Seat Leon SC 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon SC 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
pool-auto loterij
- 11.000 km
Op 1 maart was het dan zover, mijn eerste werkdag terug in loondienst na enkele jaren zelfstandigheid. Ik kreeg een pool-auto uitgereikt: een zwarte Leon SC met lederen bekleding en gigantische subwoofer ingebouwd. Later kwam ik erachter dat de op winterbanden uitgeleverde Leon in de zomer op 18"/225 komt te staan. Allemaal leuk, maar het zou mijn eigen keuze niet geweest zijn dacht ik.
De auto vergde wat gewenning, het schakelen gaat wat hakeriger dan ik gewend ben en de versnellingen zijn extreem lang. Ook is er geen overdaad aan kracht aanwezig, maar wel genoeg om meer dan mee te komen in het verkeer. De lederen stoelen zijn een aanrader, ze zitten zowel voor mijzelf (1,82m) als mijn vrouw (1.65m) prima en de zetelverwarming is heerlijk 's-ochtends in de kou. Het media systeem werkt uitstekend, ook met mijn Android telefoon. Handsfree bellen gaat prima, navigatie functioneert (berekeningen konden sneller), alles bij elkaar geen reden tot klagen. De wegligging is goed en voorspelbaar, al hoor je de winterbanden wat sneller glijden dan ik gewend ben. Dat zal wel beter zijn met de zomerbanden.
Reacties van vrienden en familie over de auto zijn positief: ze vinden het echt een fraai model. Ik moet zeggen dat de SC in het zwart inderdaad elegant is, waar ik de rode uitvoering wat schreeuwerig vind. Het verbruik schommelt tussen 3,6 l/100km (veel snelweg bij 90-100 op cruise control) en 4,5 l/100km (130). Veel km's leg ik af op snelwegen waar je maar 100 mag overdag (A2 boven Everdingen). De auto nodigt dan dan uit tot rustig rijden, niet in de laatste plaats door de lane assist die ik een aanrader vind. Je voelt hem licht bijsturen, je hoeft gewoon minder geconcentreerd te rijden en kan lekker bellen of muziek luisteren. Voordat ik in dienst ging heb ik ook een Leon ST met adaptieve cruise control proefgereden: een hele fijne optie maar helaas niet leverbaar op de 1.6 ecomotion. Dat, 4 portieren en grotere laadruimte zijn eigenlijk het enige wat ik mis aan deze auto. Ik mag komende maand een andere auto bestellen, maar denk er toch serieus over deze een tijdje te houden. Totdat er kids komen is dit waarschijnlijk mijn laatste niet station, hij rijdt lekker, is goedkoop in de lease en heeft een lage bijtelling (14%, lage catalogusprijs).
40k verder
- 51.000 km
Na een klein jaar heb ik alweer 51000km op de klok staan in deze auto waar zowel ik als mijn vrouw aan gehecht zijn geraakt. Buiten de winter periode staat deze op 225"lichtmetaal. Voor de wegligging is dat echt een pre, voor acceleratie en verbruik niet! Toen ze eronder gingen leek de auto echt trager. Qua verbruik scheelt het 0,5-1l/100km, qua comfort lever je ook wat in. Hij oogt hiermee beter!
Het gemiddeld verbruik schommelt behoorlijk met mijn rijstijl maar 1:22,5 is met veel snelweg makkelijk haalbaar. Dit inclusief stukken 150, maar ook veel 100 (trajectcontrole). Na een intensieve dag rij ik wel eens 90 tussen de vrachtwagens naar huis. De boordcomputer gaf laatst na zo'n rit van 110km een verbuik van 2,9l/100km aan op winterbandjes.
Binnen Nederland laat de auto weinig te wensen over (adaptieve cruise control). In een rit door Duitsland heb ik de topsnelheid aangetipt: iets meer dan 200 op de teller op zomerbanden. De auto klinkt dan door windgeruis als een vliegtuig. Bij hard rijden is lane assist een aanrader. Door de korte maar brede wielbasis heeft de auto een relatief lage rechtuitstabiliteit. Je moet wel regelmatig terugschakelen om andere snelle deelnemers niet in de weg te rijden. De tussen acceleratie is door de lange versnellingen en 1.6 motor niet super.
Het comfort van deze auto is echt goed. Op de snelweg is hij tot 150km/u aangenaam stil. Tijdens een beurt kreeg ik een 1.4tsi leen-Leon die vanwege de korte bakverhoudingen behoorlijk rumoeriger was dan deze spaardiesel (maar wel sneller!). Een klein kritiekpunt is de grootlicht assistent, die wel erg sociaal is voor andere weggebruikers. Zelfs als in de verste verte een tegenligger aankomt schakelt hij meteen naar dimlicht.
Het leukste aan de auto blijft de wegligging. Zeker op de zomerbanden kun je ongehoord hard bochten insturen en met gas/licht onderstuur eruit komen. Ook in buitenbochten laat je anderen vaak achter je.
We zijn verknocht aan deze Leon! Ik hoop dat ik de auto niet vanwege teveel aan KM's voor einde contract moet inleveren. Ik denk niet dat ik met zoveel plezier voor zo weinig leasegeld/bijtelling nog zo'n auto vind.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze sportieve hatchbacks koop je voor € 10.000

Mini John Cooper Works - Seat Leon Cupra

Triotest - Mégane RS, Leon Cupra, Astra OPC

Renault Megane RS Cup - Seat Leon Cupra - Opel Astra OPC

Seat Leon SC - Kia Pro-Cee'd

Lezersreacties (0)
Reageren