Rij-impressie Volkswagen Jetta
De Golf ontgroeid
141 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Volkswagen claimt dat de nieuwe Jetta veel meer is dan zo maar een sedanversie van de Golf. Waar hebben we dat eerder gehoord? Hoog tijd dus om die bewering eens flink tegen het Zuid-Franse licht te houden!
Het blijft een apart verhaal met auto's als deze nieuwe Volkswagen Jetta. Ten eerste zijn compacte sedans in ons land niet erg populair, de gemiddelde Nederlander kiest liever voor een hatchback of een stationwagon, en ten tweede is de modelpolitiek van Volkswagen ook wat onduidelijk. Bij de Golf III was het de weinig sprankelende Vento die de eer moest verdedigen, bij de Golf IV stapte het merk af van dat concept ten gunste van de Bora, die met een andere neus en 'n hogere marktpositionering pretendeerde méér auto te zijn dan de hatch. In de praktijk viel dat erg tegen. In september 2005 ging het roer nogmaals om en verscheen er – als vanouds – een Jetta. Optisch was dat duidelijk een Golf waar de ontwerpers een kofferbak aan hadden geplakt, en ook voor de rest onderscheidde de vierdeurs zich nauwelijks.
En nu, anno 2011, is het de beurt aan de opvolger van die auto. Hij heet opnieuw Jetta, maar nu heeft VW het aloude verhaal weer eens afgestoft dat 'deze sedan duidelijk meer auto is dan de Golf'. Gezien het verleden zijn we geneigd om die beweringen met een flinke korrel zout te nemen, al scheppen de cijfers van de nieuweling een duidelijk beeld. Om te beginnen is de nieuwe Jetta een flink stuk groter dan z'n voorganger, negen centimeter langer om precies te zijn, waarmee hij een flinke extra ruimte creëert ten opzichte van de veertig centimeter kortere hatchback. Dus ook wanneer we voorbij alle marketingpraat kijken, is de Jetta heel letterlijk meer auto dan de Golf. Bovendien deelt de nieuwe sedan, in tegenstelling tot zijn voorganger, geen enkel plaatwerkdeel met de drie- en vijfdeursversies.
Gelukkig geen Amerikaan
Opvallend genoeg biedt Volkswagen twee verschillende versies van de Jetta aan. Ten eerste is er de Amerikaanse variant, en we mogen maar wat blij zijn dat wij die auto niet op onze wegen tegenkomen. Om de prijs laag te houden, monteert Volkswagen op de versie voor de VS namelijk 'n simpele torsieas en trommelremmen achter. Die techniek kwamen we nota bene al tegen op de aloude Kever, en in 2011 hoef je daarmee niet meer aan te komen in Europa. Gelukkig leunt ónze Jetta technisch gezien veel meer op de Golf en krijgen wij 'gewoon' een moderne multilink-ophanging achter en schijfremmen rondom. Zoals het hoort.
Onderhuids doet de sedan dus heel erg denken aan de hatchback, en dat betaalt zich terug in het rijgedrag. Reken dus op een goedmoedig verende en reagerende auto, die je niet ogenblikkelijk zal inpakken met z'n opvallend alerte stuurreacties of bijzonder scherpe onderstel. Vergeleken bij de Golf merk je dat de koets iets langer en logger is. De Jetta rolt fractioneel meer over z'n lengteas terwijl hij zich net wat later zet in bochten. Groot is het verschil zeker niet, de gemiddelde Jetta-rijder zal deze auto waarderen om z'n stilte en aangename comfort.
Vering en demping bieden een mooie combinatie van souplesse en stevigheid. En juist het feit dat dit model je niet tegen de borst stuit, zal volgens ons op de langere termijn zorgen voor een tevreden eigenaar. De besturing is typisch Volkswagen; een beetje wollig en afstandelijk dus, maar wel prettig rechtlijnig en met een stevige portie tegendruk. Deze auto koop je met andere woorden niet voor de rijbeleving, maar om z'n prettige karakter, de brede inzetbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid die hij biedt tijdens lange ritten van klant naar klant.
Samsonite
Voor zakelijke rijders heeft VW een aantal versies met twintig procent fiscale bijtelling in het gamma. Zowel de 1.2 TSI benzine als de 1.6 TDI diesel komen hiervoor in aanmerking, mits voorzien van het Bluemotion Technologies-pakket met start-/stopsysteem en regeneratie van remenergie. De lichtste diesel zal in ons land de meeste leaserijders voor zich weten te winnen, zo voorspelt de importeur tenminste, en inmiddels weten we dat je aan die Jetta een prima metgezel hebt. Geen opmerkelijk vlotte jongen, wel een goedmoedige lobbes, want de 105 pk sterke viercilinderdiesel voelt zich prima thuis in de Jetta. Beter dan in de Passat in ieder geval, want daar zit deze motor behoorlijk dicht tegen de grens van zijn kunnen aan. In de Jetta voel je minder trillingen bij lage toeren, en trekt de diesel zich net wat soepeler uit dipjes. Je kunt 'm net wat fijner 'op koppel' rijden.
Ook de sfeer aan boord is goed. Volkswagen claimt dat het interieur van de Europese Jetta kwalitatief stukken beter is dan dat van de Amerikaanse versie, en na onze ervaringen met beide modellen kunnen we die claim bevestigen. Vooral het materiaal boven op het dash is fraaier, terwijl de knoppen en toetsen gewoon netjes op het niveau van de Golf staan. Jammer genoeg zijn ze de handgrepen aan de binnenkant van de portieren wel vergeten, want die harde hendels zien er goedkoop uit en halen de gehele indruk wat naar beneden. Datzelfde geldt voor de bekleding van het kofferdeksel; afgezien van een kunststof handgreep is het daar een kale boel. Ook jammer dat de klep scharniert met grote beugels en niet met een compacte gasveerconstructie. Je kunt wel veel bagage meenemen, maar je moet uitkijken dat je geen stalen beugel door je Samsonite jast.
En toch is die ruimte een belangrijk voordeel van de Jetta. Puur op liters biedt-ie iets minder ruimte dan z'n voorganger (510 liter nu tegen 527 liter toen) maar op de achterbank compenseert de nieuwe dat met opvallend veel beenruimte, met dank aan een 6,7 centimeter langere wielbasis ten opzichte van z'n voorganger. Het gaat te ver om de Jetta te betitelen als de Superb van het C-segment, maar voor bijvoorbeeld een Citroën C5 doet de Volkswagen niet veel onder. En dat doet Wolfsburg gewoon goed. Want voor het eerst in de geschiedenis durven wij met droge ogen te bevestigen dat deze Jetta daadwerkelijk meer is dan zomaar een uit de kluiten gewassen Golf.
Lezersreacties (141) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.