Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 13.200 km |
Perfecte deal
- 13.200 km
Mijn auto geschiedenis:
Sinds 2009 ben ik in bezit van mijn rijbewijs. In de afgelopen 8 jaar heb ik in veel diverse auto's gereden. van een kleine Suzuki Alto tot aan een Volvo S90.
Hieronder even een lijstje met auto's waarin ik heb gereden:
- Hyundai Santa Fe (2009)
- Toyota avensis (2010)
- Suzuki Swift (2010 - Mijn eerste eigen auto)
- Hyundai i35 (2012)
- BMW 520d (2013)
- Suzuki Swift (2013 - Mijn tweede auto met meer opties)
- Mitsubishi ASX (2015 - Mijn vorige auto)
- Mitsubishi Outlander PHEV (2016)
- Mazda 3 GT-M (2016 - waar dit verslag over gaat)
- Volvo S90 (2016)
WAAROM HEB IK GEKOZEN VOOR MAZDA 3 ?
Een vraag die iedereen bezig houd bij het lezen van een gebruikerservaring, is juist waarom er gekozen is voor de Mazda 3. Zoals hierboven beschreven kom ik van een Mitsubishi ASX een auto met een hoge wegligging wat zeer prettig is. Toch miste ik een hoop 'Luxe' en voornamelijk een goed infotainment systeem met navigatie.
Na veel gebruikerservaringen te hebben gelezen en diverse video reviews heb ik een proefrit aangevraagd voor de Mazda 3.
Mijn titel van deze review is 'Perfecte deal'. mede hierdoor ben ik voor een Mazda 3 gegaan. Mijn deal was zo perfect waardoor ik bijna voor niets de overstap kon maken.
DE EERSTE KM'S
op 21 September 2016 mocht ik de auto op komen halen bij de dealer. Het gaat hier om de Mazda 3 2.0 120 GT-M editie in Crystal dark blue. Ik was zo blij als een kind met mijn nieuwe "speelgoed" alleen na 2 dagen kreeg ik spijt.
Je leest het goed SPIJT en dat had verschillende oorzaken.
1. Brandstof verbruik 11l/100km. na 350KM was mijn tank leeg. Terwijl ik met mijn Mitsubishi ASX makkelijk 600KM kon halen.
2. De Mazda 3 is eigenlijk wel erg laag en dat was heel erg wennen. Lager dan mijn oude Suzuki swift en veeel lager dan de Mitsubishi ASX.
EERSTE GROTE RIT VAN 1200 KM
Nog geen maand later had ik mijn eerste grote rit naar Zuid-Oost Duitsland á 1200km (heen en terug). Een perfecte manier om de Mazda 3 te leren kennen. Geen snelheidslimieten, Bergen en een lange rit.
Mijn angst over het brandstof verbruik was snel verdwenen.
Ik haal keurig 500Km of meer op 1 tank en voor 52 euro is mijn tank weer helemaal gevuld TOP !!
Zoals bekend in Duitsland heb je geen snelheidsbeperkingen dus zo nu en dan trapte ik hem even flink op zijn staart. 180KM/U is met moeite haalbaar (Niet te vergeten dat de auto nog niet ingereden was en ik pas net 1000km op de teller had staan)
Het sturen in de bergen was GE-WEL-DIG. Helaas heeft de auto wel wat moeite met stijgingen en moest ik regelmatig terug schakelen naar zijn 4(vier) om goed snel omhoog te komen. Ook op de snelweg met een flinke stijging moest ik terug schakelen naar zijn 5 om van 100 KM/u naar 130 KM/u te komen. In de 6e versnelling is dat gewoon niet mogelijk en mist de auto nog wat pit.
Al met al een mooie ervaring gehad met de Mazda 3.
13.000 KM OP DE TELLER
De teller staat nu op 13.000 KM na 7 maanden.
Ik vond het nu wel eens tijd worden om mijn gebruikerservaring te delen en dan voornamelijk om de reacties te lezen van oude en nieuwe Mazda 3 rijders.
Laat ik hieronder even beschreven wat voor mij de positieve en negatieve punten zijn van deze auto.
Laat ik Negatief beginnen om positief af te sluiten.
Min punten:
- Automatische verlichting schakelt niet juist. bij een lichte stand is het systeem erg gevoelig en bij Medium gaat de verlichting niet vaak aan in tunnels
- Navigatie omleidingen. Dit moet je uitschakkelen wanneer je in een file terecht komt. om de 3 minuten krijg je de melding 'Verkeer opstopping voor u' en dat is zwaar irritant
- Heel erg persoonlijk, maar de auto is toch net wat te laag om vlot een drempel te kunnen pakken.
- Muziekdatabase loopt erg achter. Muziek afspelen via USB geeft keurig de bestandsnamen weer in de mappen. maar wanneer je een nummer hebt opgezet staat er alleen maar Onbekend (zeer vervelend)
- Luisteren via Spotify laat geen afbeeldingen zien helaas. Heel veel auto's anno 2016/2017 hebben dit wel of zelfs android auto
- Mazda 3 is geen populaire auto. Ik ben erg bang dat mijn inruilwaarde erg laag zal zijn. Het is een auto van 31.000 euro, maar wordt vaak goedkoper ingeschat , maar hopelijk niet door de dealers
Plus punten:
+ Wegligging, zodra er geen drempels aanwezig zijn is het geweldig
+ Stuurt erg direct en dat is positief, bijna vergelijkbaar met een BMW 520d waarin ik veel KM's in heb gereden.
+ Bose geluid installatie. heerlijke bass
+ Uiterlijk van de auto, vooral wanneer hij net door de wasstraat is geweest (Persoonlijk)
+ Speed limiter werkt goed
Toch denk ik niet dat ik bij Mazda 3 blijf.
Ik wil weer naar een hoge auto en of Audi A3 (altijd een Audi liefhebber geweest)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3

