Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf70.500 km
KM-stand laatst130.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto!

  • 84.000 km

Augustus 2019 was het moment dat ik de Mazda 3 2.0 GT-M op het internet zag verschijnen bij de Mazda dealer in Groningen. Ik was nog niet heel concreet op zoek naar een andere auto. Ik reed een nog altijd fijne BMW 116i (F20) uit 2011 (modeljaar 2012). Deze BMW heb ik gereden van 82.000 tot 178.000 kilometers in ruim vier jaar.
Doordat ik vanaf de introductie in 2013 al een zwak had voor de Mazda 3 en het feit dat mijn vriendin ook een Mazda 3 rijdt (model 2012) de knoop tóch maar doorgehakt en contact opgenomen met de dealer. Na een prettig contact met de Mazda dealer en na het maken van duidelijke afspraken had ik er zin in: de BMW wordt verruild voor een Mazda 3. Dit wordt mijn eerste Japanner.

De Mazda 3 is ruim een half jaar in het bezit en inmiddels heb ik er zelf 13.000 kilometers mee gereden. Nog niet heel veel ervaring met de auto maar graag deel ik toch mijn ervaringen. Ik vind het erg leuk om reviews van andere mensen te lezen en zodoende voelde het bijna als een “plicht” om ook een bijdrage te doen.

Mijn auto is eentje van de meest luxueuze uitvoering. Daar waar je voor premium merken diep in de buidel moet tasten, is het op de Mazda allemaal aanwezig. Als je de luxe opweegt tegen de nieuwwaarde dan vind ik de auto een scherpe aanbieding. Wel opvallend vind ik dat Mazda’s over het algemeen een relatief hoge waarde blijven behouden. In de veronderstelling dat dit ook naar de toekomst zo blijft vond ik dit niet bezwaarlijk in de aanschaf.

Motorisch ben ik erg enthousiast. Qua vermogen ben ik erop achteruit gegaan ten opzichte van mijn vorige auto. Deze had een 1.6 liter turbo motor met 136 pk. De Mazda is voorzien van atmosferische 2.0 liter motor met 120 pk. Ik merk qua kracht weinig verschil met de BMW. Dit zal mede worden veroorzaakt doordat de 2.0 liter zonder turbo laag in de toeren al een krachtige lineaire opbouw laat voelen. De Mazda voelt in mijn beleving niet minder snel dan de 136 pk sterke BMW. Wel is merkbaar dat de Mazda in de hogere toeren minder explosief is. Dit zal mogelijk het gevolg zijn van de “geknepen” versie. Naast de 120 pk versie is dezelfde motor ook verkrijgbaar met een 165 pk versie. Het tunen van de 120 pk versie blijkt eenvoudig maar persoonlijk vind ik dit niet nodig, zeker niet nu men maximaal 100 km/h mag rijden in Nederland.

Het verbruik over de periode van aanschaf tot nu bedraagt 6,3 liter per 100 kilometer. Ik rijd gecombineerd korte stukken en stukken van circa 30 kilometer op 80/100 wegen. Ik vind dit verbruik acceptabel, zeker gezien de relatief grote inhoud van de motor.

Het rijden gaat zeer vanzelfsprekend. De auto is erg comfortabel en rijdt netjes “rechtuit”. De auto is erg stil zolang je niet boven de 130 km/h komt. Daarboven neemt het windgeluid wel relatief toe. Het sturen en schakelen gaat erg prettig. Ik heb wel eens gelezen dat Mazda de Japanse BMW is. Mazda komt zeer goed in de buurt van het rijgedrag van BMW, qua sturen is een BMW wel iets scherper naar mijn mening. Maar overall is de Mazda in mijn beleving wel te scharen onder één van de meest fijn sturende auto’s in z’n klasse. Ik rijd ook veel andere merken auto’s in deze klasse waarvan ik ervaar dat het merendeel van deze auto’s minder direct sturen. Wel verschilt dit per individu en blijft gevoel subjectief.

Over het onderhoud en eventuele reparaties kan ik nog niets schrijven. Hopelijk blijven reparaties uit en beperkt het onderhoud zich enkel tot standaard onderhoud. Gezien de reputatie van Mazda en onze ervaring met de tweede auto (ook een Mazda 3) heb ik daar alle vertrouwen in. Nadat het eerste onderhoud heeft plaatsgevonden zal ik hiervan een update geven. Mazda wil de auto eenmaal per jaar in onderhoud of om de 20.000 kilometers. In mijn geval betekent dit per jaar één bezoek aan de werkplaats. Vele andere automerken kennen langere onderhoudsintervallen. Ik vind één werkplaatsbezoek per jaar acceptabel.

Praktisch gezien vind ik de auto ruim voldoende. De achterbank is prima toegankelijk en biedt comfort aan passagiers achterin. De bagageruimte is in z’n klasse voor ons (twee volwassen en twee kinderen) ook meer dan voldoende. Wel blijft een stationwagon in welke vorm dan ook vele malen praktischer, dat behoeft geen nadere toelichting.

Hierna een opsomming van een aantallen plussen en minnen zoals ik deze heb ervaren in de afgelopen periode:

+ relatief unieke verschijning; je ziet de auto niet overal
+ veel luxe waaronder een fijne Bose audio installatie
+ geeft een betrouwbaar gevoel om mee onderweg te zijn
+ prettige rij eigenschappen

- knoppen (o.a. raambediening) in de deurpanelen niet verlicht
- de wangen van de stoelen worden niet verwarmd; deze voelen in de winter dan koud ten opzichte van het zit oppervlakte welke wél wordt verwarmd
- deuren die niet automatisch op slot gaan bij wegrijden

Periodiek wordt deze review geactualiseerd op basis van aanvullende ervaringen.

Update

  • 98.000 km

Tijd voor een update. De auto is ongeveer anderhalf jaar in mijn bezit en terugkijkend op deze periode kan ik concluderen dat ik helemaal geen spijt heb van deze aankoop. De auto doet het helemaal zoals verwacht! In juli van het vorige jaar heeft deze een onderhoudsbeurt gehad bij ca. 88.000 kilometers. Alleen standaard onderhoud en twee kleine garantiepunten. Bij aanschaf bleek het stuurwiel niet helemaal recht te staan bij rechtuit rijden. Irritant om tegen een"scheef" stuurwiel aan te kijken. De auto is daarop volledig uitgelijnd. Tevens de bevestiging "knopjes" van de hoedenplank bleken defect. Er zijn keurig nieuwe onderdelen geplaatst. Voor de rest helemaal geen bijzonderheden. De auto verbruikt tussendoor ook geen extra olie (dat was met mijn vorige auto wel anders..).

Het benzine verbruik bedraagt nu gemiddeld nu 5,9 liter op 100 kilometer onder dezelfde omstandigheden. Ik tank overigens meer 98 dan 95. Het gevoel bekruipt mij dat de motor lekker gaat op 98.

Qua rijden blijft het een prettig metgezel, de auto betrekt je echt bij het autorijden. Het motor karakter vind ik erg prettig. Een fijn atmosferisch 2 liter blok welke een sportieve maar gematigde toon laat klinken. Ik begrijp de keuze van praktisch de meeste fabrikanten om te downsizen maar Mazda bewijst toch echt dat downsizen niet de énige optie is om kracht en een goed verbruik te combineren. Ik lees al jaren de Autoweek en het valt mij bij downsize motoren altijd op dat het verschil in theoretisch - en praktisch verbruik relatief groot is terwijl het relatieve verschil bij atmosferische motoren geringer is.

Is er dan helemaal niets op te merken aan de Mazda 3? Jawel, ik vind de koppeling bij koud weer best gevoelig als je vanuit stilstand gaat rijden. Als de auto eenmaal warm is dan is de gevoeligheid verdwenen en. De gevoeligheid kan ik het beste omschrijven dat de koppeling iets "plakt" bij wegrijden. Niet heel erg storend maar toch opvallend. Wat het schakelen betreft, de "handbakken" van de Mazda worden geroemd. En dat mag ook want het schakelt erg prettig. Wél vind ik dat het vorige model Mazda 3 (bouwjaar tot 2012) soepeler schakelt (meer de Japanse "klik"-klak).

Tenslotte; het blijft een bijzonder model. Je ziet ze niet heel erg veel en dat vind ik persoonlijk prettig. De auto's blijven gebruikt wel erg aan de prijs en vooral de meest luxueuze uitvoeringen. Ondanks dit kan ik de auto aanbevelen aan mensen die op zoek zijn naar een relatief unieke, prettig rijdende en kwalitatieve auto.

Update

  • 121.000 km

Wij zijn alweer een tijdje onderweg met de nog altijd fijne Mazda 3. Inmiddels doet de Mazda dienst als tweede auto. Naast deze Mazda 3 hadden wij nog een Mazda 3 van het vorige model (2012). Deze heeft plaats gemaakt voor een praktische Ford Focus Wagon.

De Mazda 3 GT-M bevalt nog altijd uiterst prima! Bij een kilometerstand van 105.000 heeft de auto een grote beurt gehad waarbij naast regulier onderhoud de multiriem is vervangen en de schijven + remblokken aan de voorzijde. Een adviespunt om de accu te vervangen heb ik destijds niet gedaan, tot op heden functioneert deze prima en na het uitmeten ervan blijkt deze nog voldoende (niet slecht genoeg om te vervangen). Bovendien functioneert het start-stop systeem nog prima, ook bij lagere temperaturen. Zodra dit systeem minder goed begint te functioneren, kan hiervan een mindere accu de oorzaak zijn.

Rond de 110.000 kilometers heb ik vier nieuwe all season banden laten monteren van Vredestein. Deze banden hebben prima eigenschappen al moet ik zeggen dat de Michelin Pilot Sport 4 banden toch wel fijne(re) banden zijn (zowel op droog als nat). Ook merk ik een iets hoger verbruik, deze ligt nu rond de 6,2 liter op 100 kilometer. Met de Michelin (zomer)banden kwam ik in de laatste periode uit op 5,9 liter op 100 kilometer. Na het vervangen van de banden merkte ik op dat alle vier de velgen waren beschadigd op de spaken. Behoorlijke lak beschadigingen, een doorn in het oog! Na overleg met de leverancier zijn alle vier de velgen hersteld waarbij ik ervoor heb gekozen om de velgen een andere kleur te geven. Vanaf nu zijn deze antraciet grijs, wat mij betreft een hele mooie combinatie (uiteraard een kwestie van smaak).

Inmiddels staat de teller op bijna 121.000 kilometers. Eerlijk gezegd valt er weinig aan toe te voegen. De auto doet wat ie moet doen en nog altijd vind ik het een prettig rijdende auto, en sportief ook. De overcomplete uitrusting maakt het rijplezier tot een waar genot. Over 3 maanden mag de auto weer voor onderhoud. Hierna zal ik een update geven.

Update + afscheid nemen

  • 130.500 km

Wat een fijne auto! Bij 124.000 kilometers heeft de auto z'n jaarlijkse beurt weer gehad. Naast het standaard onderhoud is nu de accu vervangen en heeft de auto nieuwe bougies gekregen. Net als eerder in deze review geschreven, de auto doet wat ie moet doen. Geen bijzonderheden te melden met deze betrouwbare Japanner. Het rijden doet ie geweldig, de souplesse van de 2.0 liter motor is top. Prestaties zijn meer dan prima en ook het verbruik is zeer netjes. Op dit moment rijd ik 5,9 liter op 100 kilometer.

Ondanks mijn positieve ervaringen ga ik afstand doen van de Mazda 3. Met toch wel een beetje "pijn in het hart" wordt de auto vervangen door een EV die door de werkgever ter beschikking wordt gesteld.

De Mazda komt binnenkort in de verkoop bij de Mazda dealer waar ik hem destijds heb gekocht. De volgende eigenaar koopt een technisch perfecte en goed onderhouden auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.