Test: Seat Toledo (2013)
Identiteitscrisis
53 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Stephan Vermeulen
- Eerste rijtest
De nieuwe Seat Toledo komt pas in maart 2013 naar Nederland maar nu al konden we ermee op pad. In het schitterende Toledo deden we een tour de Toledo en zochten we zijn voorgangers op. Seat heeft ook deze keer weer een truc uitgehaald met het model dat luistert naar de naam van de mooie stad.
Als je 'm zo ziet staan is het best lastig de nieuwe Seat Toledo te positioneren. Is het een auto in het segment van de Leon? Hij ziet er best fors uit. En met een wielbasis van 2,60 meter kun je 'm ook moeilijk compact noemen. Toch plaatst Seat 'm tussen de Ibiza en de Leon. Ook prijstechnisch, en dat betekent dat we rekening moeten houden met prijzen die net onder 15.000 euro beginnen. Dat is een, en dan die naam…die heeft al op zeer uiteenlopende modellen gestaan. Maar hier, in de schitterende stad waarnaar het model vernoemd is de nieuwste versie aanschouwend, lijkt het een logische opvolger van generatie een en twee. Met de Toledo nummer drie heeft het nieuwste model helemaal niets van doen. Gelukkig maar, degene die ooit bedacht heeft om een kont aan een Altea plakken kan dat maar beter niet op zijn CV vermelden. Het model stierf een vroege dood, mede door de komst van de Altea XL. Terug naar het heden, waarin Seat eigenlijk weer een ietwat gemakkelijk truc uit de hoge doos tovert. Want wie het autonieuws de afgelopen maanden nauwlettend gevolgd heeft, weet dat deze Seat Toledo dezelfde auto is als de Skoda Rapid. Alleen het neusje en de achterkant zijn anders getekend. En vanbinnen lijkt de Spaanse versie helemaal sprekend op de Skoda. Alleen de logo's en de layout van de tellers verschillen. Lekker makkelijk maar vooral ook, lekker goedkoop. De Toledo en de Rapid lopen uit dezelfde Tsjechische fabriek. Natuurlijk zijn de neus en de kont ondergedompeld in een Seat-sausje, maar het doorgaans pittige Spaanse goedje kan niet verhullen dat er wel erg veel Skoda in deze auto zit. Zeker wanneer je 'm en profil bekijkt maar ook de stijl van het dashboard is meer Skoda dan Seat.
E-Ecomotive
We zijn op pad met een 1.6 TDI, die in Nederland alleen als E-Ecomotive leverbaar wordt. Die heeft start-stoptechniek om het verbruik te drukken, en de energie die vrijkomt bij het remmen, helpt later weer bij het accelereren. Het blok levert 105 pk en is gekoppeld aan een vijfbak met lange overbrengingen. Daardoor voelt de diesel niet bijzonder vlot aan. In Nederland zijn vooral de verwachtingen voor de 1.2 TSI hoog, die je met 85 pk of 105 pk kunt krijgen. Als lokker zet Seat ook nog een atmosferische 1.2 driecilinder in, aan de top van het gamma komt een 1.4 TSI met 122 pk en DSG-transmissie. Later volgt een 90 pk diesel.
De besturing is vrij zwaar en dat is eigenlijk wel prettig want overlopen van de communicatie doet het zeker niet. Het voelt allemaal goedmoedig aan, geen al te directe besturing. Het overhellen blijft binnen de perken, al merk je halverwege te snel ingezette bochten algauw dat hij over zijn voorwielen gaat schuiven. Net als bij de Rapid is het onderstel van de Toledo op korte oneffenheden een tikkeltje bonkerig.
Veel ruimte
Waar de Toledo het vooral van moet hebben is zijn enorme ruimte. Op de achterbank waan je je in een lel van een middenklasser. Toch bedraagt de wielbasis maar 2,60 meter. En het lijkt een sedan, maar de Toledo heeft een gigantische achterklep. Daaronder zit een laadruim van maar liefst 550 liter, dus met een beetje passen en meten kan de dakkoffer tijdens vakantiereizen thuisblijven. Nononsense ten top, deze Toledo en dat geldt ook voor het interieur. Het dashboard is rechttoe-rechtaan, en komt duidelijk uit de tekenstudio van Skoda. Je vindt er binnen mum van tijd de juiste knoppen. Op het portier zit vrij hard plastic. Qua zitpositie klopt het ook allemaal, het stuur kun je ver naar je toehalen en je zit niet echt laag.
Om het allemaal overzichtelijk te houden biedt Seat drie uitrustingsniveau's waarbij het eerste niet eens een naam krijgt. De Toledo 'niets' moet het doen met elektrische ramen voor en centrale portiervergrendeling als comfortlokkertjes, en uit praktisch oogpunt is het lekker dat de achterbankleuning ook in deze versie al plat kan. Pas vanaf de Reference kun je de deuren ver- en ontgrendelen met afstandsbediening, kan de bestuurdersstoel in de hoogte versteld worden en heb je een tripcomputer. Op de Toledo Style zitten 16 inch lichtmetalen wielen, cruise control en de achterbankpassagiers hoeven niet meer te zwengelen om het raam open te krijgen. Het is allemaal nogal basic dus, vandaar ook dat de instapper 1.040 kilo weegt. En daarmee is de Toledo weer een auto zoals de eerste generatie dat ook was. Veel voor weinig, want Seat denkt aan prijzen die beginnen onder de 15.000 euro, maar meer moet je ook niet in deze auto zoeken. En daarmee is het anno 2012 meer een Skoda dan een Seat. Het Spaanse merk schept inmiddels andere verwachtingen al leert een blik op het huidige gamma dat de VW-dochter steeds meer eigen identiteit inlevert. De Mii is eigenlijk een VW Up met ander neusje, de Exeo is een oude Audi A4 met een aangepast front en iets gewijzigde achterkant, de Alhambra is een VW Sharan met soortgelijke cosmetische ingrepen; alleen de Ibiza, de Leon en de Altea zijn uitgesproken Seat.
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.