Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1996)

Saab 900 Cabriolet

Uitvoering900 SE 2.3i Cabriolet
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007

In eerste instantie heb ik gezocht naar een belastingvrije Mercedes S-klasse 280 Se W126 maar na enorm veel roest te hebben gezien ben ik gaan kijken of een Saab cabrio qua budget ook haalbaar was.
En zowaar... Mijn droom is uitgekomen! Als jongen van 22 kan ik me geen mooiere auto wensen dan deze zwarte Saab 900 NG 2,3 cabrio. Soms als ik (met open dak) langs een vol terras rij knijp ik mezelf nog wel eens in mijn arm om te kijken of ik niet droom. Geweldig mooie auto!

- Carrosserie
Gelukkig ben ik nog vrij van een gezin dus heb ik de ruimte niet nodig, de Saab is achterin bepaald niet groot, alhoewel hij wel zo oogt. Voorin zit je als een vorst, ik ben zelf 1,94 meter lang en zit meer dan prima, als je langer bent kan deze auto ook zelfs nog. Met dichte kap vooraan staan bij een stoplicht die boven de weg hangt is lastig, je moet dan wel naar voren buigen om uberhaupt een stoplicht te kunnen zien, of de kap openen. Kofferruimte is opzich groot zat mits het dak dicht is, de ’bak’ waarin de kap valt als hij open is kan je namelijk met hendels ophoog klemmen en er onstaat dan toch een prima kofferbak. Het windscherm kan ook in de kofferbak worden opgeborgen mochten er dan toch meer dan twee mensen in de auto mee willen. In de auto zelf voel je je enorm veilig, dit komt vooral omdat de ramen hoog zitten en je daarom echt het gevoel hebt in een solide cocon te zitten. Vanuit de Saab naar een renault Twingo overstappen is dan gewoon eng! De deuren zijn zwaar en vallen dicht als een kluisdeur, voelt prima!

- Rijcomfort
De Saab is echt afgestemd op rijcomfort, wat hem op de snelweg een kilometervreter maakt. Gezien de kilometerstand is mijn Saab daar ook voor gebruikt. Na 11 jaar en 258000 km beginnen de kraakjes wel naar voren te komen, wat logisch is, vooral bij een cabrio. De kraakjes zijn overigens perfect weg te poetsen met het geweldige audiosysteem waarvan de cdspeler in de kofferbak is gemonteerd. De enigszinds vlakke stoelen in de auto zitten perfect, mooi zwart leer, heerlijk verend en lekker zacht, maar toch stevig genoeg om geen rugklachten te ontwikkelen. Vanuit de stoelen zijn de tellers prima af te lezen met de grote cijfers. Ook de knoppen voelen als gemaakt voor de eeuwigheid en zijn groot genoeg.
Omdat de auto zo op comfort is afgestemd is hard de bochten doorgaan er niet bij, uberhaupt is hard rijden niets aan omdat er geen gevoel van sensatie is. Betekend zeker niet dat het langzaam gaat, in tegendeel! De 2,3 liter motor doet zijn werk uiterst soepel, continu op 1800 toeren rijden is absoluut geen probleem. Verbruik blijft dan ook laag, met alles gecombineerd, zonder dat ik veel snelweg rijd, verbruik ik 9,7 liter per 100 km (daalt nog steeds), erg netjes voor een 2,3 liter blok en 1375 kg (ledig gewicht). Mijn auto heeft airco, die op het moment niet werkt, maar is wel handig, als de auto een hele dag in de zon heeft gestaan is het bar warm in die auto, maar voor dat soort situaties heb je een kap die open kan. Als het met open kap te koud wordt is er een dijk van een verwarming die je aan kan zetten en stoelverwarming voor de bips, heerlijk! Een windscherm is wel echt een aanrader, zonder dat ding ontstaat er een enorme Wilma Wervelwind in je auto, en is niet bepaald prettig. Met windscherm rij je tot 100 kmh sowieso rustig, het windgeruis dan daargelaten.

- Motor en transmissie
Mijn 2,3 liter blok is gekoppeld aan de 5bak, ik had liever een automaat gehad maar die zijn duurder in aanschaf, en misschien ben ik ook wel een beetje bang geweest voor problemen met die automatische bakken. De verzetten zijn prima ingedeeld, 3e versnelling 2000 toeren is 50 kmh, maar 55 kmh in de 4e versnelling en 1800 toeren is ook goed te doen. Accellereren bij dit soort toerentallen gaat immers ook nog prima, boven de 2500 toeren kom ik nooit (op de snelweg na). Accelleren met deze auto gaat snel zat, maar met de Turbo’s is het echt veel leuker. Turbo’s nemen alleen meer onderhoudskosten met zich mee, zeker als ze kapot gaan is het geen pretje voor je portemonaie.

- Accesiores
Mijn Saab is redelijk luxe uitgevoerd met oa; Verwarmde leren zetels, elektrische ramen, spiegels en antenne, alarm opafstandbediening (geld ook voor kofferbak), cd speler origineel Saab, mistlichten, airbags, airo en boardcomputer. Cruisecontrol ga ik nog inbouwen, is voor 250 op marktplaats ed wel te vinden. De auto is gewoon uitgevoerd zoals een Saab cabrio uitgevoerd hoort te zijn!

- Algemeen
Geen probleemloze auto voor mij, maar ik ben er al met al erg gelukkig mee. De probleempjes die er zijn, zijn niet van wereldbelang. Voor een auto van 11 jaar oud, deze uitstraling en klasse, vind ik de aanschafprijzen overigens erg meevallen. Wel zou ik, als ik een paar duizend euro meer te besteden had, een 9-3 cabrio kopen omdat die, qua kap zeker, onderhoudsvriendelijker is. Het verbruik gecombineerd van 9,7 liter per 100 km vind ik zeer acceptabel.

Ik zal later nog eens een update doen, ik ga in ieder geval proberen de 300.000 te halen...

Update 09-01-’08

Ik ga goed richting de 300.000, ik heb namelijk een nieuwe baan en rijd per dag 140 km, en in de zomer de nodige plezierkm’s daarbij opgeteld, zijn dat veel kilometers per jaar dus. Stiekem zit ik dus ook te denken aan een alternatief als een 93 cabrio op G3 gas. Deze zijn echter weinig te krijgen, en in NL schreeuwend duur tov onze Oosterburen. Jammer dat de diesel niet in de cabrio te krijgen is van dit type, zoiets als de Golf diesel van toendertijd.
De Saab doet zijn werk nog steeds perfect, zeker met de km’s die ik nu rijd. Ik merk enorm goed dat de auto bedoeld is voor langere ritten. Hij rijdt nu zuiniger dan voorheen; 1:11 op 95 en 1:12,5 op 98 (boordcomputer staat op 8,7L/100km). Dit zijn dan ritjes van A12 tot A10 in de spits, dus ook veel file, ik ben met deze waarden erg tevreden.
Wat ik een groot gemis vind in de Saab is het ontbreken van cruisecontrol en regelbare interval van de ruitenwissers. Cruisecontrol ga ik wellicht nog inbouwen, maar aan de interval is niets te doen, toch jammer...
Onderin heb ik nog een stukje bij ’De problemen’ geschreven, wat er inmiddels aan onderhoud is gedaan aan de Saab.
Ik blijf dus gewoon in mijn uiterst trouwe 900ng rijden, want hij heeft me na 15.000 km nog niet in de kou laten staan, ziet er nog steeds enorm lekker uit en krijg nog steeds complimentjes over zijn looks.

Eventuele vragen kunnen gesteld worden op kevinvanroest@hotmail.com of via http://kevinvanroest.hyves.nl/

Updates blijven volgen...

De auto net in bezit, maar toch al wat kleine dingetjes;

- Nokkenassensor liet het afweten en tegelijkertijd een vacuumslangetje, vervangen door Karssen in Driebergen, perfecte service!
- Dashboardverlichting heeft kuren, kan niets groots zijn. Tijdens het rijden valt de gehele verlichting van het dashboard uit, en springt na enkele seconden weer aan, en dan weer uit, etc...Is inmiddels gerepareerd, bleek het schakelaartje te zijn voor het dimmen van de dashboardverlichting,
- Cabriokap werkt technisch perfect, alleen wil tijdens het openen van de kap, en het daarna sluiten van de afdekkap nog wel eens een stukje stof van het dak tussen het scharnier blijven zitten. Saab specialist gebeld en had er nog nooit van gehoord, apart probleempje dus...Is inmiddels ook verholpen, bleek een lam elastiek te zijn.
- Elektrische antenne gaat niet helemaal uit, moet vervangen worden,
- Inmiddels nieuwe SID2 (schermpje voor radio ed in dashboard) gekocht en inmiddels ook gemonteerd.

Update 09-01-’08

- Inmiddels is de koppeling vervangen voor een verse, maandje of 2 geleden alweer. Let bij de aankoop van deze auto goed op een TE zware koppeling, dan begint het einde namelijk in zicht te komen. Koppeling hoog of laag maakt niet echt uit, want de kabel is ’zelfafstellend’ en geeft dus geen goede indicatie. Deze bleek niet helemaal lkkr meer te zijn, begon ’tandjes te poetsen’ in de achteruitversnelling. Koppeling is nieuw, maar 2e hands gekocht omdat iemand de verkeerde had gekocht. Kosten 85 euro (volledige koppeling, platen, drukgroep en druklager). Laten plaatsen komt er dan nog bij. Toen de koppeling vervangen was ging gelijk de koppelingskabel kapot. Bekend euvel bij de 900ng omdat deze nog een kabel hebben, en niet hydraulisch zijn zoals de nieuwere 93. Nog wel aan zitten denken om mijn koppeling ook hydraulisch te laten maken zoals de 93, kosten voor het setje 300 eu, inbouwen komt daar nog bij. Toch maar niet gedaan,
- Rubbertje rechtsvoor in de ophanging moet vervangen worden, kraakt soms een beetje, is gedaan inclusief een nieuwe draagarm linksvoor. Dit was nodig omdat de rubbers niet apart te bestellen zijn, geen nood over de kosten, 80 eu op de sloop in Enter!
- Nieuwe antenne gekocht, alleen moet nog ff geplaatst worden. Van de antenne is namelijk niets meer te maken, zelf met enorm veel kruipolie werkt het niet.
- Brandstofpomp moest vervangen worden, denk dat het overigens mijn eigen schuld is geweest, want ik heb de tank een keertje op 2 km na leeggereden.

Update en een extra carbio!

Tsja, eigenlijk blijft het verhaal wat ik hierboven heb gedaan simpelweg van toepassing. In de tussentijd is de Saab netjes met zeer geringe reparaties door de APK gekomen. Afgelopen november wel een draagarm moeten laten vervangen, omdat de bus zelf niet los te verkrijgen was, op de sloop in Enter rond de 80 eu kwijt. Ook een brandstofpomp, Saab wilde op een zaterdag gewoonweg niet starten. Zou nog heel erg goed kunnen zijn dat het mijn eigen fout is, aangezien ik altijd zo zuinig mogelijk (gem 1:12,5) en een keer mijn tank leeggereden, althans op 2 km volgens de boardcomputer. Pompje zelf was 70 eu op de sloop in Enter en er in laten zetten. In zetten kan overigens redelijk duur zijn, omdat de tank er zelf vaak onderuit wordt gehaald. Beetje handig persoon doet dit overigens niet en dan is het zo gedaan, zeker wanneer je het elektrische dak ff open klapt.

Inmiddels is er een witte '86 Ford Escort bijgekomen, gewoon omdat deze nog wegenbelastingvrij wordt en nog wat zuiniger is. Was eigenlijk met het oog op de kilometerheffing, maar die zal wel niet doorgaan. Leuke aan de Ford Escort is, dat je de Saab nogal wat meer gaat waarderen. Wat hou je ineens enorm veel van de Saab. Laatst heeft de Saab dus 5 weken stilgestaan, waarop hij alsnog zonder hulp is gestart en me per direct een rit van 45 kilometer heeft bezorgd, ik ben zo enorm gek op deze auto!