig jaar door een expert prachtige professionele lederverf laten aanmaken, die ik al eerder gebruikt had, maar ik had nog over en heb dat vandaag nog eens dunnetjes over gedaan, waardoor mijn interieur ongekend mooi is geworden. De stoelen komen uit een sloper die ik in Zierikzee kocht en zijn nu echt werkelijk schitterend geworden!.
Ook een originele reserve Saab 900 NG radio(zo´n enorme zeldzaamheid want met veiligheidscode vind je die nagenoeg niet!) via marktplaats kunnen bemachtigen. Ook een prachtige aanwinst. Ik had al van 3 sloopradio´s één hele goede kunnen maken met ook aanschaf van 2 originele Saab Clarion cd- wisselaars, ook uit de sloop, waardoor het audio-feest al helemaal compleet is!
Verder ook eindelijk de originele NGK BCP6ES kunnen bemachtigen en zelf handvast geinstalleerd en ik moet absoluut eerlijk zeggen dat de cabrio voornamelijk door de nieuwe bdp sensor nog nooit zo goed heeft gestart en ook nog nooit zo vloeiend heeft gelopen!
Natuurlijk heb ik ook mijn best gedaan om de carrosserie professioneel te waxen. Dat is niet makkelijk met de wax van Action, maar na heel veel werkgangen is het uiteindelijk toch schitterend geworden. De best goede autoshampoo van Action voor €1,99 per liter is wel goed in de werkgang. Daarmee was ik de bolide voortdurend. Ik rij met oude rommel/ oud materiaal als heer en meester. Met een mooi pak aan en de volledige opgeknapte Cabrio ziet niemand dat ik er vele dagen en nachten heb onder gelegen vanaf 2017 tot en met de dag van vandaag. Samen met al mijn tech-maatjes, in het bijzonder Garage Dekker in Dwingeloo heb ik het mooiste resultaat kunnen bereiken, wat ik zelf echt niet heb kunnen bevroeden, toen ik het wrak in 2017 kocht in Coevorden!!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens