Test: Mazda 3 (2013)

92 reacties

Video
AutoWeek 41 2013
AutoWeek 41 2013

Je leest het in AutoWeek 41 2013

Downsizen? Mazda doet er niet aan. Dus krijgen we een lekker dikke tweeliter benzine als we bij de introductie om de instapper vragen. Leuk, maar is dat nog wel van deze tijd? En we gaan ook nog op pad met de diesel.

Wanneer je een blik op de specificaties van de nieuwe 3 werpt, ben je wellicht geneigd Mazda te betichten van gemakzucht, gebrek aan innovatiedrang of een combinatie van beide. Terwijl bijna alle merken in de strijd tegen de grammetjes CO2 beknibbelen op cilinderaantallen en cc's – en dat met turbo's proberen te compenseren – presenteert Mazda zijn nieuwe compacte middenklasser met dikke tweeliters. Toch laat Mazda zich niet met ezelsoren de hoek in sturen als milieuterrorist, want er is wel degelijk aan het verbruik gewerkt. Zaken als remkrachtregeneratie en een start-stopsysteem komen tegenwoordig niet meer in aanmerking voor innovatieprijzen. De extreem hoge compressieverhouding van 14 op 1 waarmee Mazda het verbruik omlaag zegt te brengen, is des te opvallender. Volgens de fabrikant is dit zelfs de hoogste ooit van een in een serie gebouwde benzinemotor. Daarmee wordt een efficiëntere verbranding gerealiseerd, wat de neerwaartse slag optimaliseert. Daarmee bereikt Mazda op papier ongeveer dezelfde verbruiks- en prestatiewaarden als vergelijkbare downsize-motoren. Maar, zeggen de Japanners, het praktijkverbruik pakt anders uit, ten gunste van Mazda's Sky Activ-concept. Volgens hen wordt bij dagelijks gebruik namelijk relatief vaak met hogere motortoerentallen gereden. En juist dan zou de Mazda- methode in het voordeel zijn. Alleen in de onderste toerenregionen moet de 'rightsizer' de compacte 'downsizer' boven zich dulden. Of dat in de praktijk klopt, kun je volgende maand in AutoWeek lezen, wanneer we de nieuwe 3 in een multitest met een aantal concurrenten vergelijken.

Rijplezier

En, om maar met de deur in huis te vallen, het rijplezier pikt ook een graantje mee van deze motor. Want hoe knap die kleine geblazen motoren ook in elkaar zitten, het is echt een genot om weer eens met een lekker dikke, ongeblazen machine te rijden.
De krachten worden mooi geleidelijk opgebouwd, en ook onderin heb je al behoorlijk wat koppel. We rijden eerst met de 120 pk sterke benzinemotor, en die volstaat ook in het heuvelachtige gebied rondom Barcelona. We hoeven niet zo gek veel te schakelen en dat is bijna jammer, want de zesbak schakelt zo precies, dat het echt een plezier is om hem te bedienen. De Mazda 3 was altijd al een fijn sturende auto en dat is gelukkig nog steeds het geval. De kronkelende binnenwegen hier zijn een uitdaging en de 3 pakt de handschoen met verve op. Het stuur biedt redelijk wat weerstand en vooral veel feedback. Je zet de auto heel mooi precies de bochten in en het onderstuur is heel beperkt. De diesel die we later rijden, heeft daar iets meer last van. Complimenten ook voor de klank van de motor. Hij is bescheiden in volume, maar de diepe brom die je hoort, is behoorlijk sportief. Dat geldt ook voor de zitpositie; de stoel kan veel lager dan in de meeste auto's in deze klasse. Sportief bedoeld is ook de grote centrale toerenteller. De snelheid lees je alleen af in een digitaal displaytje daarin en, bij de duurdere versies, in het head-updisplay.

