Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 150 GT-M (2015)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 150 GT-M (2015)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-D 2.2 150 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst126.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 3 plus en min

  • 126.000 km

Eind november 2015 krijg ik van mijn werkgever te horen dat ik een nieuwe auto kan gaan uitzoeken. Mijn Hyundai I40 wagon heeft 3 jaar naar tevredenheid dienst gedaan en de leasetermijn loopt half december af.
Er is dus heel weinig tijd om een passende auto uit te zoeken. Al het lekkere is niet meer op tijd leverbaar en binnen de toen nog 14% auto’s, waren alleen de modellen die de leasemaatschappij uit voorraad kon leveren. Hierbij weinig keus in merk en uitvoering. Wel nog in de 14% een Peugeot. Echter voor mij in geen geval een Franse auto.
Voor het bedrag dat ik kon kiezen was een dikke Mazda 3 een optie. Er was er nog 1in Nederland en garage Noteboom heeft deze geregeld bij een collega dealer. Dit is mijn 4e auto in antracietkleur geworden maar er was niet anders meer. Liever had ik eens een andere kleur willen hebben.

Nu de Mazda 3, met leren bekleding, stoelverwarming, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel head-up display en nog wat extra’s.
De auto oogt sportief en ziet er goed uit. Zwart leer interieur fraai afgewerkt met een rood stiksel. Stoelen, zitpositie en verstelmogelijkheid zijn prima.

Omdat ik redelijk overhaast een keuze heb moeten maken, zijn mij een aantal zaken niet opgevallen. Dat de auto veel kleiner is dan de I40 is logisch. De kofferruimte is wennen. Eerst dacht ik dat dit wel mee zou vallen maar voor mijn werk moet ik vaak veel volume vervoeren en dit valt nu dus tegen.
Geen elektrische handrem. Dit had ik natuurlijk kunnen weten maar kwam hier pas achter toen ik de auto kreeg. Dit is gezien mijn ervaring met de vorige auto jammer. Aflegmogelijkheid in het interieur is voor mij te weinig. Er kan een colafles in de binnenkant van de deur worden gezet maar iets wat je vaak gebruikt zoals een kaart, kan je er niet in kwijt.

Het rijden met de auto is wel boven gemiddeld. De auto reageert goed en stuurt scherp. De motor is merkbaar heel krachtig. Even invoegen of inhalen van 80 naar 120 gaat probleemloos en heel snel.
Een boottrailer trekken gaat ook probleemloos. Dit gaat zo gemakkelijk dat je al gauw te snel gaat.

Het verbruik van 1 liter op 17-18 kilometer vind ik keurig. Het zal zuiniger kunnen maar hier ben ik heel tevreden mee.

Een dikke min is voor mij het navigatiesysteem. Dit is werkelijk drama en heeft mij inmiddels vele onnodige kilometers en ergernis uren gekost. Wegen die al lang klaar zijn worden niet aangegeven.
Bijvoorbeeld de A4 naar Bergen op Zoom. Het systeem in de I40 gaf dit al lange tijd aan. In de Mazda heeft dit meer dan een jaar geduurd. In 2017 reed ik bij Würzburg richting Frankfurt. Hier werd ik omgeleid vanwege een ongeluk. Zelfs na 60 km omleiding bleef het systeem aangeven dat ik moet keren en mijn weg vervolgen vanaf het begin van de omleiding.
In het scherm wordt met een rode streep aangegeven waar de route heen gaat. De route die je heb afgelegd, wordt met dezelfde rode streep aangegeven. Na de zoveelste foutief aangegeven route en ik weer moet keren, weet je dus niet meer welke rode streep je moet volgen. uiteraard heb ik X maal geüpdatet.
De helderheid van het navigatiescherm moet met een draaiknopje worden bediend. Dit zelfde knopje is ook voor het op 0 zetten van je dagtellers. De positie van dit knopje is idioot. Je moet tussen het stuur of moeilijker overheen om hier aan te kunnen draaien.
Het scherm is niet op een wenselijke helderheid in te stellen. Er zijn 2 keuzes, te licht of te donker.

Mijn zoon @PATDENB, heeft een review geplaatst van zijn Mazda 6 met dezelfde 2.2 diesel. Hier lusten de honden geen brood van welke motorproblemen en de daarop volgende kosten hij heeft. Een schande dat Mazda Nederland dit probleem niet serieus neemt.

Ik kom hier op omdat mijn auto een aantal keer tijdens het rijden plots is uitgevallen. Af en toe een fikse “bonk” voel net als bij zijn auto.
De garage heeft vorige week het systeem geüpdatet en moet ik nog terugkomen voor een aantal terugroepacties. November heeft de auto een 120.000 km beurt gehad. Waren deze terugroepacties toen nog niet aan de orde?
Gezien de ervaring met de 6 en de problemen die ik hoor over deze dieselmotor, ben ik benieuwd of ik zonder problemen de leasetermijn vol maak.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens