Saab 9-5
Wijsneus
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Nee, je zult je niet vergissen; Saab heeft dan wel geen compleet nieuwe 9-5 neergezet, maar het vernieuwde model heeft wel een neus gekregen waarmee het zich duidelijk onderscheidt van z'n voorganger en trouwens ook van alle Saab-modellen die sinds de komst van de Saab 900 in 1979 op de markt zijn gekomen. De 900 kreeg een grille met drie openingen; één grote in het midden en twee veel kleinere aan weerskanten daarvan. Die grille gaf de wagens van het Zweedse merkt een heel herkenbaar familiegezicht. Bij de vernieuwde 9-5 lijken de twee kleinere openingen verdwenen. Maar ze zijn er nog wel. Ze zitten op de vertrouwde plaats, maar maken nu optisch deel uit van de om de hoeken van de carrosserie lopende koplampunits, waardoor ze niet meer opvallen. Het nieuwe Saabgezicht is geïnspireerd op het studiemodel 9X. Saab doet mee met de heersende mode, door de grille ook duidelijk zichtbaar in het onderste deel van de bumperspoiler door te laten lopen. Ook daar is de driedeling doorgezet; het middelste deel heeft drie lamellen, de openingen links en rechts daarvan zijn voorzien van zwarte ventilatieroosters. In het midden van de 'hoofd'-grille zien we een chroomstrip. Saab zegt dat die strip de vorm heeft van een vleugel en in de grille is opgenomen om ons eraan te herinneren dat Saab van oorsprong een vliegtuigfabrikant is. (Er worden nog altijd Saab-vliegtuigen gebouwd.) De achterkant van de 9-5 werd veel minder ingrijpend gewijzigd, dan het front, maar ook daar zien we een nieuw, krachtigere bumperspoiler. De ook nieuwe – helemaal in rood uitgevoerde - achterlichtunits sluiten daar direct op aan.
Black Room
We stappen in de 2.3 Turbo Aero Sport Estate; met standaard in de kleur van de carrosserie gespoten deurgrepen en stootstrips. Het interieur ziet er heel vertrouwd uit. De cockpitachtige combinatie van instrumentenpaneel en middenconsole is gebleven. Ook de bekende in wafelstructuur uitgevoerde openingen van het ventilatiesysteem zijn er nog. En het contactslot zit nog altijd – een typisch Saab-trekje – tussen de voorstoelen. Over de vraag of dat handig is valt te discussiëren. Niet zo handig vinden we in ieder geval dat de toetsen van de elektrische raambediening ook tussen de voorstoelen zijn ondergebracht. Onze favoriete plaats voor deze toetsen is de armsteun van het deurpaneel aan de kant van de bestuurder. De deurpanelen van de 9-5 hebben trouwens een nieuw design gekregen en zijn uitgevoerd in een kleur die past bij die van de middenconsole. En er is binnenin de 9-5 wel meer veranderd; al valt dat niet meteen op. Zo heeft Saab het 'Black Room' concept bedacht. Ruwweg komt het er op neer dat het interieurgedeelte beneden de taille van de auto in zwart is uitgevoerd. In wit-op-zwart uitgevoerd zijn de nieuwe instrumenten met verchroomde randen. De klokken liggen ook wat dieper in het instrumentenpaneel dan tot nu toe. Dat is gedaan om een driedimensionaal effect te bewerkstelligen. Gebleven is de 'Night Panel'-functie, waarmee je de verlichting van het dashboard kunt dimmen; op de snelheidsmeter na. Dat betekent niet dat de chauffeur belangrijke informatie moet missen. Als de brandstoftank leeg begint te raken, bijvoorbeeld, gaat het waarschuwingslampje voor het brandstofniveau gewoon branden.
Overboost
De Aero is de sportiefste 9-5. Dus heeft hij ook de krachtigste motor. In het vooronder staat een 2.290 cc viercilinder; zoals alle motoren van Saab, geholpen door een turbocompressor. De machine is onder handen genomen en perst er nu nog wat meer vermogen uit. Het aantal paardenkrachten dat hij kan leveren steeg van 250 naar 260. Ook het koppel van 350 newtonmeter mag er zijn. En de machine heeft nog wat achter dan hand. Als het gaspedaal tot op de bodem wordt ingetrapt, is er twintig seconden lang 370 Nm beschikbaar;
'Overboost'heet dat. Geen wonder dat we de Aero vlot van de plaats kunnen krijgen. Als we stevig gas geven laat een turbodrukmeter op het instrumentenpaneel zien dat er in het motorcompartiment zien dat de turbocompressor een flink partijtje meeblaast. Maar zoals je van een moderne turbo kunt verwachten leidt dat niet tot een brute krachtsexplosie. De motor pakt gedecideerd maar ook gelijkmatig op en is in staat om de Aero Sport Sedan in 6,9 seconden vanuit stilstand naar honderd op te laten trekken. De Sport Estate heeft iets langer voor het sprintje nodig, maar is met 7,3 tellen toch nog behoorlijk rap. We hebben het tot nu toe gehad over een Aero met handgeschakelde vijfversnellingsbak. Die doet z'n werk echt netjes. Alleen, je vraagt je af; wordt het niet eens tijd voor een zesbak? Zo'n bak zie je bij nieuwe modellen immers steeds vaker. Je kunt de Aero – net als alle andere versies van de 9-5 ook met vijftrapsautomaat bestellen. Voor het gemak van de automaat lever je wel dik een seconde acceleratietijd in. De topsnelheid die de Aero kan halen blijft hetzelfde; 250 km/h voor de Sedan en 245 voor de Estate.
Business plan
Saab heeft de gelegenheid aangegrepen om het onderstel van de 9-5 te verbeteren. Zo werd de stabilisatorstang vóór dikker en nam het dempend vermogen van de schokdempers toe. De vering van de Sport Sedan werd comfortabeler. Op de Aero monteerde Saab al een dikkere stabilisatorstang, en die is gebleven. Ook heeft de sportiefste 9-5, onveranderd, een 10 mm verlaagd onderstel. Maar de dempers werden stugger en de veren achter stijver. Toch zorgde 'onze' Aero – terwijl hij bij een hoog snelwegtempo onverminderd stabiel en zeker op de weg bleef liggen – beslist voor comfortabel vervoer. En de voorwielen volgden de bevelen die ze via het stuur kregen zeker nauwkeurig uit, maar de besturing werkt eerder met grote vanzelfsprekendheid dan met een gevoel van uiterste exactheid.
Nieuw in de vernieuwde Saab 9-5 is de 1.9 TiD motor; met roetfilter. Hij vervangt de dieselmotoren waarmee de middenklasser tot nu toe leverbaar was. De zelfontbrander is goed voor 150 pk vermogen en 320 Nm koppel. Z'n topsnelheid van 205 ligt in de buurt van die van de 9-5 met 150 pk – (2.0t) benzinemotor, maar de tussenacceleraties – 60 – 100 en 80- 120 – komen sterk overeen met die van versie met 2.3T benzinekrachtbron; een machine die goed is voor 220 paardenkrachten en een koppel van 310 Nm.
In het 9-5 programma zien we de bekende uitvoeringen weer terug. De doelmatige Linear; de meer verfijnde Arc; de dynamische en progressieve Vector en de sportieve Aero. Nieuw is de speciaal op de zakelijke rijder gerichte Linear Business die voor (E 1.800 meer) extra's meekrijgt als: lichtmetalen 17-inch wielen; parkeerassistent; een regensensor; een automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmbare voorstoelen.