Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (2014) - Test

Geheim Wapen

121 reacties

Video
AutoWeek 17 2014
AutoWeek 17 2014

Je leest het in AutoWeek 17 2014

Peugeot komt met een o zo belangrijke stationwagon-variant van de 308. Maar dat is niet eens het belangrijkste nieuws, dat is namelijk de 1.6 BlueHDi aan boord van deze 308 SW. Wij maakten kennis met de bijtellingknaller van Peugeot.

Normaal gesproken is er bij de introductie van een nieuwe carrosserievariant uitgebreid aandacht voor de praktische aspecten van die koetsvorm. Hoe ruim het model wel niet is, wat je er allemaal in kwijt kunt en hoe ergonomisch alles ontworpen is. Allemaal present bij de introductie van de nieuwe Peugeot 308 SW, maar stiekem zijn we minstens zo benieuwd naar de nieuwe motoren die de Fransen tegelijkertijd introduceren voor de compacte middenklasser.

Naast de interessante, e-THP-driecilinder benzinemotoren zit er namelijk één tussen die de kansen van Peugeot in ons land waarschijnlijk radicaal zal veranderen: de 120 pk sterke 1,6-liter Blue HDi-diesel. Terwijl andere merken lange tijd de taart in het C-segment leken te mogen verdelen, werkte Peugeot in stilte aan dit geheime wapen. Nu in dit segment het aantal stationcars met 14-procentdiesel is gereduceerd tot twee – de Seat Leon ST en Skoda Octavia Combi – kiest Peugeot de aanval. Met die bijtellingsknaller heeft het merk natuurlijk goud in handen, maar hoe zit dat met de verpakking die eromheen zit?

Voordat we met die langverwachte motor gaan rijden, beginnen we in de ruimte waar het om gaat: de kofferbak. Omdat de SW zo'n 30 centimeter langer is dan de hatchback, krijg je een forse 610 liter bagageruimte met de achterbank in gebruik. Leg je die plat, dan ontstaat er een laadruimte van 1.660 liter. Daarmee zit de nieuwe 308 aan de bovenkant van het segment. Eigenlijk hoeft hij alleen de Honda Civic Tourer vóór zich te dulden.

Langere wielbasis

Nu was de bagageruimte in de hatchback al niet het probleem, maar de ruimte op de achterbank kreeg wel de nodige kritiek te verduren. Ook daar heeft Peugeot naar gekeken. De wielbasis werd met 11 centimeter verlengd, waardoor de beenruimte nu op het niveau is dat je in dit segment mag verwachten. Onze testauto is voorzien van een panoramadak en daardoor is de hoofdruimte nog altijd niet royaal. Het is toereikend voor niet al te lange volwassenen, maar op dit vlak is een Skoda Octavia Combi toch een betere keuze.

Helemaal voorin verandert er niets ten opzichte van de hatchback. Peugeots i-Cockpit-vormgeving ziet er gelikt en buitengewoon clean uit en de materialen zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Helaas geldt dat niet voor de bediening, want die vergt nog altijd wat gewenning. Aircobediening via het touchscreen, dat kleine stuurwieltje en een toerenteller die tegen de klok indraait; het is niet conventioneel, maar de toegevoegde waarde ervan is ook niet duidelijk. We stappen in elk geval niet uit met het idee dat elke fabrikant dit voortaan zo moet gaan doen.

Waar we na onze testrit wél van overtuigd zijn, is de nieuwe 1,6-liter Blue HDi-motor. Afgezien van het feit dat die dankzij Adblue-inspuiting goed is voor een Euro 6-normering en dermate veel zuiniger is geworden dat de CO2-uitstoot blijft hangen op 85 gram per kilometer, is dit namelijk gewoon de HDi die we kennen van PSA. Dat betekent bijvoorbeeld weinig lawaai; zelfs koud hoor je amper dat het een diesel is. Ook de manier waarop de viercilinder zijn 120 pk en 300 Nm ontwikkelt, is erg prettig. Tussen 1.500 en 3.000 voelt het blok krachtig genoeg aan en de prestaties zijn dan ook heel redelijk. Eigenlijk lever je helemaal niets in voor die lage bijtelling.

Franse MQB-variant

Ten dele zijn die prestaties ook te danken aan het EMP2-platform waarop de 308 staat. Zie het als een Franse variant op het MQB-platform van de Volkswagen Group. Dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld de eerdergenoemde wielbasis gemakkelijk te variëren, maar het scheelt ook aanzienlijk in het gewicht. En daarvan had de vorige 308 SW nogal wat. Met 1,6-liter HDi-motor wees de schaal 1.362 kilogram aan. Bij de jongste blijft de wijzer steken op 1.275 kilogram, bijna 100 kilo minder dus.

Ook goed nieuws voor het weggedrag, al moet je niet denken dat de SW wat dat betreft een concurrent is voor de Ford Focus. Peugeot kiest voor de comfortabele optie en dat, in combinatie met de smeuïge diesel, maakt van de 308 een fijne reiswagen. De vering is relatief zacht en over het algemeen glijdt de 308 moeiteloos over het asfalt.

Totdat je een grote oneffenheid tegenkomt en dan merk je de keerzijde. Met name achteraan duikt de Peugeot eerst in de veren, om er daarna met enthousiasme weer uit te komen. De dempers hebben er dan hun handen vol aan om de koets rustig te houden. Een klein smetje op een verder gebalanceerd onderstel, dat van de Peugeot een prettige kilometervreter maakt.

En dat is misschien wel precies de kracht van de nieuwe 308 SW. Niet zo dynamisch als een Focus, niet zo royaal op de achterbank als een Octavia en niet zo ruim als een Civic, maar hij zit er ook niet ver van af. Hij scoort op alle vlakken ruime voldoendes en is voorzien van een koets die bij velen goed zal vallen; niet heel uitgesproken, maar wel aangenaam elegant. Gaat de 308 SW daarmee kopers verleiden? Wij denken van wel. Al is het maar omdat er al bijna 1.300 1.6 Blue HDi's zijn besteld voordat iemand er ook maar mee heeft kunnen rijden.

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 SW Allure 1.6 BlueHDi 120
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.804 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 680 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
Brandstofverbruik 3,3 l/100km
CO2-uitstoot 88 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (121) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum