Seat Toledo 1.2 TSI 105pk Businessline High (2013)

Nieuw ruimtewonder

Seat Toledo 1.2 TSI 105pk Businessline High - Auto
Seat kwam begin 2013 met een nieuwe Toledo. Deze lange B-segmentauto, die is gebaseerd op de Skoda Rapid, biedt enorm veel ruimte. En het lijkt dan wel een sedan, in werkelijkheid heeft de Toledo een enorme achterklep.

Vanuit welke hoek je de Toledo ook bekijkt, hij oogt als een nette sedan zonder overbodige tierelantijnen. Braaf, allemaal, bijna saai. Lelijk is de auto echter niet, en het mooie lichtmetaal onder onze testauto zorgt ervoor dat hij er niet goedkoop uitziet. Dat doet de binnenkant eigenlijk wel. Voor iedereen die denkt dat dit een C-segmentauto is vanwege z'n grootte: neem plaats en ervaar het verschil. Het interieur is zeer simpel van opzet, zowel qua design als wat betreft de gebruikte materialen. De ergonomie is echter prima. Zaken als navigatie, radio en klimaatregeling kloppen allemaal. Zelfs iemand die nog nooit in een auto heeft gezeten, is er in no-time uit. Maar ja, kijk dan ook eens naar de bekleding van de deuren, of naar de stof op de stoelen. Het houdt kwalitatief niet over; hard plastic en ander simpel spul. De Toledo is zeker goedkoop als je kijkt naar de hoeveelheid auto voor je geld, maar hier kun je goed zien hoe alle besparingen zijn bereikt.

Ongeëvenaard

Stap je vervolgens achterin, dan volgt de verwondering. De beenruimte is gigantisch. Met vier volwassenen richting de Middellandse Zee rijden, is geen enkel probleem. En dat op een Fabia-onderstel! Dit is niet alleen in het B-segment ongeëvenaard, ook een segment hoger zijn er geen auto's die een vergelijkbare ruimte bieden. De hoofdruimte is niet zo overweldigend als de beenruimte, maar evengoed redelijk. Gebrek aan ruimte vind je alleen in de breedte; de Toledo is een vrij smalle auto. Drie man achterin is daarom af te raden en zelfs voorin zullen forse volwassenen elkaars ellebogen vaak zien ruziën. Meteen maar even door naar achteren. Hier komt ineens de verrassing. Sedan? Welnee, de Toledo is gewoon een hatchback met een vijfde deur. Nu is de kofferbak al enorm met een inhoud van een goede 550 liter, maar door die vijfde deur is de toegang tot al die ruimte ook nog eens supergemakkelijk. Kom maar op met die Ikea-spaarkaart!

Bij het rijden merk je opnieuw hoe simpel de Toledo is opgezet. Het is geen overdreven stevig platform, de auto wil best wat overhellen. Toch is de achteras vrij hard gedempt, zodat drempels of kuilen in de weg tamelijk hard aan de inzittenden worden doorgegeven. Bij strak asfalt is hij wel vrij comfortabel. Spannend of dynamisch wordt het echter nooit in de Seat. De Continental Sportcontact-banden zorgen ervoor dat we niet snel tegen onderstuur aanlopen. De Toledo werkt vooral ontspannend, mede vanwege het ruimtelijke gevoel dat hij geeft. Wat zeer helpt is de motor. De 1,2-liter is een prettig blok, met zijn koppel mooi verspreid over het hele toerenbereik. Hij pakt prima op bij lage toerentallen, waardoor je hem schakellui kunt rijden. Natuurlijk is 105 pk niet overdreven veel, dus moet je af en toe een tandje terug voor een inhaalactie. Maar echt een schreeuwend tekort aan vermogen? Nee hoor, daar is geen sprake van. De zestraps versnellingsbak is prettiger dan de vijfbakken in de Ibiza en de Polo.

Oordeel

3 sterren

De Toledo is een redelijk simpele auto, die veel ruimte biedt. De TSI-motor is heel fijn en ook de versnellingsbak is prima. Hij is nog zuinig ook.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 1.2 TSI 105pk Businessline High
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.395

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 1.550 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.482 mm / 1.706 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.602 mm
Massa leeg 1.075 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 580 kg
Banden215/45R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,2 s / 13,7 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 118 g/km

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.