AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

Voor de eeuwigheid gebouwd

28 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 27 2021
AutoWeek 27 2021

Je leest het in AutoWeek 27 2021

Zoveel autoliefhebbers, zoveel invalshoeken. In het specifieke geval van Hans Jorritsma zijn dat limousines. Uit zijn collectie - met daarin onder meer XL-uitvoeringen van Rolls-Royce- en Volvo-modellen - richten wij ons op deze zeldzame, extra lange Saab 9-5, die in Groot-Brittannië is omgebouwd tot volgwagen.

‘Limousine’ is nogal een breed begrip als het om lengte gaat. Zo noemen onze oosterburen auto’s volgens het ‘three box design’ dus motorruimte, passagierscabine, aparte kofferbak – limousine. Fransen gebruiken voor deze carrosserievorm het woord berline. Britten houden het op saloon. Als wíj aan limousines denken, dan zien we verlengde uitvoeringen van voornamelijk Amerikanen zoals Cadillacs, Lincolns en Hummers, waarbij niet op een metertje meer is gekeken. Tussen deze twee uitersten bevinden zich auto’s van een meter of zes, die zijn omgebouwd voor de rijkeren der aarde of geproduceerd voor personenvervoer wanneer een taxibusje niet gepast of gewenst is. Sommige fabrikanten hadden of hebben verlengde uitvoeringen gewoon in de prijslijst staan. Daarnaast zijn er carrosseriebedrijven die auto’s aanpassen.

Een zo’n bedrijf is het Britse Coleman Milne; een inmiddels ruim zestig jaar oude onderneming in Westhoughton, dicht bij Manchester. In die zes decennia heeft Coleman Milne modellen van talloze merken omgebouwd tot lijken volgwagen. Op de website van het bedrijf zien we aangepaste Mercedessen, Fords en zelfs een ‘whisper hearse’. Inderdaad: een tot lijkwagen omgebouwde Tesla Model S. Kijken we naar de recente historie, dan zien we diverse modellen uit de middenen hogere middenklasse zoals de Ford Mondeo, Rover 75 en Vauxhall (Opel) Insignia.

Vreemde eend in de bijt is Saab. Van diens 9-5 werden begin deze eeuw 75 exemplaren verlengd om te dienen als volgauto, enkele daarvan van het facelifttype (insiders hebben het over de ‘Dame Edna’-facelift, waarbij de koplampomlijstingen worden vergeleken met de nimmer bescheiden brillen van deze televisie-diva).

ENGELS LASWERK

Hoeveel van deze 75 verlengde Saabs na bijna twee decennia zijn overgebleven, is niet bekend, maar Hans Jorritsma, trotse eigenaar van de H-525-NG, denkt dat er niet veel meer zijn. “Ik wist er een te staan bij Saab World in Voorst, maar die is inmiddels geëxporteerd naar Denemarken. Daarnaast ken ik er drie in Zweden en vermoedelijk is dit het enig Nederlandse exemplaar. Zeker nu de Brexit er is, wordt het importeren van een dergelijke vierwieler uit Groot Brittannië er niet eenvoudiger op. De RDW beschouwt Groot-Brittannië immers niet meer als EU, dus is een individuele goedkeuring vereist. Misschien is het zelfs onhaalbaar, omdat bij mijn weten de 9-5 Coleman Milne geen Europese typegoedkeuring heeft. Buiten dat is het Engelse laswerk niet altijd even nauwkeurig uitgevoerd. Roestvorming is een probleem bij de 9-5 Coleman Milne, en dat was bij de fabrieks-9-5 op den duur al een dingetje. Een aantal van deze auto’s zal dus al best op de sloop kunnen liggen, helaas.”

Hans Jorritsma woont in onze hoofdstad en hoewel Amsterdam op meerdere vlakken nou niet bekendstaat als ‘autovriendelijk’, gebruikt hij als dagelijks vervoermiddel een verlengde Volvo S80 van het Zweedse carrosseriebedrijf Nilsson. Je zou denken dat dit voer voor psychologen is, ware het niet dat dit juist Hans’ beroep is. Hij is liefhebber van vierwielers, heeft een mooie collectie opgebouwd met als specialisatie verlengde uitvoeringen van (soms) alledaagse modellen, speciaal bedoeld voor familieuitjes (zie kader). Is het niet lastig rijden, zo’n verlengde auto en dan ook nog rechtsgestuurd? “Aan right hand drive ben je in tien tot twintig minuten gewend. Bij inhalen is het wat beter opletten, je moet meer over je schouders kijken. Maar met betrekking tot fietsers en daarvan zijn er in Amsterdam best veel is het weer een voordeel.”

38.000 MIJL

Sinds de aanschaf in 2020 heeft Hans al 6.000 mijl met de verlengde Saab 9-5 gereden: de mijlenstand steeg van 32.000 naar 38.000, omgerekend nog geen 62.000 kilometer. Niet veel voor een zeventien jaar oude auto, maar dat heeft alles te maken met het vroegere dienstverband. Hans: “De Saab voelde en voelt als nieuw aan. Er waren wat kleine dingetjes waaraan je kon merken dat hij korte afstanden heeft gereden. Onderhoud laat ik doen bij Saab World in Voorst. Bij schadebedrijf Beerten in Borculo zijn wat deukjes en een roestplekje aangepakt. Ook heb ik daar andere portiergrepen voor de middelsectie laten monteren.

Ik vond drie van die grote portiergrepen op rij niet echt mooi staan, waarop ik overwoog om de middelste grepen gewoon weg te halen en de portieren via een afstandsbediening te openen en te sluiten. Met het oog op de veiligheid bleek dat lastig; zo’n elektronisch systeem kan uitvallen. Op een gegeven moment zag ik iets van Kindig Customs voorbijkomen: verzonken portiergrepen. Dat leek mij een mooie oplossing. Van een afstandje lijkt de middelsectie meer op een vast paneel dan op een portier. Minder een ‘gewone’ zesdeurs auto, meer limousine. Een mooie, subtiele oplossing. Ik ben erg blij met het resultaat.” In principe is de 9-5 verlengd door hem doormidden te zagen en een middendeel van 1,16 m ertussen te plaatsen. Zo groeide de wielbasis van 2,70 meter naar 3,86 meter, de totale lengte van 4,83 meter naar 5,99 meter en nam het leeggewicht toe tot 1.807 kilo. Binnenin werd een bank geplaatst, zodat er sprake is van een achtpersoonsconfiguratie. Om de rouwenden voldoende privacy te garanderen is een elektrisch verzinkbare separatieruit tussen chauffeurscompartiment en passagiersruimte gemonteerd.

Al met al staat er dan een stemmig zwarte Saab, maar waarvan de sportieve lijn niet verloren is gegaan. Knap! Een zeldzaamheid bovendien. Niet alleen ondervonden wij dat tijdens het maken van de video waarbij auto en eigenaar over belangstelling niet te klagen hadden, maar ook over de beschikbaarheid van deze 9-5 in het klein. Hans: “Ik probeer van elke auto uit mijn collectie een 1:18-model te scoren. Van deze 9-5 CM lukte dat nog niet, wel vond ik een 1:43-modelletje. Daarvan zijn er driehonderd gemaakt, nota bene vier keer zoveel als van de echte limo. Alleen jammer van die lelijke rode zijkant, dat ga ik nog aanpassen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (28) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
LA CHARGE DS
LA CHARGE DS
  • 13
Ehhh vindt het niet echt een mooie auto ehhh denk dat de volvo,s zich hier beter voor lenen ehhh maar bijzonder is het wel.
MTU MarinePower
MTU MarinePower
  • 4
niet echt mooi idd. vooral op de details, als de overgangen van de raam lijnen boven en onder. Strookt niet echt mooi. Wel jammer. Heb wel eens mooiere verlengingen gezien
luxe
luxe
  • 5
Filmpje is net zo saai als die auto, waarom niet condenseren in 3 minuten? Was het misschien iets beter te verteren geweest
Timbo
Timbo
  • 3
Apart is het wel maar of het mooi is? Vraag me af waarom je deze auto zou willen hebben?
Alfa33QO
Alfa33QO
  • 9
Tijdens het doorspoelen van het filmpje kom je verrassend vaak op "uhhh" uit ?
rw54
rw54
  • 0
Na deze video was ik nieuwsgierig of deze meneer een homepage heeft aangezien hij aangeeft met zweedse automobielen te handelen. Helaas is hij totaal onbekend, alleen dit filmpje van AW is op Youtube te vinden.
Erwin 1402253
Erwin 1402253
  • 11
Wat een onaardig commentaar, dat kan best kwetsend zijn. Of was dat ook de bedoeling?
pieter w
pieter w
  • 1
Toch wel leuk dat hij meer lol heeft in deze Saab dan in z'n Volvo's.
Dacht dat er meer 9-5 limousines in Nederland zijn, of waren dat allemaal 9000's?
Ken Tekens
Ken Tekens
  • 1
Tijdsduur kan met de helft worden ingekort, nu is het maar een saaie video. En je let constant op de volgende 'ehhh'. Kan toch worden nabewerkt?
Benzman
Benzman
  • 2
Deze man heeft volgens mij een lijstje gehad met vragen die hij moet beantwoorden in verhaalvorm. Als je 1 minuut aan het opnemen bent merk je toch dat je dit niet werkt? Dit heeft niets met de meneer te maken maar alles met de regie. Beetje jammer, hier moet vast iets veel leukers van te maken zijn. Beetje creativiteit gebruiken, Autoweek!
Veelrijder
Veelrijder
  • 0
Heren, hoe kan het na zoveel afleveringen nu toch nog steeds zijn dat de inbeller 2 keer te horen is? mijn spreekwoordelijke vloggende neefje kan dit nog beter...
Ben Dover
Ben Dover
  • 1
Nou, dat verlengen hadden ze beter kunnen laten, wat een ondermaatse afwerking met die raamlijnen en kieren zo. Daar is niks statigs aan. En deze vSaab en z'n GM afgeleiden staan ook niet bekend om het eeuwige leven of bijbehorende bouwkwaliteit. Als liefhebber hou je alles wel rijdend, dat wil niet zeggen dat het een goede auto was.
AsconaGT
AsconaGT
  • 1
Wel een uniek ding en respect dat je hier mee wil rijden als dagelijks vervoer. Ik begrijp er uit dat hij er hoofdzakelijk alleen in zit. Dan heeft het toch louter nadelen behalve dat het een bijzondere auto is om te zien. Wel leuk om eens te zien dat er ook liefhebbers zijn voor zoiets.
Jag
Jag
  • 3
Eeehhhhhhhhhhhhh. Ik ehhhh heb ehhhh meer eehhhhhhhhh auto's. Ik speel er al als kind mee. Eeehhhhh Ook met auto's..............ehhhhhhhhhh. Ik heb meer auto's dan eeehhhhhhhhs. Eigenlijk echt zeg maar.
Clioot
Clioot
  • 0
Ziet er toch best wel als een lijkwagen uit...
AS61
AS61
  • 7
De meeste commentaren zijn nogal smakeloos. Kijk dan gewoon niet.
Jeffreyyy
Jeffreyyy
  • 1
AS61 Jij weet bij elk filmpje van te voren al hoe het is? Knap. Moet je iets mee doen.
TurboDirectInjection
TurboDirectInjection
  • 3
De looks kunnen idd beter, en het profiel van een Saab leent zich er ook niet zo voor.
Wel opvallend: Volgens de bezitter rijdt de lichter gemotoriseerde Saab vlotter en sportiever dan de Volvo-limo.
Iets wat je in de helaas voorbije strijd tussen Saab en Volvo vaak weer terugzag; Saab, de beter rijdende auto. maar met een aantal zwakke punten. Helaas helaas.
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 1
Bij de 38e uhh ben ik afgehaakt...
VolvoAlfa
VolvoAlfa
  • 1
Leuk dat er mensen zijn die zulke auto's verzamelen, maar het filmpje is een beetje, hoe heet dat ook alweer, euh euh, saai.
eisbaer
eisbaer
  • 1
Ze zeggen wel eens dat een auto een compensatie is voor…
LaMawaaie
LaMawaaie
  • 1
Nou, dat is, uuuh, een dieptepunt Autoweek!
Juke t
Juke t
  • 0
De auto is lang....ehhhhh het verhaal ook, kon het niet helemaal afkijken.. ehhh wil alle auto's zelf houden, ..... vermoeiend.
Tommy82
Tommy82
  • 0
Saab was altijd een eigenwijze auto voor eigenwijze mensen. Leuk om het automobiele landschap wat kleur te geven, maar arriveerde de visite met een Saab, dan had je eerder verhitte discussies dan gezellige gesprekken. Of controversiële punten werden zelfs vermeden. Daarom ben ik heel benieuwd hoe de begrafenissen eruit zagen waarbij men bewust voor deze limo koos. En o ja, het besluit van GM om Saab te proberen in te zetten als premium Opel was natuurlijk een flater, want vrijwel niemand van de potentiele doelgroep voor die "stap omhoog" wilde in een Saab gezien worden.
pieter w
pieter w
  • 0
@tommy82 van je Saab ga je houden, en kijk je met een roze bril ?
Maar ik kletst ook niet negatief over mijn vriendin met mijn vrienden ?
Dus zal ik ook niet negatief over mijn Saab praten.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.