Saab 9-5 2.2 TiD – 2002 - 589.600 km - Klokje Rond

Eigenaar wil auto pas met pensioen laten gaan als hij dat ook doet

83 reacties

Video

Marcel Barendregt kocht in 2013 voor het luttele bedrag van €2.950 een elf jaar oude Saab 9-5. We zijn weer elf jaar verder, de 9-5 is inmiddels 22 jaar oud, heeft bijna zes ton achter de kiezen en moet nog drie jaar door, dan kunnen auto en eigenaar met pensioen. Moet kunnen, meent Marcel. Joep oordeelt totaal anders.

Het is nou ook weer niet zo dat het gezicht van Klokje rond-keurmeester Joep Schuurman op half zeven staat na de lange testronde. Zo gemakkelijk laat hij zich niet uit het veld slaan, maar goedgeluimd is hij evenmin. Hij hoeft niet eens aan de rest van de inspectie te beginnen om zijn eindoordeel te vellen. “Ik heb onderweg al een waslijst aan mankementen genoteerd en weet nu al dat daar nog heel wat bij komt. De schokdempers zijn zó erg versleten, dat een plotselinge en sterke uitwijkmanoeuvre desastreuze gevolgen kan hebben. Volgens de eigenaar heeft zijn Saab altijd onderhoud gehad en ik heb het vermoeden dat alleen het hoogstnoodzakelijke is gedaan, anders had hij echt wel beter gereden.”

Saab-virus

De scherpe, maar immer terechte kritiek van Joep laat eigenaar en Saab-liefhebber Marcel Barendregt niet helemaal onberoerd. “Ik geef onmiddellijk toe dat hij lang niet meer zo goed rijdt als in de beginjaren. Met het onderhoud let ik zeker op de kosten, maar de veiligheid mag nooit in het gedrang komen.” Dat hij wat minder kritisch is op het weggedrag, heeft mogelijk te maken met de dagelijkse ritten die hij rijdt. Dat is via de snelweg naar zijn werk, tweehonderd kilometer per dag, hoofdzakelijk rechtuit met 100 km/h op de cruisecontrol. “Dat gaat prima. Voor het echte rijplezier heb ik een jongere 9-5 Aero met heel weinig kilometers op de klok.”

Joep keurt rustig verder, we kijken mee en babbelen verder met Marcel en zijn zwager Peter, een nog grotere Saab-adept en eigenaar van de nodige klassiekers. Marcel: “Mijn vorige auto was ook een Saab 9-5, een sedan met dezelfde dieselmotor.” Marcel rijdt als sinds 2001 Saab, toen hij voor het eerst een auto van de zaak mocht uitzoeken. “Alleen de kleur die ik wilde, bleek net iets te duur. Dat is het blauw van deze 9-5, Cosmic Blue heet die lak. Daar heb ik lang naar moeten zoeken en uiteindelijk vond ik in 2013 in België de auto van mijn dromen. Daar ben ik samen met mijn zwager heen gereden en na een goede proefrit en inspectie was de deal snel rond.”

De vorige eigenaar was een arts en die heeft de auto vanaf nieuw gereden, zo vernam Marcel. Al het onderhoud was altijd door de Saab-dealer uitgevoerd. Zelf heeft Marcel de blauwe Zweed pas in 2015 in gebruik genomen omdat hij eerst die andere tot de vier ton wilde rijden. “Dat scheelde weer een beetje in de bpm, ik betaalde €300. Het Saab-virus heeft mij goed te pakken gekregen. Naast die 9-5 Aero heb ik ook nog twee 900 Classics, dat vind ik toch wel één van de mooiste modellen. Verder staat er nog een Opel GT in de garage, die hebben we al heel lang en gaat ook nooit meer weg.”

Frisse start

Al meer dan 300.000 kilometer reed Marcel in zijn 9-5, met in het vooronder een dieselmotor van Opel. In de beginjaren, nog bij de eerste eigenaar, zien we de nodige malheur met de EGR-klep. Vermoedelijk het gevolg van veel korte ritten en vaak laag in de toeren rijden. “Ik heb daar geen problemen mee gehad. Toen ik de Saab in 2015 in gebruik nam, heb ik een soort van nulbeurt laten uitvoeren en is alles grondig aangepakt. Zo kon ik een frisse start maken, nadat hij twee jaar had stilgestaan.”

Heel veel onderdelen zijn nog eerste montage, vertelt Marcel: “De koppeling, de brandstofpomp en ook aan de motor is nog nooit serieus gesleuteld. Op tijd verse olie, ook in de versnellingsbak, en rustig rijden. Daarom vermoed ik dat hij het nog wel even volhoudt. En je gelooft het of niet, gisteren knalde ineens het raam in de sponning naar beneden en bij demontage van de deurbekleding zag ik dat er twee kunststof rolletjes kapot waren. Gelukkig had mijn zwager die nog liggen en zit het raam weer op zijn plek. Het verbaast mij hoe alles er in het interieur nog uitziet en dat alles nog werkt. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van een Saab.”

Ondertussen heeft Joep zijn klus geklaard en hij ziet totaal geen heil meer in de oude 9-5. Het verschil met de visie van Marcel had niet groter kunnen zijn.

Eigenaar Saab 9-5

Naam Marcel Barendregt
Bouwjaar 1960
Woonplaats Alphen a/d Rijn
Beroep Manager vastgoed & infrastructuur bij een zorginstelling
Eerste auto Opel Manta B1 1.9 SR
Vorige auto Saab 9-5 Vector sedan 2.2 TiD automaat
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Niets.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Retourtje Berlijn op één dag.”

Onderhoudshistorie

  • 0 Afleverbeurt
  • 9.800 Tussenbeurt
  • 20.000 Beurt
  • 30.000 Beurt
  • 41.000 Beurt, 4 banden, uitlijnen
  • 41.000 Beurt, EGR klep reinigen
  • 62.000 Beurt
  • 71.000 Beurt, remblokken, EGR klep reinigen
  • 81.000 Beurt
  • 92.656 Beurt, druksensor, check engine, EGR-klep reinigen
  • 93.000 Tussenbeurt, band
  • 103.030 Voorruit vervangen
  • 119.464 Check Engine, druksensor
  • 123.850 Beurt, Check Engine, EGR-klep reinigen, remblokken, 2 remschrijven
  • 143.815 Voorruit vervangen
  • 143.815 Groot onderhoud, EGR-klep reinigen, bypass klep
  • 155.955 Tussenbeurt
  • 165.152 Beurt
  • 167.610 Beurt
  • 175.092 Beurt, EGR-klep reinigen
  • 192.987 Beurt
  • 204.355 Beurt
  • 212.975 Check Engine, EGR-klep reinigen, intercoolerslang
  • 221.210 Beurt
  • 241.086 Beurt, versnellingsbakolie ververst
  • 257.123 Beurt
  • 267.043 Groot onderhoud, apk, alle remschijven, klauwen en blokken vervangen, uitlijnen, aircoleiding, waterpomp, aircoservice
  • 280.246 Intercoolerslang, vacuüm-klep en slangen, oliedruksensor vervangen, remmen (V) afdraaien, luchtmassameter reinigen
  • 304.287 Beurt, apk, aircoservice, olielekkage verhelpen
  • 316.309 Wiellager RA + schokdempers LA, RA vervangen
  • 335.384 Wiellager RA vervangen (garantie)
  • 341.876 Beurt, apk, wiellager RA vervangen, aircoservice, fuseekogel LV
  • 380.706 Beurt, apk, tanksensor, koelvloeistofreservoir, multiriem vervangen, versnellingsbakolie ververst
  • 414.082 Krukaspoeli, multiriem, spanner vervangen
  • 425.969 Beurt, apk
  • 444.009 Beurt
  • 461.851 Beurt, apk
  • 471.667 Krukaspoeli, multiriem vervangen (garantie)
  • 491.384 Beurt, apk
  • 513.359 Beurt
  • 517.212 Krukaspoeli, multiriem, spanner vervangen, apk
  • 528.555 Aircoservice
  • 530.402 Remklauwen + blokken LA en RA vervangen
  • 557.352 Beurt, apk, (preventief) krukaspoeli vervangen
  • 566.673 Dynamo vervangen, fuseekogel RV
  • 574.005 Hoofdkoppelingcilinder vervangen.

Wat mankeert eraan?

  • Het koppelingspedaal komt niet volledig omhoog
  • De motor slaat met een klap en piep aan (en af)
  • Er zijn veel motorvibraties voelbaar in de auto doordat de motorsteunen versleten zijn
  • Met lopende motor trilt het koppelingspedaal nogal bij intrappen, dit komt door een defect aan de koppeling/het vliegwiel
  • De aircopomp maakt herrie
  • De buitenspiegels klappen niet meer in
  • De verstelling van de buitenspiegels werkt niet goed
  • Het raam rechtsachter opent en sluit nauwelijks
  • Er is een klap in de aandrijving voelbaar bij lastwissel
  • De koppeling bokt
  • De auto trekt flink naar rechts
  • De schokdempers zijn allemaal volledig versleten
  • De ruitensproeiers zijn niet goed afgesteld
  • De wisserbladen voor strepen nogal. Dit komt ook doordat de ruit versleten is
  • De versnellingsbak jankt
  • De ruitensproeier achter werkt niet
  • De auto trilt flink met rijden
  • Idem tijdens remmen
  • De motor heeft geen vermogen vanaf 3.000 toeren
  • De auto pluimt zwart met accelereren
  • De motor lekt op diverse plaatsen stevig olie
  • Er lekt op diverse plaatsen koelvloeistof, onder meer de radiateur is lek
  • Er zijn diverse slangen aangetast door de gelekte olie
  • Het inlaatsysteem lekt op diverse plaatsen, onder meer de intercooler is lek
  • De aansturing van de variabele inlaat is afgebroken, de klep in de inlaat zelf zit vast
  • De stabilisatorstangrubbers en koppelstangen voor zijn bizar ver versleten
  • De remmen voor zijn matig
  • De achterste montagerubbers van het voorste subframe zijn volledig versleten
  • De motor kantelsteun is versleten
  • De beide binnenste aandrijfashoezen voor hebben droogtescheuren
  • De reactiearmrubbers achter zijn versleten
  • De velg rechtsachter is krom
  • De rem linksachter loopt aan

De mening van Carrec Technocenter

“Wat mij betreft kan deze Saab direct naar de sloop, hij is gewoon op. Het onderstel is versleten, de motor en transmissie zijn moe en zo kan ik nog wel even doorgaan. De pers in met dat ding.”

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 Estate 2.2 TiD Vector
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.590

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.172 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.828 mm / 1.792 mm / 1.501 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.565 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55VR16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.