Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toledo 1.2 TSI 90pk Reference |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 22.204 km |
Onbekend maakt onbemind
- 400 km
Beste lezers,
Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over mijn nieuwe Seat Toledo 1.2 TSI Reference Plus. De Plus refereert naar het pluspakket op de auto. Ik heb deze auto in oktober besteld bij Auto Century in Groningen (prima dealer), maar de auto pas op 6 januari 2016 opgehaald. De oplettende kijker zal zien dat dit model nog geen knipperlichten in de spiegels heeft, wat na een facelift tegenwoordig (vanaf medio 2015) wel het geval is. Een minieme facelift dus. Hierdoor heeft de auto ook een 86 pk i.p.v. 90 pk 1.2 TSI in het vooronder. De voorraadkorting is echter ook wat waard en ik vraag me af of die 4 pk extra zoveel uitmaakt. Is in mijn optiek ook een beetje een marketing trucje, maar dat is meestal zo bij een facelift.
In de tussentijd ben ik gaan opletten of ik de auto ergens zag rijden. En wat denk je? Ik heb er geen een gezien. Je mag het dus gerust uniek noemen een Toledo van deze generatie te bezitten. De Toledo is het (sportieve) broertje van de Skoda Rapid. Die zie je overigens wel af en toe rijden, veelal de Spaceback.
De door mij gekochte bila witte Toledo betreft een voorraadmodel wat door Century is opgeleukt ten opzichte van de standaarduitvoering. Zo heeft de auto als extra's onder andere elektrische en verwarmbare spiegels, extra donker getinte ramen achter, adaptieve mistlampen voor, stuurwielbediening voor audio en last but not least hele mooie 17 inch lichtmetalen velgen. En ja, zo'n auto heeft dat nodig. De auto is erg ruim, met name de kofferbak (550 liter). Het is overigens een hatchback i.p.v. een sedan. De auto oogt echter wel als een sedan, wellicht is de auto daarom niet zo in trek in Nederland. Ik verbaas me daar wel over overigens. Aan de voorkant zie je nauwelijks verschil met een Leon en de achterkant met z'n flinke lichtunits daar moet je van houden. De auto oogt daardoor wel breder.
Uiteindelijk ben ik op 6 januari voorzichtig met mijn vorige auto een witte Nissan Note (bouwjaar 2013) naar Groningen gereden (wegens code oranje/rood). Daar stond de auto keurig ingepakt op me te wachten. Na de verplichte plichtplegingen kon ik dan eindelijk met de nieuwe auto op pad. In het voortraject heb ik er overigens voor gekozen om de auto uit te laten rusten met all season banden. Zo kan ik het hele jaar door genieten van mijn mooie velgen, maar binnenkort ook gewoon met de auto naar Duitsland (banden hebben sneeuwvlokje en m+s symbool). De beste band in dit segment is overigens de CrossClimate van Michelin, dit is een volwaardige winter- en zomerband. Helaas was deze band niet beschikbaar voor mijn velgmaat. Wel een tip voor mensen die ook voor all season banden willen kiezen. Dit soort banden zijn bij uitstek geschikt voor ons Nederlandse klimaat.
Voor wat betreft mijn eerste rijervaring was ik vooral nieuwsgierig naar de demping van de auto. In eerdere testen/reviews kwam naar voren dat de vering erg hard zou zijn en de auto niet echt dynamisch zou rijden.
Gelukkig bleek hier onderweg naar huis (bijna 170 km hoofdzakelijk op de A7) niets van waar te zijn. De auto ligt niet alleen als een dijk op de weg, de vering is ook dik voor elkaar zelfs met de 17 inch velgen eronder. De 1.2 TSI is gretig en kan prima met de auto uit de voeten, bij het intrappen van het gaspedaal hoor je bovendien een kleine grom van de turbo. Gaaf!
Mijn eerste ervaring is dan ook erg positief en ik hoop met deze review andere mensen te kunnen enthousiasmeren voor een Seat Toledo. Deze auto is overigens met name geschikt voor gezinnen, gelet op de binnen- en kofferbakruimte. Dus wie liever nieuw wil rijden dan bijv. een tweedehands Leon (waar niks mis mee is hoor) zou voor de Toledo kunnen kiezen. Je krijgt dan ook nog eens 4 jaar fabrieksgarantie en een onderhoudsinterval van 1 onderhoudsbeurt per 2 jaar of bij 30.000 km.
Mochten jullie na het lezen van deze review specifieke vragen hebben dan verneem ik die graag!
Als eerste is mij gevraagd om de Toledo af te zetten tegen mijn vorige auto, een Nissan Note (nieuwste model). Daarmee vergelijk je twee auto's met een verschillend prijskaartje (afhankelijk van motorisering en uitrustingsniveau). De Note zit daarnaast in het B segment en de Toledo zweeft tussen het B en C segment. De Toledo is bovendien zo'n 2.000 euro duurder (catalogusprijs Note Acenta versus Toledo Reference). Voor die 2.000 euro meer krijg je met name meer bagageruimte. Qua prestaties doet de 1.2 80 pk Note niet veel onder voor de 1.2 TSI met 86 pk. De beleving is echter wel anders, net als het geluid. De Note heeft een driecilinder en de Toledo een viercilinder en dat hoor en merk je. Natuurlijk kun je kiezen voor een duurdere en snellere Note met DIG-T motor, maar dan heb je een Renault blok i.p.v. Nissan blok. Wanneer je van plan bent om lang met een Note te gaan doen, zou ik kiezen voor de gewone 1.2. Je hebt dan alleen geen auto waar een caravan achter kan. Waar de Note absoluut in uitblinkt is de ruimte op de achterbank, waarbij de portieropening en daarmee de instapruimte ook nog eens heel groot is. Ook heb je veel hoofdruimte. De Note is dan ook zeker geschikt voor lange mensen. De Toledo trouwens ook, maar op de achterbank wint de Note het qua ruimte. Helaas was mijn Note niet voorzien van het family pack, waardoor ik geen verschuifbare achterbank had. En dat merk je. Je kunt dan zelfs geen koffer meenemen in je kofferbak. Ook een buggy past er maar net in. De Note heeft een iets hogere zit dan de Toledo, wat vaak in de smaak valt bij ouderen.
Al met al is de Note een leuke auto voor een leuke prijs, maar als volwaardige gezinsauto en qua rijbeleving legt hij het af tegen de Toledo. De afwerking zit ongeveer op hetzelfde niveau. Qua verbruik is de Note iets zuiniger. Ik kwam uit op gemiddeld 1 liter op 18,5 km, mede door veel snelwegkilometers. Tenslotte betaal je voor de Toledo iets meer wegenbelasting en verzekeringskosten, wat komt door het hogere gewicht en de hogere cataloguswaarde.
Voor de liefhebber van een Toledo, bij Century staat nu een scherp geprijsde witte FR Connect. Dat is niet alleen een zeer sportieve uitvoering, maar ook een auto met alles erop en eraan. Uiteraard is deze wat duurder dan een Reference, maar wanneer dat niets uitmaakt zou ik zeggen ga eens zo'n versie bij de Seat dealer van dichtbij bewonderen en een proefrit maken!
Hartelijke groet,
Ralf
Bijna twee maanden onderweg
- 5.263 km
In bijna twee maanden tijd ruim vijfduizend km met de Toledo gereden. Ik moet zeggen dat de auto nog steeds erg goed bevalt. Helaas twee keer al een steentje op de ruit gehad, maar geen sterretjes gelukkig.
Wat opvalt is het rolgeluid van de banden bij een snelheid van 90 km/u. Wellicht heeft dit te maken met de all season banden die eronder zitten. Ik ben er ondertussen al aan gewend en ervaar het niet als erg storend. Qua verbruik heeft de auto me aangenaam verrast. Gemiddeld 1 liter op 15/16 km haalt de auto makkelijk. Bij woon-werkverkeer (126 km enkele reis) zijn er veel stukken waar ik maar 80 (N9) of 100 (A9 en A2) mag rijden. Hierdoor zit je met een beetje geluk zomaar op gemiddeld 1 liter op 19 km. Op voorhand niet verwacht dat de auto dit gemiddelde verbruik zou kunnen halen.
Het zicht naar achteren is niet optimaal te noemen, helaas beschikt de auto niet over parkeersensoren, dus met achteruit inparkeren is het telkens oppassen geblazen.
Mijn nieuwe Garmin navigatiesysteem heb ik op het dashboard geplaatst met een dashboard schijf van TomTom. Het systeem zelf beschikt over verkeersinformatie en Bluetooth, hierdoor heb je meteen de beschikking over een handsfree carkit, wel zo handig.
Ik ben verder blij met de ruitenwisserbladen. Waarom? Deze werken prima en doen hun werk redelijk stil. Die van de Nissan Note waren, ondanks herhaaldelijk vervangen, van slechte kwaliteit en veegden de ruit niet goed schoon. Wel hoor je af en toe een of ander springveertje. Ik verbaasde me daar bij het constateren niet over, aangezien onze tweede auto, een Skoda Citigo, dit ook heeft. Een VAG kwaaltje dus. Herkenbaar?
Binnenkort een vakantietripje naar Sauerland op de planning, interessant om te zien hoe de auto dan zal presteren en hoe de all season banden omgaan met sneeuw en gladheid.
Mochten er van jullie kant nog specifieke vragen of opmerkingen zijn, dan verneem ik die weer graag!
Twee autovakanties verder
- 22.204 km
Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik over de 20.000 km met de Toledo. De auto verbruikt (volgens de boordcomputer) op de snelweg meestal tussen de 5,2 en 5,8 liter op 100 km. Een keurig verbruik al zeg ik het zelf. Eind februari zijn we naar het Sauerland op vakantie geweest en ook daar was het prima rijden met de auto. De Kleber all seasons banden bevallen prima. Ze presteren onder alle omstandigheden, bovendien valt de slijtage en het benzineverbruik mee. Een aanrader dus.
Tijdens de zomervakantie zijn we naar het Zwarte Woud geweest en die reis is ook prima verlopen. Twee volwassenen, twee kinderen en voor anderhalve week aan bagage is voor de Toledo geen enkel probleem. De goed bereikbare bagageruimte is met zijn 550 liter erg ruim te noemen. Ideale gezins- en vakantieauto wat dat betreft.
Zijn er dan nog minpunten te benoemen? Toch wel, maar die zijn eigenlijk te verwaarlozen. Er zit een kraakje waar de gordel naar buiten komt aan de bestuurderszijde. Verder bieden de standaard stoelen in de Reference uitvoering wat weinig zijdelingse steun, tel daarbij op dat ik geen armsteun heb. Hierdoor heb ik de neiging om teveel naar rechts te gaan hangen tijdens het rijden.
Om de sportieve uitstraling van de Toledo te accentueren heb ik als verjaardagscadeau de auto laten voorzien van een uitlaatsierstuk. Ik zal even een foto plaatsen. Je moet hiervan houden, maar ik vind het resultaat geslaagd.
Op naar meer plezierige kilometers en de eerste onderhoudsbeurt (30.000 km).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.