Test: Seat Leon SC (2013)
Sport Cuattro
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hij moet niet alleen sportiever ogen dan de vijfdeurs, maar ook zo rijden, aldus Seat. Wij kijken of de Sport Coupé die belofte inlost rond zijn wieg, de omgeving van Barcelona.
Het is geen geheim dat Seat de komende jaren flink moet groeien om zijn bestaansrecht binnen de Volkswagen-familie te behouden. In dat licht bezien is de driedeurs-versie van de nieuwe Leon een welkome aanvulling. Want carrosserievarianten, dat is precies waar het de Leon van de twee vorige generaties aan ontbrak. En juist in dat zo belangrijke C-segment moet je je klanten die keuze bieden. Kijk eens rond bij de concurrenten. De Golf, Astra, A3, Focus: allemaal leverbaar met verschillende koetsvarianten. Spionagebeelden hebben ons inmiddels geleerd dat er ook een stationcar komt die Leon heet, maar eerst is het de beurt aan de driedeurs en daarmee rijden wij vandaag in en rond Barcelona.
Bij voorbaat al een goede keuze, want veel kopers in deze klasse hebben geen kinderzitjes mee te zeulen en willen de sportiviteit van een driedeurs. En laat Seat nou juist de sportieve telg van de familie willen zijn. Steeds vaker zie je dat ontwerpers bij het maken van een driedeurs meer aanpassingen doen dan alleen de portieren, en dat heeft Seat in redelijk bescheiden mate ook gedaan. De achterruit ligt een stuk vlakker en door de andere zijruiten is het silhouetaanzicht echt een stuk dynamischer. De raampartij heeft wel wat weg van de Audi A3. Verder is de wielbasis 35 mm korter, de daklijn 13 mm lager en zijn de schouders van de auto een stuk breder. Dat laatste, samen met de rank getekende achterlichtunits, geeft de auto van driekwart achter zelf wat van de Alfa Romeo Brera. Je kunt het slechter treffen.
Opgeknapt
Het interieur van de Seat SC is grotendeels identiek aan dat van de vijfdeurs versie. En dat is helemaal niet erg, want het interieur van de Leon is met de generatiewisseling echt enorm opgeknapt. Dat was overigens wel nodig ook, het dashboard van de vorige Leon kon echt niet meer. Het nieuwe ziet er echt heel fris en eigentijds uit, met een middenconsole die licht naar de bestuurder toe is gebogen. De koets heeft geen extra zijruitje, waardoor de dode hoeken van de A-stijlen tot een minimum blijven beperkt. En ook het zicht naar achteren is voor een auto waar stijl boven functie lijkt te staan niet slecht. De SC heeft ten opzichte van de vijfdeurs sportievere stoelen, maar onze FR doet daar nog een schepje bovenop. De kuipjes houden je stevig vast bij stevig boenderen. Seat claimt dat de SC ondanks zijn meer sportieve lijnen en compactere afmetingen geen concessies heeft gedaan aan praktisch gebruiksgemak. Dat is natuurlijk wat te ambitieus gesteld, want het is net als in elke driedeurs wel even klimmen om achterin te komen en daar aangekomen heb je nog steeds prima beenruimte, maar is de hoofdruime net acceptabel voor een flinke volwassene. Maar toegegeven, met 380 liter zit de kofferruimte op een heel net gemiddelde voor het C-segment. Wat betreft de audio kijkt Seat wat ons betreft wat té goed naar luxe broer Audi. Het geluidsysteem klinkt hartstikke goed, maar waar zelfs de meest basic auto's tegenwoordig standaard usb en aux hebben, krijg je in de Leon in het dashboardkastje twee slots voor SD-kaarten (die elk ander mens alleen in zijn fototoestel stopt) en een 'passe nullepart'-stekker die ingewikkelde (en dure) verloopjes vereist. Die uiteraard niet bij je lokale hifi-boer verkrijgbaar zijn, en waar alleen de Seat-dealer beter van wordt.
Cupra
De kortere wielbasis moet de SC wat wendbaarder en agieler maken, net als Audi dat ooit beoogde toen ze van de Quattro de Sport Quattro maakten. Is ze dat ook gelukt? Dat valt moeilijk te zeggen, aangezien er meer is gedaan dan alleen dat, zeker bij de FR die wij rijden (15 mm lager, sportdempers en –veren, dikkere stabilisatorstang). Maar feit is dat de SC bijzonder lichtvoetig aanvoelt. We laten hem uit op een heerlijk bochtig bergweggetje met goed asfalt en de ene haarspeldbocht na de andere, en het blijkt echt een genot. Je moet flink je best doen om hem onderstuurd te krijgen en als dat eindelijk lukt, is een beetje gas los voldoende om de neus meer naar binnen en de achterkant wat meer naar buiten te krijgen. Niettemin wordt hij in uiterste gevallen soms wat zoekerig, wat ongetwijfeld te maken heeft met het redelijk comfortabel afgestelde onderstel. Enfin, er moet natuurlijk wel bestaansrecht overblijven voor de Cupra die we in een later stadium verwachten. De 180 pk 1.8 TSI die wij rijden zit voor het eerst in de nieuwe Leon en weet er uitstekend raad mee. De SC is twintig kilo lichter dan de vijfdeurs en honderd lichter dan de vorige Leon. 1.100 kilo met 180 pk is een combinatie die weinig te wensen overlaat. Onze FR is voorzien van het zogenaamde Seat Drive Profile, waarmee je een aantal parameters (gasrespons, schakelgedrag, stuurbekrachtiging, airco en motorgeluid) kunt instellen op sportief, comfortabel of eco. Dat kom je zelden tegen in deze klasse, maar het effect is helaas beperkt. Niettemin is vooral het geluid erg mooi. Een venijnige snerp met bij het terugschakelen af en toe een lekker plofje.
Duurder?
Seat Nederland heeft besloten de driedeurs wat hoger in de markt te positioneren dan de vijfdeurs. Dat betekent dat de twee motoriseringen onder de honderd pk hier niet gevoerd gaan worden. Verder wordt de SC wat duurder dan de vijfdeurs. Minder voor meer dus? Nee, reageert de importeur. De uitrusting van de SC is wat rijker. Zou je een vijfdeurs en driedeurs identiek uitvoeren, zou de SC een paar honderd euro goedkoper uitvallen. De meeste uitvoeringen komen in aanmerking voor twintig procent bijtelling, een versie met veertien procent is in voorbereiding en moet in november leverbaar worden. De prijzen van de SC zouden net na het ter perse gaan van dit nummer bekend worden gemaakt, dus als het goed is heb je die inmiddels op onze site kunnen lezen. Wel kunnen we hier al melden dat de instapper, de 1.2 TSI met 105 pk, E 21.390 gaat kosten. Vanaf deze week kan worden besteld.
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.