Het dashboard oogt opgeruimd, mede dankzij het centrale knoppencluster op de middentunnel. Het grote navigatiescherm staat hoog op het dashboard, zodat de bestuurder zijn blik niet verder dan noodzakelijk van de weg hoeft te houden. Trots is Mazda op het zogenaamde MZD Connect, de interface tussen infotainment en smartphone. Maar nog voordat we ook maar een meter hadden gereden, was het systeem al in de war gestuurd door onze telefoon. Gelukkig is er ook nog een 'ouderwetse' aux-aansluiting en daar kun je weinig aan verprutsen. Achterin valt de beperkte beenruimte op, maar de hoofdruimte is behoorlijk.

Soepel en stil

Ook de diesel, en dan hebben we het over een 150 pk sterke 2,2-liter met tweetrapsturbo, leren we kennen als een fijne motor. Hij is erg soepel en behoorlijk stil. Ook hier kiezen we de handbak, al was het maar omdat hij met automaat buiten de 20-procent-regeling valt. Dit is overigens de enige dieselmotor die Mazda in de 3 voert. De benzinemotor is er ook met 165 pk. Mazda bouwt eveneens een 1,5-liter benzinemotor, maar die stoot bijna hetzelfde uit als de lichtste tweeliter. Mede daardoor is die voor ons land commercieel niet interessant. Alle motoriseringen hebben standaard een handgeschakelde zesbak, een zestrapsautomaat is tegen meerprijs leverbaar. De 165 pk sterke benzineversie wordt uitsluitend met handbak verkrijgbaar. De 3 is er ook als sedan, maar dan weer niet met de sterkste benzinemotor en evenmin met diesel en automaat. De sedan kost evenveel als de hatchback, en heeft als voordeel dat de inhoud van de kofferbak 419 in plaats van 364 liter bedraagt.

En dan zouden we bijna nog vergeten een rondje om de auto heen te lopen. De 3 lijkt sterk op de 6 en dat is een compliment. De golfvormige boog over de voorste wielkasten geeft de koets dynamiek en kracht. Dat effect wordt versterkt door de verchroomde lijn die de onderkant van de grille aftekent en aan de zijkanten doorloopt in de koplampen. Daarvan lopen de lijnen weer door in de motorkap. De achterruit loopt heel laag af en de lage, scherpe achterlichten sluiten daar mooi bij aan. Over smaak valt niet te twisten, maar wat ons betreft staat hier één van de mooiste auto's in de compacte middenklasse. En hoe mooi is die dan uitgerust? Dat bepaal je uiteraard zelf, aan de hand van enkele uitvoeringsniveaus. De karigste (nou ja, karig ...) heet TS en die heeft onder meer zes airbags, automatisch remmen bij een dreigende botsing in stadsverkeer (tot 30 km/h), hellingstarthulp, mistlampen voor, 16-inch lichtmetalen wielen, centrale vergrendeling, gescheiden klimaatregeling, kleurenscherm, cruisecontrol, infotainment en in hoogte en diepte verstelbaar stuur. Een TS+ kost anderhalf mille meer en dan krijg je bixenonlampen, led-dagrijverlichting, parkeerhulp achter, donker glas, licht-en regensensoren, verwarmde voorstoelen en dodehoekdetectie. Wanneer je nog eens € 2.200 uit je spaarzwijn pulkt, krijg je een GT-M met 18-inchwielen, parkeerhulp rondom, keyless entry, elektrische stoelverstelling, een prachtig Bose-audiosysteem, navigatie, leren bekleding en diverse versieringen. De GT-M is er alleen met de 165 pk sterke benzinemotor en dieselrijders moeten minimaal de TS+ nemen. De nieuwe Mazda 3 staat op 26 oktober bij de Nederlandse dealer, in eerste instantie alleen als hatchback met benzinemotor. De benzineversie met 120 pk en de diesel zijn goed voor 20 procent bijtelling, mits voorzien van handgeschakelde versnellingsbak.

Mazda 3
Mazda 3 - Eerste rijtestMazda 3 - RijimpressieMazda 3 - RijimpressieMazda 3 - RijimpressieMazda 3 - Rijimpressie

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum