Rover 820 Ti (1994)

Stijlvol opschieten

Rover 820 Ti
Met de Rover 800-serie gaat het Britse merk terug naar de wortels van zijn bestaan. Stijlvol en gedistingeerd probeert de 820 Ti de hoge middenklasse te heroveren. Een zware taak - of niet?

Jaren geleden, in de bloeitijd van de Engelse automobiel-industrie, stond het merk Rover voor stijlvolle, klassieke en toch betaalbare auto's. Tot de vormen veranderden en de zware robuuste carrosserieën minder gewild werden. Toen vervolgens ook de spreekwoordelijke kwaliteit steeds meer achterbleef bij die van de Europese en Japanse concurrentie, leken de dagen van Rover geteld. Maar het trotse merk maakte een come-back en met de huidige 800-serie grijpen de Engelsen terecht weer terug naar het roemrijke verleden. Dat is meteen al te zien aan de fraaie neus met de monumentale motorkap en de moderne versie van de klassieke Rover-grille, die herinnert aan de P5 uit de jaren '60. Jammer dat de achterpartij niet beantwoordt aan de verwachtingen die de voorkant schept; de achterkant van de Saloon zou ook van een willekeurige auto uit de grotere klasse kunnen zijn. Aan het ontwerp van het interieur is ten opzichte van het vorige model qua vormgeving niets veranderd. Nu was daar niets mis mee, integendeel. Vooral het dashboard had en heeft dus nog steeds een opvallend eigen gezicht en is daarnaast heel functioneel.
Door het gebuik van meer notehout op dashboard, deurpanelen en middenconsole ademt het hele interieur nu bovendien een sfeer van gedistingeerde chic. Die sfeer wordt nog versterkt door de uitgelezen combinatie van leer en stof van de Recaro-stoelen, die tot de standaarduitrusting van de sportieve 820 Ti behoren. De kuipstoelen verschaffen bestuurder en passagier veel zijdelingse steun. En dat dit nodig is, ligt voor de hand, want de auto nodigt uit tot een sportieve rijstijl.
Het zullen voornamelijk de zakelijke rijders zijn die zich een auto in deze prijsklasse kunnen permiteren. Voor een bedrag van ruim zeventig mille levert Rover in ieder geval een complete uitrusing. In de Ti zijn dat naast centrale deurvergrendeling mèt sluitfunktie voor openstaande ramen en dak, een alarminstallatie, elektrische bedienbare raampjes en spiegels, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel en een airbagstuur. Het stuur ontneemt wel wat zicht op de instrumenten, waardoor je voortdurend de neiging hebt om stuur- of stoelhoogte te verstellen. Afgezien van de facelift komt het bij de Rover ook voor een belangrijk deel op de techniek aan.

Sportief karakter
In de de 820 Ti huist de 180 pk turbo-versie van de viercilinder 16-klepper. Aan deze motor ontleent de auto zijn sportieve karakter. De acceleratie is zeer vlot en brengt het niet geringe wagengewicht van 1350 kg in minder dan 8,5 seconden op 100 km/h. En het is nauwelijks merkbaar dat de 820 Ti een turbo heeft. Er is geen 'turbotraagheid' en evenmin een gemene piek.
Minstens zo belangijk is natuurlijk de souplesse van een dergelijke krachtbron. Daarover heb je hier absoluut geen klagen. Het maximum koppel van 216 Nm ligt bij 2000 tpm en dat betekent dat levendig schakelen echt niet nodig is. Gelukkig maar, want de vijfbak schakelde nogal hakerig, vooral in de derde versnelling en achteruit. Niet alleen de snelle motor, maar ook de sportieve wielophanging geven de 820 Ti zijn sportieve karakter. Onder dat sportieve onderstel verstaat de fabriek speciale veren en schokdempers. Verder is deze versie uitgerust met grote 16-inch velgen en lage 205/55 VR-banden. Die helpen uiteraard mee aan een goed wegcontact, al heeft het de grote Rovers daar nooit echt aan ontbroken. De testauto vertoonde in kortere bochten een lichte mate van onderstuur, terwijl hij in lange, snelle bochten heel lang neutraal bleef. Prima dus. Helaas is de ouderwetse bekrachtiging in korte bochten erg gevoelloos, met een middengebied waarin stuurbewegingen weinig effect hebben. Het is dan ook jammer dat dit model niet is voorzien van een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, zoals op de 827.
Dat de 820 Ti standaard ABS heeft, is een goede zaak. Dat hoort er in deze klasse nu eenmaal bij. Al met al maakt Rover lang geen slechte indruk. De kwaliteit van de 800-serie is goed, maar de reputatie is nog niet geheel hersteld. Wie echter gesteld is op sportieve chic met een Brits accent zal met deze snelle Rover beslist in z'n nopjes zijn.

Signalement

Merk Rover
Model 820 Ti
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.758

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 216 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.882 mm / 1.730 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 1.357 kg
Laadvermogen 553 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s