Rij-impressie Skoda Fabia

Zo gewoon gebleven

50 reacties

Video
AutoWeek 44 2014
AutoWeek 44 2014

Je leest het in AutoWeek 44 2014

Nog maar drie weken geleden onthulde Skoda in Parijs de derde generatie Fabia. Inmiddels weten we ook hoe hij rijdt. Stap in en rij mee door het uiterste zuidoosten van Europa. Maar neem wel een ouderwetse kaart mee!

Met 3,5 miljoen geproduceerde exemplaren in veertien jaar tijd mag de Fabia zich gerust het warme broodje van Skoda noemen. En als je bedenkt dat de Fabia een levenscyclus van zeven jaar heeft, kun je makkelijk berekenen dat 2014 het jaar van de derde editie moet zijn. Vorige maand mochten we een blokje om met een deels afgeplakt preproductie-exemplaar, kort daarna zagen we 'm ongecamoufleerd op de Parijse beursvloer en nu komen alle eindjes bij elkaar.

De nieuwe koets heeft dat hele ronde van de voorganger weer een beetje losgelaten en de auto vertoont daardoor, conform eerdere studiemodellen van Skoda, weer wat scherpere lijnen. Het maakt dat het model keurig bij de tijd oogt, zonder op ook maar één punt werkelijk te prikkelen. De Fabia is no-nonsense; een echte allemansvriend, en allemansvrienden mogen niemand voor het hoofd stoten. Het lipje boven de grille had van de hand van Peter Schreyer (Kia en Hyundai) kunnen zijn, de achterlichten hebben met hun C-vormige tekening een heel herkenbare Skoda-signatuur. Vergelijk je de Fabia met zijn voorganger, dan valt op dat hij een stuk volwassener oogt. Dat komt voornamelijk door de afmetingen, of beter, de verhouding daarvan. Bij een gelijk blijvende lengte werd de Fabia drie centimeter lager en liefst negen centimeter breder, wat hem veel 'dikker' maakt.

Gemis aan infotainment

Ook vanbinnen zien we onmiskenbare Skoda-trekjes. Het dashboard bestaat uit redelijke, niet al te duur ogende en aanvoelende materialen en is opvallend goed afgewerkt en strak en overzichtelijk opgebouwd. We treffen geen frivoliteiten of gekkigheden aan, waardoor je meteen vindt wat je zoekt. Een uitzondering daarop vormt het infotainmentsysteem, simpelweg omdat dat ontbreekt. Zoals meer fabrikanten in de lagere klassen inmiddels doen, heeft ook Skoda dat in de Fabia wegbezuinigd, wat het slim verbloemt door het gebrek aan zo'n systeem als iets heel innovatiefs te verkopen: je lost het gemis aan infotainment op met je smartphone, waarvan het scherm en de functies op het display in het dashboard worden getoond. Skoda noemt het Mirrorlink. Telefoons en auto's gaan vaak moeizaam samen. Dat hebben we al ervaren bij auto's als de Opel Adam en de Citroën C1. We lijken wellicht bevooroordeeld, maar bij overhandiging van de sleutel anticipeert een medewerker van Skoda er al op. "Als het systeem uitvalt, trek dan gewoon de usb-kabel los en plug hem daarna weer in. Meestal werkt het dan weer." Aha, dus dat is wat Skoda met 'simply clever' bedoelt. De goede raad blijkt bitter nodig, want het systeem laat ons inderdaad regelmatig in de steek. Zoals beloofd, werkt de truc met de stekker, maar je wordt in de avondspits van Lissabon toch niet vrolijk van een weigerende navigatie; de Mirrorlink maakt ons pislink. De goed zittende stoelen kalmeren ons weer. Bovendien ontdekken we dat de belofte van veel binnenruimte moeiteloos wordt waargemaakt. Voorin zit je niet minder dan royaal, en ook achterin is het heel goed toeven. De beenruimte is voldoende en de hoofd-ruimte is zelfs uitstekend. De kofferbak blijkt bovendien allerminst het kind van de rekening, want de bagageruimte heeft 310 liter ter beschikking. Daarmee is Skoda leidend in deze klasse. De hoedenplank kan, zoals we eerder zagen bij de Fabia, op halve hoogte worden gehangen, zodat je een laadruim met twee etages krijgt. Een andere slimmigheid (die we ook eerder zagen) is de ijskrabber achter de tankklep, waardoor je de ruiten ijsvrij kunt maken voordat je het portier opent, zodat er geen koude nattigheid naar binnen valt.

Blokkendoos

Het zal je niet verbazen dat de nieuwe Fabia is opgebouwd uit de blokkendoos van Volkswagen, MQB genaamd. Onderhuids is hij grotendeels gelijk aan de onlangs gefacelifte Polo en zo rijdt hij dan ook. Wel lijkt het onderstel net nog wat zachter afgesteld, waardoor de Fabia wat meer naar comfort neigt. Ook op slechter asfalt blijft de auto behoorlijk comfortabel en gaten moeten echt groot zijn om de Fabia bonkerig te maken. De besturing is nogal licht, maar niettemin precies genoeg. De Nederlandse importeur denkt van de 1.2 TSI met 90 pk de meeste exemplaren te gaan verkopen. Daarom hebben we voor onze kennismakingsrit die motorisering gekozen. Het is een direct ingespoten turbo-motor met vier cilinders. Vanaf 1.400 tpm heeft hij zijn maximale koppel van 160 Nm en dat maakt 'm lekker soepel. Op snelwegen weet de krachtbron prima raad met deze Fabia. Wel missen we een zesde versnelling. Bij 130 km/h in het vijfde verzet draait hij ruim 3.000 tpm, terwijl deze motor best met een lager toerental uit de voeten zou kunnen. Mocht je dat met ons eens zijn, dan kun je altijd nog uitwijken naar de 110 pk-versie van deze motor, want die wordt wél met zesbak geleverd. Maar die uitvoering moet ruim € 1.000 meer opbrengen, dus dan wordt dat een duur verzetje. Nu we het toch over de verschillende motoren hebben: de Fabia wordt behalve als 1.2 TSI leverbaar met een atmosferische driecilinder, de 1,0-liter MPI-motor, die naar keuze 60 of 75 pk biedt. Uiteraard zijn er ook diesels. De 1,4-liter TDI is er met 90 of 105 pk, beide met een vijfversnelingsbak. Een zeventraps DSG-transmissie met een dubbele koppeling is verkrijgbaar in combinatie met de 110 pk sterke TSI en de TDI met 90 pk. De nieuwe Fabia komt medio januari naar ons land, de Combi volgt een maand later en kost € 900 meer dan een vergelijkbare hatchback.

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum