Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rolls-Royce
  • Silver Seraph

Rolls-Royce Silver Seraph (2000)

Door de mand

1
Rolls-Royce Silver Seraph (2000)
  • Autotest
29 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan het verafgoden van auto's hebben we bij AutoWeek een broertje dood. Dus toen we een Rolls-Royce binnen onze gelederen hadden, was de gedachte dat we de mythe van het merk wel even zouden doorprikken. Of het bij die gedachte bleef?

Het interieur van een Rolls-Royce is uitermate luxueus, maar tussen alle luxe door zijn alle vitale bedieningsorganen makkelijk te vinden. Over hout hebben we vaak een duidelijke mening die vaak neerkomt op verbrandingsprocessen. Maar hier is alles anders. Hier hoort hout. En je ziet dat het echt is. En echt fraai. En dan chroom. Normaal gesproken plegen we te spreken over knopjes voor de spiegel- en raambediening. Kijk voor de aardigheid eens naar de middenconsole. De twee verchroomde joysticks zijn voor de spiegels en de andere vier schakelaars zijn voor de ramen. Het bedienen ervan is een apart gevoel als je plastic gewend bent. Je voelt klikjes en weerstanden die een ongekend gevoel van degelijkheid oproepen. Het starten van de Silver Seraph is een bijzondere gebeurtenis. Iedereen die voor het eerst een Rolls-Royce start zal dat vinden, maar de manier waarop is ook erg apart. Je draait de sleutel tot het moment dat je ergens voor je "iets" hoort. Dan kun je de sleutel loslaten en de rest gaat vanzelf. Wat je zojuist in beweging hebt gezet is een 5,4 liter grote V12. Met twee kleppen per cilinder. Van BMW. Oh, my God!

Verheven

Door het bijzondere formaat van de Rolls-Royce stap je niet zomaar in, maar dien je echt een stapje omhoog te doen om plaats te kunnen nemen. Dat geldt voor zowel de voorste als de achterste zitplaatsen. Blijkbaar zijn de tijden voorbij dat de chauffeur in een Rolls-Royce het ondergeschoven kindje was, want de zitpositie voor de chauffeur is dik in orde. Je zit dus hoog - in de file kun je een Scénic-chauffeur recht aankijken - maar da's voor het overzicht wel prettig. Je moet ook wennen aan de immense motorkap. Maar als je net in de Seraph zit, heb je wel andere dingen om op te letten. Probeer bijvoorbeeld eens een plekje te vinden dat níet met van dat buitengewoon fraaie leer is bekleed. Echt, het zit overal. Zelfs in de kofferruimte. En het is letterlijk tot in de puntjes afgewerkt. Geen stikseltje verkeerd. En zacht. Die Britten weten in ieder geval hoe ze iemand moeten verwennen.
Aan opmerkelijke zaken heb je met deze Silver Seraph geen gebrek. Als je het rijden met een Rolls-Royce associeert met geluidloosheid, heb je er één te pakken. De twaalfcilinder blijkt namelijk een vrij nadrukkelijk geluid voort te brengen. Dat is niet echt onaangenaam maar toch: geluid. Doorgaans zijn we daar dol op, maar in dit geval hebben we onze twijfels. Toch zul je er nooit last van hebben, want bij hogere snelheden overstemt het windgeruis het motorgeluid. Maar het gekke is dat wij die hogere snelheden juist gemeden hebben. U hebt volkomen gelijk met de constatering dat dit erg tegennatuurlijk is - dat vinden we zelf ook wel, maar geloof ons dan in ieder geval als we zeggen dat we geen auto kennen waarvan zo'n rustgevend gevoel uitgaat als van deze Rolls-Royce. We hebben 200 gereden omdat we vonden dat we het moesten doen, maar leuk? Niet dus. Sterker nog: niets aan. Naar ons idee wordt "s lands schatkist slechts gespekt op het moment dat er een Rolls-Royce wordt verkocht en als er motorrijtuigenbelasting voor moet worden betaald. Hoewel hij tot 225 km/h in staat zou zijn, is de Rolls geen bonnenpakker. Dit voor de verandering in tegenstelling tot de Duitse brigade... Hij grossiert echter wel in eervolle vermeldingen. De belangrijkste daarvan is voor het comfort en die komt op het conto van de computergestuurde hydraulische vering (met de vriendelijke groeten van Citroën...). De souplesse van het systeem is werkelijk grandioos en als er toch één gelegenheid is geweest om het woord "zoeven" van stal te halen, dan is het nu wel. Er zijn auto's die dat ook doen, maar tegelijkertijd ernstige vormen van zeeziekte veroorzaken. Zo niet deze Brit. De Silver Seraph is als een wellevende gastheer die er vrijwel ongemerkt voor zorgt dat het zijn gasten aan niets ontbreekt. Hij gunt je de rust, maar is er als je hem nodig hebt.
Zo vaak gebeurt het niet dat je zó door een auto wordt gegrepen dat je ervan in de ban raakt. Neem plaats en je bent van het ene op het andere moment niet meer geïnteresseerd in verbruikscijfers, tussenprintjes en andere gegevens.
Nee, die mythe prikken we dus niet door. Hij valt niet eens door te prikken. Rijden in een Rolls-Royce ís echt van een andere wereld. We proberen het een volgende keer weer, maar voorlopig zijn wij de enigen die door de mand zijn gevallen.

Signalement

Merk Rolls-Royce
Model Silver Seraph
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.379 cc
Maximaal vermogen 240 kW / 326 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 490 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 94 l
Lengte / breedte / hoogte 5.390 mm / 1.930 mm / 1.515 mm
Wielbasis 3.116 mm
Massa leeg 2.350 kg
Laadvermogen 447 kg
Banden235/65VR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 17,4 l/100km
CO2-uitstoot 416 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rolls-Royce Silver Seraph
Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Seraph

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rolls-Royce Silver Seraph specificaties
  • Rolls-Royce Silver Seraph occasions
  • Rolls-Royce Silver Seraph video's
Advies en informatie
  • Rolls-Royce Silver Seraph tests
  • Rolls-Royce Silver Seraph gebruikersreviews
  • Rolls-Royce Silver Seraph index
PREMIUM
Rolls-Royce Ghost - Eerste rijtest

Rolls-Royce Ghost - Eerste rijtest

Hoewel de Cullinan hem op de hielen zit, is het de Ghost die zich de populairste Rolls-Royce...

Lees meer
Klokje Rond - Rolls-Royce Silver Seraph

Klokje Rond - Rolls-Royce Silver Seraph

76

Een Rolls-Royce is een auto van adel. Vraag niet waarom, maar zo is het nu eenmaal. Met bijna...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Bentley Arnage - Rolls-Royce Silver Seraph

    De Tweeling: Bentley Arnage - Rolls-Royce...

    21
    • 1 september 2019
  • Klokje Rond - Rolls-Royce Silver Seraph

    Klokje Rond - Rolls-Royce Silver Seraph

    76
    • 5 juni 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Officieel: Rolls-Royce Phantom krijgt facelift

    Officieel: Rolls-Royce Phantom krijgt facelift

    37
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Cullinan als ruige offroader

    Rolls-Royce Cullinan als ruige offroader

    16
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Spectre wordt EV 'in de geest van Phantom Coupé'

    Rolls-Royce Spectre wordt EV 'in de geest...

    5
    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Dawn en Wraith met pensioen

    Rolls-Royce Dawn en Wraith met pensioen

    15
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    BMW Group boekt recordwinst van €12,5 miljard

    BMW Group boekt recordwinst van €12,5 miljard

    59
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce laat vernieuwde Spirit of Ecstacy zien

    Rolls-Royce laat vernieuwde Spirit of Ecstacy...

    13
    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Rolls-Royce Spectre zoemt voorbij

    Rolls-Royce Spectre zoemt voorbij

    32
    • 2 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden