Seat Toledo 1.2 TSI 105pk Businessline High (2013)
Nieuw ruimtewonder
Vanuit welke hoek je de Toledo ook bekijkt, hij oogt als een nette sedan zonder overbodige tierelantijnen. Braaf, allemaal, bijna saai. Lelijk is de auto echter niet, en het mooie lichtmetaal onder onze testauto zorgt ervoor dat hij er niet goedkoop uitziet. Dat doet de binnenkant eigenlijk wel. Voor iedereen die denkt dat dit een C-segmentauto is vanwege z'n grootte: neem plaats en ervaar het verschil. Het interieur is zeer simpel van opzet, zowel qua design als wat betreft de gebruikte materialen. De ergonomie is echter prima. Zaken als navigatie, radio en klimaatregeling kloppen allemaal. Zelfs iemand die nog nooit in een auto heeft gezeten, is er in no-time uit. Maar ja, kijk dan ook eens naar de bekleding van de deuren, of naar de stof op de stoelen. Het houdt kwalitatief niet over; hard plastic en ander simpel spul. De Toledo is zeker goedkoop als je kijkt naar de hoeveelheid auto voor je geld, maar hier kun je goed zien hoe alle besparingen zijn bereikt.
Ongeëvenaard
Stap je vervolgens achterin, dan volgt de verwondering. De beenruimte is gigantisch. Met vier volwassenen richting de Middellandse Zee rijden, is geen enkel probleem. En dat op een Fabia-onderstel! Dit is niet alleen in het B-segment ongeëvenaard, ook een segment hoger zijn er geen auto's die een vergelijkbare ruimte bieden. De hoofdruimte is niet zo overweldigend als de beenruimte, maar evengoed redelijk. Gebrek aan ruimte vind je alleen in de breedte; de Toledo is een vrij smalle auto. Drie man achterin is daarom af te raden en zelfs voorin zullen forse volwassenen elkaars ellebogen vaak zien ruziën. Meteen maar even door naar achteren. Hier komt ineens de verrassing. Sedan? Welnee, de Toledo is gewoon een hatchback met een vijfde deur. Nu is de kofferbak al enorm met een inhoud van een goede 550 liter, maar door die vijfde deur is de toegang tot al die ruimte ook nog eens supergemakkelijk. Kom maar op met die Ikea-spaarkaart!
Bij het rijden merk je opnieuw hoe simpel de Toledo is opgezet. Het is geen overdreven stevig platform, de auto wil best wat overhellen. Toch is de achteras vrij hard gedempt, zodat drempels of kuilen in de weg tamelijk hard aan de inzittenden worden doorgegeven. Bij strak asfalt is hij wel vrij comfortabel. Spannend of dynamisch wordt het echter nooit in de Seat. De Continental Sportcontact-banden zorgen ervoor dat we niet snel tegen onderstuur aanlopen. De Toledo werkt vooral ontspannend, mede vanwege het ruimtelijke gevoel dat hij geeft. Wat zeer helpt is de motor. De 1,2-liter is een prettig blok, met zijn koppel mooi verspreid over het hele toerenbereik. Hij pakt prima op bij lage toerentallen, waardoor je hem schakellui kunt rijden. Natuurlijk is 105 pk niet overdreven veel, dus moet je af en toe een tandje terug voor een inhaalactie. Maar echt een schreeuwend tekort aan vermogen? Nee hoor, daar is geen sprake van. De zestraps versnellingsbak is prettiger dan de vijfbakken in de Ibiza en de Polo.
Oordeel
De Toledo is een redelijk simpele auto, die veel ruimte biedt. De TSI-motor is heel fijn en ook de versnellingsbak is prima. Hij is nog zuinig ook.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Toledo 1.2 TSI 105pk Businessline High |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 20.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.550 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.482 mm / 1.706 mm / 1.461 mm |
Wielbasis | 2.602 mm |
Massa leeg | 1.075 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 580 kg |
Banden | 215/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 13,7 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 118 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Afscheid Duurtest: Seat Toledo

Welkom Duurtest: Seat Toledo

Vergelijkende Test: Seat Toledo - Ford B-MAX

Test: Seat Toledo (2013)

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek
Lezersreacties (76) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.