Saab 900 S 2.0i Cabriolet (1994)

autoreview

Saab 900 S 2.0i Cabriolet (1994)

Signalement

Uitvoering900 S 2.0i Cabriolet
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst183.600 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste jaar

  • 178.000 km

Het schijnt zo te zijn dat toen ik als drie-jarige tussen mijn vader en een buurman in stond er een auto voorbij kwam, waarop de buurman zei: "een broemm-broemm."
Ik antwoordde: "SAAB."
Dat zit dus kennelijk diep.

Mijn SAAB moest aan een paar voorwaarden voldoen:
bij voorkeur een cabrio,
een paardentrailer kunnen trekken,
mijn zoontje veilig kunnen vervoeren.

Na wat aanloop-problemen -ik had de auto via een handelaar gekocht- kan ik zeggen dat mijn SAAB 900NG 2.0i Cabrio dat allemaal kan. En op een elegante wijze.

De wagen staat op vier nieuwe banden, de rechter reactie-arm voor is vernieuwd bij aflevering.
Ook zat er links-voor een niet al te betrouwbare rolgordel in. Via het SAAB-forum heb ik voor niet al te veel geld een goede gordel gekocht én deze ingebouwd.

De kruiskoppeling van de tonneau-cover was kapot, waardoor de kap niet meer opende of sloot. Deze koppeling heb ik gerepareerd (nieuw asje gemaakt én erin geperst) in plaats van vervangen door een nieuwe kruiskoppeling à € 165,=.

Afgelopen lente begon de auto enigszins "sportief" te klinken. Ik heb geprobeerd het gaatje in de uitlaat te dichten, maar achteraf was dat een kansloze onderneming.
Bij de APK -december 2015- zijn de tussenpijp én einddemper vervangen. Hopelijk is dat goed voor jaren rij-plezier.
Verder kwam de wagen probleemloos door de keuring. Zelfs de handrem werkte voldoende!

Dat laatste kan bij een SAAB vrij bijzonder zijn, omdat de wagen altijd in de achteruit-versnelling wordt geparkeerd. De auto heeft een slot op de versnellingsbak én de contact-sleutel kan pas uit het contactslot tussen de voorstoelen genomen worden als de versnellingsbak in de achteruit staat. Omdat het een cabrio is, gebruik ik de handrem wèl. Namelijk als ik het dak open of sluit.

Verder is het een goede én harde auto. Niet verwonderlijk, want toen er nog winters waren in Nederland, reed zij in Italië rond. Weinig pekel gezien waarschijnlijk.

Een klein probleem is wat lekkage: na een harde regenbui kan het tapijt in de voetenbak aan de passagierszijde nat zijn. De auto staat dan ook regelmatig onder een ademende deken. Waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door een slechte pakking in het luchtfilterhuis van de ventilatie.
Daar moet ik nog maar eens naar kijken.

De auto vertoont enkele gebruikssporen, maar het verder een prima wagen die heerlijk rijdt. Ze piept en kraakt nauwelijks als ik over verkeersdrempels rijdt.
Omdat ik rustig rijd, mis ik een eventuele turbo niet. De wagen heeft ruim voldoende koppel om met gemak een beladen paardentrailer te trekken.
Kortom, ik ben helemaal blij met deze SAAB die ik bijna altijd open rijd (mits droog én het dak niet bevroren is).

De grootste kostenposten waren;
vlak na aanschaf de nieuwe banden én de draagarm rechtsvoor.
én de uitlaat bij de APK.
Wel onderdelen die weer jaren meegaan, hoop ik.

Inderdaad, na een jaar zijn er niet al te veel kilometers bij gekomen: ik ga vrijwel altijd op de fiets naar mijn werk.
Eens in de twee weken ga ik met de SAAB.

De wagen wordt steeds beter

  • 180.250 km

Inmiddels heb ik een aantal grotere én kleinere problemen gehad én opgelost.

Dat probleem met het natte tapijt is opgelost;
De wagen waterde in via de inlaat van het interieur-filter.
Niet alleen door de auto altijd met minimaal een dakhoes te stallen -scheelt vogelpoep op de softtop- maar ook door een klein plaatje te maken boven de inlaat van het interieur-filter, een nieuw interieur-filter te plaatsen én het rubber van de voorruit even met doorzichtige siliconen-kit af te kitten.

Op een zeker moment had ik een "enorme" olie-lekkage. Dat bleek de HogeDruk-leiding van de stuurbekrachtigingspomp te zijn. "Gelukkig" loopt die leiding onder de radiator door van de rechterzijde van de auto naar de linkerzijde.
Het was dus een hele klus om die leiding te vervangen.
Tegelijk de multi-riem én twee rollen vervangen. Die zaten immers ook onder de hydrauliek-vloeistof.
Bovendien had één van die rollen twee jaar geleden enigszins irritant gepiept als alles nog koud was.

Bij die reparatie heb ik ook een gaatje gedicht in het voorste deel van de uitlaat. De wagen is weer mooi stil.

Afgelopen weken wilde het dak soms niet onmiddellijk sluiten: irritant. Maar als het dak sloot, werkte het perfect. Geen computer of spanningsprobleem. De schakelaar van de dak- én raambediening uit elkaar gehaald én gereingd. Probleem opgelost.

De kleine koelwater-lekkage heb ik deze zomer eveneens opgelost: nieuwe koelwaterleidingen gemonteerd.
Tegelijk maar een set nieuwe bougie-kabels gemonteerd én de vrij nieuwe bougies gereinigd.
Wynn's verstuiver cleaner toegevoegd.

Bij de afgelopen APK is mij te verstaan gegeven dat voor de volgende APK de remblokken vóór vernieuwd moeten worden. Dat dus gedaan.

Het is / was een auto waar regelmatig "iets" aan kapot gaat. Hopelijk ben ik voorlopig klaar.
Waarschijnlijk is veel veroorzaakt door achterstallig onderhoud.

De wagen functioneert nu weer perfect.
Doordat ik vrijwel alles zelf doe (vorige keer uitlaat vervangen heb ik niet zelf gedaan, de rest wel), houd ik de kosten enigszins binnen de perken.
Bovendien is slim inkopen van onderdelen wel noodzakelijk.
Ondanks dit was-lijstje van klussen én klusjes vind ik de wagen wel betrouwbaar. Het is bovendien een speeltje van 22 jaar oud. Dan breekt er wel eens iets af.

Voorlopig geniet ik met volle teugen van het open rijden in de 900NG.
Heerlijk comfortabele wagen: goed geveerd, lekker stil.

Probleemloos door de APK na enkele werkzaamheden

  • 181.300 km

Eind van de zomer had ik opnieuw een "olie-lekkage": de wagen had weer hydrauliek-vloeistof gelekt.
Dus toch maar de stuurbekrachtigingspomp vervangen.
Tevens de spanner van de multi-riem vervangen én weer een nieuwe multi-riem erop. De multi-riem liep iets te makkelijk van de rollen af ....

Eigenlijk was ik wel een beetje klaar met de mankementen.
De dagteller heb ik daarom op 000 gezet om vervolgens te kijken of ik een aantal kilometers probleemloos kan rijden.
Inmiddels staan er een probleemloze 900 kilometers op de teller. Dat gaat goed.

Begin november is de wagen weer door APK gekomen: probleemloos én met complimenten voor de staat van onderhoud. Dat was prettig om te horen.

Enigszins nieuwsgierig geworden naar de kosten die ik de afgelopen periode -twee jaar- gemaakt heb, heb ik alle bedragen in een Excel-sheet gezet:
De wagen kost zo'n € 170,= à € 175,= per maand, inclusief wegenbelasting én verzekering, exclusief brandstof.
Mèt paardentrailer rijdt ze ongeveer 1:10, zonder 1:12 met enige moeite, Maar ik heb niet zoń zware rechter voet.

Dit is wat mijn 900NG zo gemiddeld (!) per maand kost;
€ 100,= - onderhoud (onderdelen)
€ 55,= wegenbelasting
€ 15,= WA-verzekering.

Dan komt daar nog wat brandstof bij.
Bij dat maand-bedrag (onderdelen) zitten óók zaken als:
een nieuwe deken én as-steunen.

Het lijkt erop dat ik voor een redelijk bedrag in een fijne cabrio kan rijden.
Zo nu en dan moet echter wel het sterke pak aan om een grotere of kleinere klus aan te pakken.
Een goed werkplaatsboek én een regelmatig bezoek aan het SAAB-forum zijn voor mij dan ook een must.

Eerlijkheid gebiedt mij te melden dat als ik de reparaties had moeten laten uitvoeren, de kosten aanzienlijk hoger waren uitgevallen.

Heb ik die storingsvrije 1.000 km gehaald

  • 181.485 km

De dag-teller stond nog nèt niet op 1.000 km of de SAAB begon weer een beetje "sportief" te klinken. Daar houd ik dus helemaal niet van: ik wil de motor eigenlijk niet horen. Dat vind ik comfortabel.

Dus bij een kilometerstand van 181.495 (dagteller 016) heb ik het voorste deel van de uitlaat (weer) gerepareerd.
Met gum (pasta) én met uitlaat-tape.
Omdat het vrij koud is, zal het zelf uitharden iets langer duren.

Woensdag 28dec16 heb ik een afspraak om de airco van de SAAB te laten nakijken.
Dan zal blijken dat de elektro-magnetische koppeling van de pomp defect is. Ik laat het zo.

Maar goed, eigenlijk vind ik zelf dat de wagen storingsvrij door die 1.000 kilometer is gekomen. Ik laat de dagteller nog even onberoerd: de laatste reparaties waren bij een kilometer-stand van zo'n 180.470 km.

Ik verwacht (eerdaags) nog een BDP-sensor te moeten vervangen. Ik ben benieuwd.


https://www.flickr.com/photos/66881024@N04/31124284383/in/dateposted-public/

Reparatie dak: afstellen computer + APK

  • 183.600 km

Toen ik een maandje geleden -ook eens een keer- met de 900NG Cabrio uit 1994 naar mijn werk reed, ging het al vrij snel regenen.
Snel het dak dicht ......
Het dak sloot, de tonneau-cover sloot, maar het achterste stuk bleef openstaan ......
Dak vergrendeld, terug gereden. Deken over de auto én op de fiets naar mijn werk (ja, op tijd).

's Middags heb ik de accu-polen los genomen om de boel te resetten, de dak-schakelaar heb ik inwendig gereinigd met een borstel, tandpasta én contactspray.
Om vervolgens het nog nèt voor elkaar te krijgen om het dak volledig te sluiten.
Maar het dak deed daarna dus helemaal niets meer.

Contact opgenomen met Robbert Bevaart (Auto Electra Lelystad), die het probleem heeft het opgelost.
Het schijnt best wel een "klusje" te zijn geweest:
Eerst kreeg hij -heeel verontrustend voor mij- geen verbinding met de computer ...
Hij heeft later diverse stekkerverbindingen gereinigd, de potmeter RA boog hersteld én de dakafstelling geprogrammeerd.

Ik kon in ieder geval op 10nov17 weer "open" terug rijden vanuit Lelystad naar Velserbronx.
Alhoewel ... een kilometer vóórdat ik er was, moest het dak dicht: het ging toen onbehoorlijk regenen.

Oh ja, én die blitse lampjes bij de achterbank doen het ook weer. Als de deur opent, gaan ze aan.
Als de deur sluit, doven ze na een paar tellen. Ziet er sjiek uit.

Toch heeft deze reparatie geen extreme stijging van de maandelijkse kosten veroorzaakt.

De APK viel een beetje tegen ...(nee, geen torenhoge rekening).
De rechter draagarm is versleten én een hoes van de linker stuurkogel is gescheurd. Het eerste had ik niet gemerkt, de laatste had ik niet gezien.
De SAAB wordt ook weer netjes uitgelijnd na de werkzaamheden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens