Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Zeer tevreden over Mazda 3 GTM
- 61.000 km
Na 4 jaar in deze auto gereden te hebben, leek het me tijd mijn positieve ervaring maar eens te delen.
Ik ben zeer tevreden met de auto. Toen ik hem in 2015 kocht vond ik het de beste aanbieding in de markt.
Een uiterst luxe 5 deurs C-segmenter met een fatsoenlijke 2 liter 4 cilinder motor met 120pk.
Een vergelijkbare Audi A3, BMW 3 of Mercedes A-klasse konden zomaar de 1/2 meer kosten.
Een beetje vergelijkbare Focus of Megane hebben eenzelfde prijskaartje en zijn dan qua luxe en opties dan vaak nog niet gelijk.
Voor mijn toendertijd een heldere keuze waar ik geen seconde spijt van heb gehad.
Ik vind de auto zeer mooi afgewerkt. De GTM-uitvoering kent standaard leer, dashboard ziet er keurig, rustig, overzichtelijk uit met mooie materialen.
Eigenlijk zegt bijna iedereen die instapt iets in de trant van:luxe wagen.
Zo ervaar ik het toch ook elke rit weer. Als je rustig rijdt, de schakelindicator volgt (heel vroeg schakelen) dan vervoer je jezelf in een cocon van rust. Tot ruim boven de 100 merk ik weinig verschil met een E-klasse of A6.
De auto wordt rumoeriger boven de 110. Niet de motor, maar het windgeruis. Er zijn auto's die dit met 150km/uur stiller doen, maar dan heb je het weer over bijvoorbeeld een E-klasse of A6 en dat zijn natuurlijk hele andere auto's in een andere prijsklasse. In de Mazda 3 klasse is dit niet ondergemiddeld. Het schijnt dat het 2019 model een stuk stiller is. Ik ben heel benieuwd!
De atmosferische 2.0 sky-active motor is een heerlijke motor.
Als je de schakelindicator volgt doet hij zoals gezegd zijn werk in absolute stilte. Wel moet je dan oppassen er niet door een Citroen C1 uitgetrokken te worden bij het stoplicht.
Maar dit is nu juist het bijzonder prettige van deze auto. (Want er zit wel meer in!) Je kunt er heel rustig en kalm mee rijden. Doorschakelen, remmen kan met een kopje hete thee op de achterbank, heel vloeiend.
Ook als je wat sneller wil, kun je de auto heel vloeiend rijden. Stuurgevoel is uitstekend, auto luistert en comminiceert heel goed. En je kunt er echt vlot genoeg mee vooruit. De motor maakt ook graag en makkelijk veel toeren en hoger in de toeren heeft hij genoeg koppel en vermogen altijd goed mee te komen.
Heuveltje op in het buitenland moet je misschien wel eens terug naar 5 of 4 op de snelweg.
Ook dit hoort denk ik bij de klasse waarin de auto zich begeeft, dat zal met een 3-cilinder niet anders zijn, dus dit is hem vergeven.
Het 2019 model met de nieuwe SkyActiveX motor zou 180pk moeten gaan geven.
Met de betete geluidsisolatie zijn dat 2 sterke argumenten om toch eens bij de dealer te gaan kijken. Mijn auto, maar dan nog sneller en stiller. Beter kan het toch niet worden?!
Samengevat voldoet mijn prachtige 3 aan alle verwachtingen en valt er eigenlijk niets tegen.
Oh ja. De auto vergrendelt zichzelf niet bij wegrijden en dat is ook niet in te stellen. Jammer.
Keyless-entry werkt perfect en is heel handig! Sleutel komt niet uit je broekzak of tas.
Ik ben benieuwd naar het nieuwe model, alhoewel ik met veel plezier nog een paar jaar doorrijd! Heerlijke wagen!
Private lease is goedkopet
- 72.000 km
Benieuwd was ik naar de nieuwe 3, temeer omdat de mijne zo goed bevalt. Ik ben niet eens tot proefrijden gekomen. De inruil die ik bij meerdere Mazda dealers kreeg viel me erg tegen. Ik weet nog dat ik in 2015 koos de auto te kopen ipv private leasen, met het idee dat dat onder de streep vast goedkoper zou zijn. Dat blijkt niet zo te zijn. Was ik wel gaan private leasen dan was het contract van 60mnd/15000km/jr nu voorbij en reed ik nu de nieuwe Mazda 3 met een nieuw private lease contract. Het is een luxe'probleem' maar ik heb de sterren gegeven aan kosten bijgesteld van 4 naar 3. Ook de zekerheid dat mijn volgende auto weer een Mazda is, is er niet meer. (Want het word dan private lease tarieven vergelijken, alles zit in het private leasetarief, de rest wordt dus minder relevant)
Het is en blijft een heerlijke auto, daar verandert natuurlijk niets aan, maar de jaarlijks voorgeschreven onderhoudsbeurt (waar dat bij heel veel merken 2 jaar is) en de slechte inruilwaarde na 5 jaar, maken de auto duurder dan verwacht.
Ik rijd nog een paar jaar door, maar de ambassadeur die ik voor Mazda was ben ik nu toch met enig voorbehoud. Gelukkig maar dat het zo'n fijne wagen is, want ik zit er voorlopig nog aan vast
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze keurige gebruikte sedans koop je voor €11.000

Mazda 3 Skyactiv-D

Renault Mégane TCE 205 vs. Opel Astra 1.6 Turbo vs. Mazda 3 2.0 165

Dubbeltest - BMW 116i vs Mazda 3 2.0

Mazda 3 - BMW 116i - Audi A3 Sportback
