Seat Leon SC 1.6 TDI Ecomotive Style Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon SC 1.6 TDI Ecomotive Style Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 157.580 km |
Mr. Blue Sky
- 3.172 km
Eind januari heb ik met enigszins gemengde gevoelens afscheid genomen van mn Alfa. Ik had ca. 2 jaar geleden niet gedacht dat ik naar een ander merk om zou gaan kijken, maar door o.a. de slechte koers van het merk, mn veranderende financiële situatie en de zoveelste wijziging in de belastingregels is de rek eruit bij het leuk leasen. Hoe mn zoektocht via Ford, Mazda en Seat is verlopen heb ik al in de vorige review uit de doeken gedaan. Samengevat zocht ik iets dat weliswaar goedkoop was, maar niet zo goedkoop dat er geen rijplezier meer overbleef. De nieuwe Seat Leon overtuigde in ieder geval met zijn looks, en nadat ik in een aantal modellen had proefgereden (o.a. de 105 PK TSI, de 140 pk TDI FR en de Limited Edition Ecomotive) kon ik knopen doorhakken.
De SC sprak me qua uiterlijk helemaal aan, en bij het zien van een rijtje grijze Limited Editions op het binnenterrein van de dealer was ik helemaal zeker dat er geen goedkope, maar een leuke kleur moest komen. Emocion-rood was een optie (en zelfs mooi én goedkoop), maar dankzij een youtube-clipje van een Seat wintertest raakte ik geïnteresseerd in Alor Blauw. In het echt bleek die kleur nog iets feller dan op foto's en videobeelden, zeker onder zonnige omstandigheden, waardoor je zelfs over “luchtblauw” zou kunnen spreken, vandaar ook de titel. De Limited Edition versies waren een aantrekkelijk aanbod, maar net als bij de kleur werd ik toch kieskeuriger. Uiteindelijk koos ik een Leon SC Ecomotive met Style Business pakket en Upgrade Sport. Door gewichtsbeperking was Upgrade Sound niet mogelijk, maar de standaard geluidinstallatie was goed genoeg. De standaarduitrusting van de Style Business is met navigatie, bluetooth, voicecontrol, led-verlichting, regensensor, lichtsensor en parkeersensoren rondom gerust riant te noemen. Upgrade Sport voegt daar o.a. sportstoelen met Alcantara bekleding aan toe (vond ik fijner zitten) en electrisch inklapbare spiegels. Als gratis accessoire kreeg ik er nog een kofferbakschaal bij.
Comfort:
Eén ding heb ik inmiddels wel geleerd na 8 jaar redelijk sportief leasen: goede stoelen zijn niet iets waar je op moet gaan beknibbelen. De Alcantara stoelen zitten werkelijk uitstekend, zodat je na lange afstanden zonder rugproblemen uitstapt. Ook heb ik qua velgen nu voor functie boven vorm gekozen en gewoon de standaard 16 inch velgen gehouden. Het dashboard schijnt als sober te zijn weggezet, maar wat had je kan gewild: een bontje of een andersgekleurd streepje? Soit, icm met de twee kleurenschermen (een kleintje tussen de meters en het MM-scherm in het midden vind ik het goed genoeg. Ik zit vaak 's morgens vroeg al op de weg, dus de laatste paar weken heb ik de verschillende standaardopties al eens uit kunnen proberen. Regensensor, lichtsensor en de automatisch dimmende binnenspiegel doen goed kun werk, al kom ik zelf wel eens in de war met de sproeiers en de achterste ruitenwisser, die compleet verkeerd om werken in vergelijking met de Alfa.
En wat ik me ook nog afvraag, wie heeft het journaille wijsgemaakt dat de spiegels te klein zouden zijn? Die van de BMW 1-serie zijn zo mogelijk nog kleiner en daar hoor je niemand over. Enige wat ik er jammer aan vind is de ontwaseming. Niet alleen is de achterruit-verwarming nogal langzaam in het ontdooien (springt pas na 3000 meter aan), maar hij werkt nog slomer als ook de spiegelverwarming aan staat. De voorruit en spiegels zijn wel vrij snel ontwasemd, dus je kan in ieder geval voorruit ;) Er zat vroeger een parkeerhulp in de spiegels waarbij de bijrijdersspiegel een stukje zakte als je achteruit reed, maar aangezien er problemen optraden met het mechanisme dat de spiegel weer in zijn originele positie moest laten terugkantelen heeft men die optie maar gelockt. De parkeersensoren zijn door het veel betere zicht naar achter niet zo van levensbelang als in de Alfa, maar het feit dat ze nu ook van voren zitten is wel heel handig. Ook merkte ik in een nauw straatje dat door een dubbel geparkeerde auto nog nauwer was dat je de spiegel ook onder het rijden kan inklappen, waardoor ik er nét langskon.
Rij-eigenschappen:
Van 135pk “turbo-benzina” naar 110pk Turbo Diesel. Hoe gaat die klap aankomen? Dat viel alleszins mee, het hangt er vooral vanaf hoe je het gaspedaal intrapt. Er zit namelijk een weerstandje in dat er voor zorgt dat je langzamer en economischer kan rijden, maar als je er doorheen trapt en die schakelindicator als “niet aanwezig” aanmerkt heb je gewoon een vlotte auto met 250nm koppel die vanaf 1800 toeren goed oppakt en uitstekend in het verkeer meekomt. De Seat stuurt iets lichter dan de Alfa, maar die kon dan met verschillende instellingen dat nog aanpassen. De stuurbekrachtiging neemt geleidelijk af als je harder gaat rijden, waardoor een lichte ruk aan het stuur je niet ineens twee banen over laat steken (zoals me wel eens in een Renault Clio gebeurde).
Bochtenwerk is dankzij de goede ophanging geen enkel probleem. De Torsie-as rijdt op drempels en slechte wegen bijzonder goed en ik durf zelfs te beweren dat mn sluiproute over b-wegen net zo leuk is met deze auto als met de Alfa, en dat had ik eigenlijk niet verwacht (noot, ik heb een tijd geloofd dat er multilink ophanging onder zat, kun je nagaan) Enige waar ik wel iets over te mopperen heb is de start/stop-functie in combinatie met de eerste versnelling, die heel hakerig reageert en de eerste 2000 km nogal tegenstribbelde. De auto werd op winterbanden afgeleverd, maar eerlijk gezegd was dat getuige de boterzachte winter tot nu toe redelijk overbodig. Fijn dat ik daarvoor nu niet meer naar de bandenboer hoef, de leasemij heeft er geen probleem mee als je dat door de dealer laat regelen.
Multimedia:
Uiteindelijk heb ik besloten een apart stukje over het multimediasysteem te maken. De twee schermen zijn goed afleesbaar (iets groter mocht, maar is niet noodzakelijk) en de zichtbaarheid met zonnebril op is prima. Bluetooth kan zonder problemen mn telefoon koppelen en telefoneren is makkelijk en goed verstaanbaar. De Cdspeler is weggewerkt in een aansluitbox in het dashbordkastje, dus cd's wisselen tijdens het rijden zit er niet meer in. Er zijn kabeltjes meegeleverd voor usb-sticks en ipods en er is naast de sd-slot voor de navigatie ook een tweede slot beschikbaar. Voorlopig gebruik ik een usb-stick waar iets van 3 Gb muziek op staat. Het valt me helaas wél op dat die stick soms niet herkend wordt als ik de auto start. Jammer genoeg kan je door de positie in het dashboardkastje dit niet onder het rijden herstellen, dus net als whatsappen of sms'en moet dit op een P. Wat me bij diverse proefritten opviel is dat steeds minder automerken cd's die nog zelf zijn gebrand lijken te accepteren. Alfa's nieuwe uConnect weigerde een mp3-cd, de cd-speler in een Ford Fiesta weigerde ook (apart, maar die in de Focus Econetic dan weer niet) en de BMW 1-serie ook. Volkswagen was een van de weinigen die me geen problemen gaf en bijgevolg was de speler in de Seat niet afkerig tegen een mp3-cd.
Het geluid is standaard een beetje scherp, maar wat prutsen met de equalizer heeft geholpen om daar verandering in te brengen. De bediening via het stuur ging als vanzelf en ook de meeste voice-commands leveren in een keer resultaat (kwestie van ar-ti-cu-le-ren). De navigatie is niet slecht, maar wel een beetje oud: Lukoil heeft ongeveer een jaar geleden een flink aantal tankstations hier in het zuiden overgenomen, maar als je uit nieuwsgierigheid de POI-functies uitprobeert, zie je dat al die stations nog hun oude naam hebben (AVIA, Esso etc.) Ook vind ik het voortdurende uitzoomen van die kaart nogal irritant, omdat ie vervolgens niet terug inzoomt. De filedetectie is me erg positief opgevallen, die ook omleidingsroutes adviseert en spookrijderwaarschuwingen doorgeeft. De routes die worden geselecteerd komen als meest economische, snelste of kortste route. Vooral de 1e en 3e optie sturen je nogal eens vaak dwars door de stad of langs veel smalle straatjes, maar gaan gelukkig niet meteen mopperen dat je moet omkeren als je een afslag negeert.
Verbruik:
Ik heb een verbruiksmonitor voor deze auto gemaakt. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ie de aangegeven 1 op 32 zal gaan halen, maar ik ben er intussen wel achter dat als je heel bewust je omstandigheden kiest de Leon me wel kan verrassen. Het was me al opgevallen dat je door 80 a 90 te rijden op b-wegen je gemakkelijk 1 op 25 haalt, maar door te gaan slipstreamen achter vrachtwagens ('s morgens in de spits bijna noodzaak met die volle linkerbanen) of achter voorbijrazende bouwvakkersbusjes (meestal tussen de 120 en 130) kun je die waarden ook halen. Na vijf tankbeurten staat de teller bij langdurig verbruik 1 op 22 (zo'n 6% afwijking als ik hem naast de verbruiksmonitor van AW en Spritmonitor.de hou). Nadat ik de bandenspanning heb verhoogd naar 2.4 voor en 2.3 achter heb ik een rit van zo'n 120 km gemaakt met 1 op 23 als uitkomst (5% afwijking meegeteld) De toekomst zal uitwijzen of daar nog verbetering in zit.
Vier jaar Seat - de aftrap
- 5.500 km
Tja, de eerste 3000 km zijn weliswaar comfortabel verlopen, maar de ervaringen met het start/stop systeem zijn van mindere aard. Het is me herhaaldelijk gebeurd dat als ik de auto stilzet, in zijn vrij, motor uit, ik vervolgens grote moeite heb hem weer in zijn een te krijgen. Eerst leek ie er helemaal naast te grijpen (gebeurde tot ong. 1200), daarna greep ie wel aan, maar zeer moeizaam. Ik ben er een keer mee teruggeweest (zo rond 2000 km) om er melding van te laten maken, voor de rest is het een kwestie van in de gaten houden. Wat me wel opvalt, als ik stop en hem voor ik start/stop gebruik een keer in zijn een zet, geeft ie geen probleem. Afwachten dus.
Inmiddels 5500 km gereden en tot mijn genoegen is het probleem met de 1e versnelling gereduceerd tot een kleine irritatie. Eén keer haperde de 1 nog bij een verkeerslicht, een paar keer ging ie nogal schraperig overstag, maar voor de rest is er geen groot onheil opgetreden. De Continental winterbanden heb ik er maar afgehaald, maartse buien kunnen regenbanden goed hebben. Ik heb er Michelin Energy Savers voor teruggekregen, grootste verschil met het winterschoeisel is de remweg, die merkbaar korter is geworden.
We houden u op de hoogte.
Eind maart 2014
- 8.109 km
Een paar bevindingen na zo'n 8100 km.
- De motor gaat steeds soepeler lopen en hoewel Mr. Blue Sky sowieso al goed met het verkeer meekomt, lijkt er wat mee punch in de tussenacceleraties te komen. Het is even wennen dat je terug moet schakelen, maar je merkt bijna niet dat je een geknepen blok hebt. Tot je natuurlijk merkt dat boven de 140 de rek er een beetje uit is. Op lange snelwegritten is het heel comfortabel rijden dankzij de sportstoelen en de verschuifbare armsteun, op b-wegen voelt de wagen zich ook goed thuis dankzij het onderstel, al had het sturen misschien een tikje zwaarder gemogen,
- De boordcomputer is een bangerik. Als je die volgt kom je bijna nooit verder dan 900km bereik. Na 800 km de eerste waarschuwing, na zo rond 850 de tweede en afhankelijk van je rijstijl iets na 900 km een rood knipperend led-je in de benzinemeter. Echter, dan heb je dus nog 100 km over om een tankstation te vinden. Uit eigen ervaring maak ik op dat de tank als 'leeg' wordt ingeschaald als er zo'n 44 liter diesel verbruikt is, dus je hebt 6 liter reserve. Bij een verbruik van 1 op 20 zou je dus nog 120km doorkunnen, wat een actieradius van ongeveer 1020km mogelijk maakt. Daarnaast is ie ook redelijk optimistisch in het totaalverbruik. Zo'n 7 procent is de afwijking met zowel autoweek als spritmonitor.de
- En nogmaals kom ik mijn grote mond weer tegen. Riep ik nog dat cd's probleemloos werden afgespeeld, twee dagen geleden besloot Mr Blue Sky dat mp3-cd's een goede aanvulling op zijn diesel-dieet zijn: "omnomnomnomnom" zo'n soort geluid maakte de MMA-box toen ik op de eject knop drukte en er verscheen "geen cd geplaatst" Het kreng was door mijn eigen schuld ónder de drive gekomen ipv erin en bleef vastzitten Die moest na een bezoek aan de garage operatief verwijderd worden.
Eind mei 2014
- 13.400 km
Twee maanden verder, 5000 km erbij. Het meeste was woon-werk - verkeer, een aantal keren ben ik in het weekend in de Euregio (Aken, Malmedy, Belgisch Limburg) gaan toeren, zoveel mogelijk de snelwegen mijdend, want hoewel Mr Blue Sky als 'schraapdiesel' wordt weggezet nodigt dat goede onderstel gewoon uit om bochtige wegen op te zoeken. Het is vergeleken met mn vorige auto's geen echte sprinter, maar een marathonloper die bij tijd en wijle vlotte tussensprints in huis heeft. Het schraapkarakter komt boven als je op langere stukken weg een constante snelheid aan kan houden, en vaak is de vijfde versnelling dan zuiniger dan de zesde. In een andere review merkte iemand op dat het jammer is dat je niet ziet hoe mooi de LED-verlichting is als bestuurder, maar dat valt mee als je zoveel in de file staat als ik (gewoon een paar blinkende sportwagens of grote sleeën uitzoeken om achter te staan (alla een donkerkleurig bouwvakkersbusje is ook goed.
Iets waar ik duidelijk nog niet aan gewend ben is de sleutel met afstandsbediening en centrale deurvergrendeling. Je zou je toch afvragen hoe moeilijk het kan zijn om te onthouden: boven is sluiten, midden is kofferontgrendeling, onder is openen. Druk boven 3 tellen in en je spiegels klappen in. Maar natuurlijk druk ik om de zoveel tijd de verkeerde knop in en laat de ramen omlaag komen door voornoemde verkeerde knop te lang ingedrukt te houden. Hetgeen me een natte stoel kostte toen ik het raam open liet staan en een fikse regenbui losbrak. De goden zij dank duurde die bui maar 4 minuten, niets wat een handdoek niet droogkrijgt ;)
Een collega van me heeft sinds kort een Skoda Octavia Greenline vijfdeurs aangeschaft, dus hebben we een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Wat opvalt is dat met drie personen aanboord de trekkracht van "Doc Oc" niet of nauwelijks verschilt met de Leon, de 1 dient bij beide auto's om hem in beweging te krijgen, in de 2 en 3 komen ze allebei pas goed op stoom en houden het tempo in 4 en 5 vast. De 6 is een overdrive en het is niet aan te bevelen die tijdens het inhalen te gebruiken. Het onderstel maakt het grote verschil uit, want de Leon is koersvaster en deint veel minder, ook met meer passagiers aan boord. De cabine van Doc Oc mag pronken met de nieuwste DAB radio plus groot touch-screen én de grootste omissie in Mr Blue Sky's audiosetup; een usbpoort en aux-ingang in de middenconsole, ipv in het dashboardkastje. Ook een aparte vaststelling, hoe goedkoper de usb-stick, hoe beter die werkt (lees: weinig haperingen, geen foutmelding en geen onbruikbare bestanden)
De status van schraapdiesel is trouwens veel te veel eer voor deze Seat. Een verbruik van rond de 1 op 21 is best ok en je kan gemakkelijk meer dan 1000 km tussen tankbeurten rijden zonder het predikaat 'hypermiler' te krijgen. Maar ik heb die boordcomputer eerder als een bangerik weggezet met zijn vroege meldingen, ik zou hem nu haast een politicus noemen, ook die zijn goed in kiezersbedrog. De laatste twee tankbeurten liepen door talloze kilometers over b-wegen uiterst zuinig als je je door die cijfers laat leiden, maar 1 op 25 aangeven en toch doodleuk 1 op 22 draaien. Ik feliciteer het lobbyleger dat de NEDC-testcyclus voor het bepalen van gemiddeld verbruik zo lang in stand heeft kunnen houden, jullie hebben vakwerk afgeleverd. De auto rijdt er niet minder goed door. Ik heb nog geen rammeltje ontdekt en na de aanvankelijke hapering in de bak ook daar geen probleem meer ondervonden, maar ik zal hem nooit als zuinigheidswonder aanprijzen. Wél krijgt ie het predikaat "Goede reisauto" voor zowel woon-werk - als lange afstanden. Hoe Mr Blue Sky zich op vakantie houdt zal ik jullie over een paar maanden mededelen (op het programma staan achtereenvolgens Spa-Francorchamps, de Eifel en Zwitserland)
edit: foto3 even aangepast, met dank aan Vailen van seat online.
Eind juli 2014
- 23.000 km
Terwijl om me heen de collega's zich in de stress van de vakantie storten, heb ik die alweer gehad. Twee lange weekenden in de Ardennen en de Eifel (voor respectievelijk de WSR races op Spa en de VLN-races op de Ring te gaan bezoeken) en een langere vakantie die oorspronkelijk was gepland als gepland als Zwitserland, maar uiteindelijk ging het via een kletsnat Nürnberg (waar ik de triomftocht van Max Verstappen heb aanschouwd) naar Oostenrijk, Italië (waar ik door het mooie weer in Süd-Tirol bleef hangen - had ik Jeckyll/Hyde nou nog maar) en tot slot toch nog Zwitserland. Niet verwonderlijk dat de kilometrage in twee maanden bijna verdubbelde. Voor vertrek nog even de olie gepeild, maar dat zat aan de goede kant. Navigatieupdate kwam helaas onderweg pas beschikbaar, dus die heb ik na terugkeer pas kunnen downloaden en upgraden.
Onderweg geen enkele technische mankementen tegengekomen, wel vertraging door technische mankementen bij anderen. Zo heb ik in Kitzbühel gedwongen van een uitgebreide lunch mogen genieten omdat een cementmixer zijn versnellingsbak naar de gallemiezen en meerdere straten afgesloten waren door werkzaamheden. Had ik vorig jaar nog file op de Nockalmstrasse door koeien op de weg, dit jaar was er bij het altijd pittoresk Innich een file door een koe die van de weg was gereden door alweer een cementmixer (begin een beetje een hekel aan die dingen te krijgen). Net als in mn ritten met huurauto's heb ik zoveel mogelijk de snelwegen en tolwegen vermeden, alleen als het echt niet anders kon. Op sneeuw na heb ik ook zo'n beetje alle weertypen voor mn kiezen gehad, van regen en hagel in Duitsland tot droge hitte in Italië en broeierige hitte met onweer in Zwitserland. Mr Blue Sky sloeg zich overal doorheen alsof het niks was, al mis ik op de passen toch de trekkracht van 140pk, je zit toch wat veel terug te schakelen op sommige momenten.
Nadat ik weer in NL was, kon ik dus mijn navigatie updaten. Voor MY 2014 kun je een zip bestand downloaden (of juist 6 zips die wat kleiner zijn als je geen zin hebt er lang op te wachten), en daarmee de data op de meegeleverde sd-kaart overschrijven (wel eerst een backup maken). Ik heb er nog over gedacht om een andere SD-kaart te pakken, maar volgens commentaren op diverse fora pikte het systeem dat niet. Toen ik bij wijze van test een ritje kreeg ik het wel even warm toen bleek dat het scherm in de middenconsole goed werkte, maar de aanduiding voor het stuur een half uur lang "Geen GPS ontvangst" meldde. Na de 31e minuut sprong ie alsnog aan. Wat me na een aantal weken uitproberen opvalt, is dat het 'zoom-gedrag' is verbeterd. De kaart is standaard wat verder uitgezoomd dan eerst en keert nu vloeiender in die positie terug, zodat je niet zelf hoeft gaan zitten bijregelen. De optie voor drie routes heb ik maar uitgezet, meestal kies ik toch de snelste.
Eind September 2014
- 29.500 km
Dat doet de deur dicht! Of liever, het raam dicht. Vlak voor de eerste beurt ging er ineens vanalles raar doen met betrekking tot de electronica. Ramen wilden niet meer automatisch omlaag, na enige tijd werkte het raam aan passagierskant wel weer, maar niet automatisch. De electrische spiegels wilden 10 minuten lang niet meer uitklappen en na afsluiten van de auto kon je ze helaas ook niet meer inklappen, hoe lang de sluitknop ook ingedrukt werd. Uiteindelijk hebben ze de electronica in de deur uitgelezen en geconstateerd dat het raam aan bestuurderskant op 1mm na niet meer dicht ging. Volgens de monteur had dat met temperatuurverschillen te maken (zomer was kouder en natter, september begon overdreven zonnig, droog en warm) waar de rubbers niet tegen konden . Raam werd gereset en alles werkte weer naar behoren. De 30k beurt werd maar gelijk uitgevoerd en behalve dat de ruitenwissers vóór zijn vervangen en de vloeistoffen zijn gecontroleerd was er verder niets aan de hand. PS: voor het geval Sinterklaas er dit jaar aan denkt me wegens slecht gedrag in een zak naar Spanje te sturen, het kan erger. Gedwongen worden in een Seat Mii zonder enige vorm van comfort naar Spanje rijden bijvoorbeeld.
Eén jaar verder: het woord van 2015
- 65.500 km
Inmiddels is het meer dan een jaar geleden dat ik een update over de Seat heb geplaatst. Er was sinds die tijd niets schokkends te melden, de Leon deed gewoon goed zijn werk onder alle omstandigheden. Het enige schokkende dat me overkwam is dat ik twee maanden thuis heb gezeten met een gebroken schouder tussen eind februari en begin april 2015. Na die periode en mn vakantie met een gehuurde Mercedes de Leon voor zijn tweede onderhoudsbeurt gestuurd, een interieurfilter en de achterste ruitewisser zijn vervangen. Olie is ook ververst, al hoefde dat eigenlijk niet, ik heb er eind juli vanwege het olieverbruik zelf al bij moeten vullen.
Met nog paar maanden te gaan in 2015 lijkt het woord van het jaar al gevonden: sjoemelsoftware. Volgens de chassisnummercheck zou mijn auto die vwb de Dieselmotor niet bevatten, maar ik vrees dat VW en VDO Dayton samenspannen om sjoemelsoftware in de navigatieunit te verstoppen. Ik heb al eens vaker problemen met dat kreng gehad, maar na een reset liep ie tenminste niet meer vast. Toch probeer ik hem nu alleen in noodgevallen te gebruiken. De verkeersinfo klopt namelijk van geen kanten. Files worden het ene moment wel genoemd in de lijsten, verdwijnen dan vervolgens uit het overzicht en komen ook niet meer terug. Route wordt dus ook weer omgezet, maar die file staat er wel degelijk nog. Beste voorbeeld was gisteren nog. Er was drie kwartier vertraging tussen Weert en Eindhoven door een ongeluk bij de Hogt, maar na vijf minuten rijden blért Madame de navigatiestem: route is vanwege de actuele verkeerssituatie gewijzigd." en zet me gewoon weer op de snelste route, terwijl het TMC ontvangertje van de backup Tomtom nog steeds die 45 minuten vertraging laat zien en de radio iedereen oproept om te rijden. Tevens valt me op dat als ik naar Utrecht moet via Eindhoven en Den Bosch dat kreng de parallelbanen door elkaar haalt en soms dreigt je juist de file ín te sturen, ipv erom heen. Dik minpunt dus.
2016: Als ie er niet is...
- 120.000 km
... weet de eigenaar pas wat ie mist. Geen incidenten te melden, geen ongepland onderhoud. Alleen de verplichte beurten bij 90.000 en 120.000 km. Alles ok, filters vervangen, ruitenwissers vervangen. Maar stiekem ben ik mn Seat door die onderhoudsbeurten nog meer gaan waarderen.
Ik kreeg in beide gevallen een VW Golf mee als vervangend vervoer. Prima motortje die 1000cc TSI, pakt goed op, stil, houdt er een goed tempo in. Maar ik begon me steeds aan kleine dingen te storen, de goedkope stoelen die weinig steun bieden, het plastic stuurwiel met zijn ingewikkelde indeling, het onderstel dat veel meer deint dan mn eigen auto, dat lichte stuurgevoel dat je als je niet oplet twee banen over laat steken. Navigatie is dan weer wel ok, groot scherm en verkeersinfo die wél klopt.
Eenmaal terug in de Seat past die als een handschoen, sportstoelen die perfect aangrijpen, stuurgevoel dat een tik zwaarder is, rijgedrag dat veel strakker is zonder stuiterig te worden. Ik mag nog negen maanden en dan moet ik weer een andere leasebak uit gaan zoeken. Geen idee nog of ik mn rationele bui doortrek of weer iets "leuks" ga kiezen. Voorlopig ben ik met de Seat tevreden, ondanks zn gare navigatieunit.
Begin 2018: Ingeleverd
- 157.580 km
Het contract is ten einde. Gisteren heb ik de Seat ingeleverd. Ik had al een tijd niks geschreven, en de reden daarvoor is simpel. De Leon is in 2017 zonder morren doorgekacheld, heeft nergens problemen gekend qua mechanica. Tussendoor heb ik wel de auto een week bij een schadeherstelbedrijf moeten achterlaten omdat ik een steen tegen de dakstijl kreeg die van een grote laadschop afkomstig was. De flinke deuk moest hersteld worden en daarom kreeg ik een Leon ST TSI van de laatste jaargang mee. Ondanks het 3 cilinder blokje een stille auto met dezelfde goede rijeigenschappen en rijgedrag.
Toch heb ik niet voor een nieuwe Leon als leaseauto gekozen. Financieel had het best gekund als ik voor een vierdeurs had gekozen, maar helaas is de SC driedeurs niet meer leverbaar met kleinere motorinhoud, alleen nog als topmodel. Voorlopig rijd ik twee maanden in een poolauto, een Peugeot 208 waar ik ook nog een korte review over zal plaatsen zodra ik twee tankbeurten heb gehad. In maart komt mijn volgende auto beschikbaar, een Mazda 2.
Hieronder nog even de plussen en minnen na vier jaar Seat Leon:
De pluspunten gaan vooral over hoe de auto reed:
+ goed onderstel en dito rijeigenschappen
+ comfortable sportstoelen
+ bediening gaat als vanzelfsprekend
De minpunten gaan over de sjoemelende MMI-systemen:
- navigatieunit was niet te updaten. Bij de eerste poging liep het kreng vast en de dealer kon m alleen resetten. Dus het kwam een aantal keren voor dat je in 2017 over wegen rijdt die in 2014 nog een akker waren, en dus raakt het systeem de weg kwijt
- verkeersinfo klopte (bijna) nooit. Files werden niet aangegeven of te vroeg werd de rijbaan als vrij weergegeven. Gevolg is dat routes die net gewijzigd waren wegens de verkeerssituatie weer op de snelste route werden gezet, waardoor je als je niet oplet recht de file inreed.
- MMI systeem heeft problemen met herkennen van USB sticks. Ik heb er een gewoonte van gemaakt het altijd even te checken voor ik wegreed, want de usbpoort zat in een kabel verwerkt in het dashboardkastje, zodat je er tijdens het rijden niet makkelijk bijkan.
- Boordcomputer stelt het verbruik te rooskleurig voor. Na de sjoemelsoftware affaire is het verbruik in de papieren al bijgesteld van 2,8 /100km naar 3,5 / 100km, maar daar kom je gewoon niet aan. Het gunstigste is meestal 4.3/100 km op de teller, maar even terugrekenen leert dat je daar vaak 0,2 tot wel 0,4 bij op moet tellen, dus rond de 4,7/100 km
Conclusie: de auto heeft zijn werk in de praktijk goed gedaan door zijn rijgedrag, maar qua zuinigheid is ie tegengevallen. Ook het tegenvallende MMI-systeem levert puntaftrek op. 7,5/10
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod

Seat Leon 1.8 TSI FR Business 180 PK! LED LEER NAVI CLIMA PDC 5 DRS etc.
- 2013
- 143.512 km

Seat Leon 1.8 TSI FR Climate control, Cruise control, 17"Lichtmetalen velgen, USB/AUX, Elektrische ramen V+A, Isofix, Multifunctioneel stuurwiel, LED (MET GARANTIE*)
- 2015
- 106.267 km

Seat Leon 1.4 TSI FR | Led | 17 Inch | Half Leder |
- 2015
- 141.726 km
Lees ook

Deze sportieve hatchbacks koop je voor € 10.000

Mini John Cooper Works - Seat Leon Cupra

Triotest - Mégane RS, Leon Cupra, Astra OPC

Renault Megane RS Cup - Seat Leon Cupra - Opel Astra OPC

Seat Leon SC - Kia Pro-Cee'd
