Ford Fiesta ST (2013) - Test

Een opgewonden standje

41 reacties

Video
AutoWeek 10 2013
AutoWeek 10 2013

Je leest het in AutoWeek 10 2013

2013 is het jaar van de compacte hete hatchbacks, en dat tovert een enorme glimlach op ons gezicht. Het wachten is nog op de Peugeot 208 GTi, de Renault Clio RS kennen we al, maar nu is het de beurt aan de Ford Fiesta ST, de snelste Fiesta ooit. Blijft de glimlach staan? Kijk hier onze video.

Officieel is dit de tweede generatie van de Fiesta ST, maar daarvoor waren er al heel wat furieuze Fordjes, in 1981 begon het feest al met de XR2. Het is geen enorme klus geweest deze ST te brouwen, want het sportievere weggedrag zit hem vooral in de afstemming van de dempers, veren en besturing. De hogere snelheden die met de ST mogelijk zijn,komen natuurlijk ook onder de motorkap vandaan, waar de 1.6-liter Ecoboost van de Focus huist, uiteraard met een motormanagement dat op een sportiever rijgedrag is afgestemd. De ST heeft bovendien een zesbak, vanzelfsprekend handgeschakeld.

Op straat zul je de ST onmiddellijk herkennen aan zijn in het oog springende grille met zwart honingraatrooster, de stoerdere bumpers en skirts, de 17-inch wielen, de dubbele uitlaat en de vrij grote achterspoiler, zodat ook hij er een beetje uitziet alsof hij zijn petje achterstevoren op heeft. Er zijn drie speciale lakkleuren voor de ST, het veilige Spirit Blue en het meer extraverte Molten Orange en Race Red.

Een Fiesta ST kost slechts 25.495 euro. Dat 'slechts' is zeker gerechtvaardigd, want je krijgt niet alleen 182 pk onder het pedaal, fors veel meer dus, en een mooier exterieur, maar ook een fraaier interieur, met aluminium pedalen, Recaro's, een ST stuurwiel en pook, wat koolstofvezel stripjes in het dashboard en een sound imposer. Dat is niet precies dezelfde geluidsversterker als bij de Focus ST, hij is eenvoudiger, maar hij slaagt er desalniettemin goed in de lekkerste frequenties van het uitlaatgeluid op het schutbord (en dus ook het interieur) over te brengen. De ST klinkt daardoor energieker en pittiger dan een gewone Fiesta, zeker als je het gaspedaal stevig indrukt.

Nieuwe gewrichten

Het moet gezegd worden dat Ford serieuze moeite heeft gedaan van de ST een auto te maken die dat label verdiend. Even voor de duidelijkheid: een RS is bij Ford een auto die vooral voor trackdays is bedoeld, waarvoor je op de openbare weg aardig wat comfort inlevert, een ST is voor geïnspireerd rijden op de openbare weg met behoud van het grootste deel van het comfort.

De Fiesta heeft een directere besturing om de sportiviteit naar een hoger niveau te tillen, maar niet met variabele ratio, zoals de Focus ST. Echt gemist hebben we dat overigens niet. Ondanks het feit dat de bekrachtiging elektrisch is, is er toch een bevredigend stuurgevoel, wat niet alleen komt door een verbeterde lagering van de inrichting zelf, maar ook door de nieuwe steering knuckles (stuurgewrichten). Die hebben een geoptimaliseerd camber en een bevestigingspunt voor de stuurstang, dat dichter bij de wielas is geplaatst, hetgeen snellere en levendigere reacties geeft.

Het onderstel van de Fiesta is voor de ST met anderhalve centimeter verlaagd, de veren en dempers en de torsieas achter zijn harder gekozen en hij staat op mooi rubber : Bridgestone Potenza's. Met zijn 182 pk zou de kleine Ford goed zijn voor 220 km/h en een sprintje van 0 naar 100 in 6,9 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,9 liter per 100 kilometer (1 op 16,9) en de kooldioxide-uitstoot is 138 gram per kilometer.

Vinnig Autootje

Het water klaterde aardig hard uit de hemel tijdens onze testdag op Lommel (B), waar Ford een geweldig circuit heeft liggen met allerlei bochten die speciaal gekozen zijn om auto's in moeilijkheden te brengen en te zien hoe ze reageren. De ST liet zich daar niet van de wijs brengen. Vanwege de zesbak zijn de lagere versnellingen iets korter, maar toch nog voldoende lang om grote stukken van het testcircuit in III te doen en je volledig op het sturen te concentreren. Met zijn 240 Nm aan koppel is de ST een vinnig autootje, met zelfs iets meer temperament dan de Focus ST. Zie de Focus ST als een kalme atleet en de Fiesta ST als een licht opgewonden standje. Niet zo racy als een Clio RS (de oude, de nieuwe rijden we heel binnenkort), maar wel goed gefocust. De meeste fabrikanten stellen het chassis van hun hete hatchbacks zodanig af dat het zogenaamde lift off oversteer volledig weg is, de achterkant zet dus geen stap naar buiten als je in een snelle bocht gas loslaat. Dat is uiteraard veiliger met een ongeschoolde stuurman aan het roer, maar het haalt ook een fors stuk rijplezier weg. Ford heeft gelukkig niet voor die strategie gekozen, zeker op nat wegdek is de staart van de ST lekker 'los', en is het een geweldig leuk spel veel snelheid mee een bocht in te nemen, abrupt te liften zodat de achterkant naar buiten beweegt en de neus naar binnen en precies op de ideale lijn met een mooie hoeveelheid gas de bocht uit te accelereren. De ST beschikt niet over een mechanisch sper maar wel over een elektronisch plus het zogenaamde torque vectoring, waardoor hij behoorlijk veel tractie heeft als je bochten uitaccelereert. Hij rolt niet veel om zijn lengte-as en duikt niet veel bij het remmen, hij is kortweg behoorlijk goed afgestemd. Dat mag eigenlijk geen verrassing zijn, want Ford heeft met diverse RS'en en ST's al laten zien dat het heel goed weet hoe je een onderstel sportief maakt. Te vaak maken auto's als deze weinig van hun sportieve aspiraties waar, zijn het vooral sportief aangeklede, duurdere versies die tot behoorlijk wat rechtelijn snelheid in staat zijn, maar door de mand vallen als je de limiet opzoekt. Bij de ST is dat niet het geval.

Nieuwe 205 GTI

Het ESP kent drie standen, waarbij 'volledig uit' bedoeld is voor diegenen die ervan overtuigd zijn dat hun reflexen snel genoeg om overstuur te pareren. Wie dat niet helemaal zeker weet, kan heel veel plezier met de ST beleven in de sportstand, dan zet de achterhand nog altijd voldoende grote stappen opzij om met de kleine Ford te kunnen spelen. Lommel kent een paar heel lange doordraaiers (bocht 13 en 14) en daar kon je heel hard met de ST doorheen, op de juiste lijn blijvend door af en toe te liften en zo met de achterkant te 'sturen'. Dat is precies het weggedrag waarvoor vroeger de Peugeot 205 GTI zo geroemd werd. Peugeot heeft dat karakter met opvolgende GTi's nimmer geëvenaard, maar over een paar maanden gaan de Fransen in de herkansing, dan komt de 208 GTI. Tot die tijd is de Ford Fiesta ST in elk geval 'de nieuwe 205 GTI'. Of hij dat daarna blijft, zal vooral van Peugeot afhangen. Begin april staat de ST bij de dealers.

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta ST

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.6 EcoBoost ST2
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.945

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 134 kW / 182 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 290 Nm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.969 mm / 1.709 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.489 mm
Massa leeg 1.063 kg
Laadvermogen 512 kg
Banden205/40R17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum