Test: Citroën ë-C4

Met de C van comfort?

94 reacties

Video
AutoWeek 50 2020
AutoWeek 50 2020

Je leest het in AutoWeek 50 2020

Na twee jaar afwezigheid heeft Citroën weer een C4 in het gamma. Die is niet alleen met een benzine- of dieselmotor verkrijgbaar maar ook in een elektrische variant. Minstens zo opmerkelijk is dat-ie beduidend hoger op z’n poten staat. Een kleine revolutie. De Fransen zeggen evenwel dat ze bij de ontwikkeling vooral de nadruk op comfort gelegd hebben. Hoe pakt dat uit?

Opel twee jaar zonder Astra? We kunnen het ons niet voorstellen, net zo min als Volkswagen zonder Golf. Bij Citroën daarentegen is twee jaar geleden de C4 stilletjes van het toneel verdwenen zonder dat er een opvolger klaarstond. Maar liefhebbers niet getreurd, de C4 is weer helemaal terug in de prijslijst. Althans in naam. Alleen nu niet als conventionele compacte middenklasser maar als cross-over, en daarmee langer en beduidend hoger dan zijn voorganger. Verder is de nieuwe C4 voortaan niet alleen verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren, maar is hij er ook volledig elektrisch.

Met zijn toegenomen afmetingen is het opmerkelijk dat voor de C4 geen gebruik wordt gemaakt van de platformtechniek die je binnen het PSA-concern bij veel middenklassers ziet, maar dat hij zijn basis deelt met compactere auto’s als de Opel Corsa en de Peugeot 2008. Het onderstreept de flexibiliteit van dit soort platformstrategieën. Wanneer we instappen valt direct de ruimte in het interieur op. De ruimtebeleving wordt versterkt door het vrij ver naar voren geplaatste dashboard met zijn rechte lijnen en strakke vouwen. Voorin heb je in alle richtingen meer dan genoeg armslag en ook met een bovengemiddelde lengte zul je niet snel de hemelbekleding raken. De stoelen zijn voorzien van een comfortabelere vulling, het is alleen jammer dat de zittingen vrij kort zijn. Voor passagiers op de achterbank is er beenruimte genoeg, alleen is als gevolg van de aflopende daklijn de hoofdruimte daar iets minder. Ook het zicht op achterop komend verkeer is minder. Dit wordt belemmerd door de spoiler die over de achterruit loopt.

SIMPLY CLEVER

De belangrijke bedieningselementen zitten allemaal direct onder handbereik. Op de middentunnel hebben alleen de uitvoeringen met een handbak een pook, de versies met automaat of een elektrische aandrijflijn hebben op die plek een keuzeschakelaar voor de rijrichting. Het instrumentarium bestaat uit een compact en lekker overzichtelijk digitaal scherm waar alleen de hoogst nodige informatie op wordt weergegeven. Voor wie er prijs op stelt geeft een head-up display aanvullende info. Voor het overige ben je aangewezen op het brede infotainmentscherm. Bij andere modellen van het concern zien we onder dat scherm een rijtje toetsen om direct bij de gewenste functiegroep uit te komen en dat heeft de C4 helaas niet. Wel prettig is het dat de airco ook te bedienen is via een separaat paneel met fysieke toetsen. Hulde! Het interieur bevat tal van opbergvakjes met een inhoud van in totaal 39 liter. De opmerkelijkste is een handige schuifla boven het dashboardkastje. Hierin treffen we een houder voor een tablet die vóór de bijrijder aan het dashboard geklikt kan worden. Simply clever zouden ze in Tsjechië zeggen ...

COMFORT VOOROP

Citroën trapt meteen af met keuze uit een benzine-, een diesel- en een elektromotor. Beide verbrandingsmotoren pieken bij 130 pk, de elektromotor levert maximaal 136 pk. Later volgen er krachtigere en minder krachtige motoren. Onze eerste kennismaking hebben we met de elektrische versie, de ë-C4. Die is voorzien van dezelfde techniek die we kennen uit de andere BEV’s van het concern. De ë-C4 komt er lekker vlot mee vooruit, de elektrische aandrijflijn sluit keurig aan bij het comfortabele onder- stel. Het accupakket heeft een capaciteit van 50 kWh en daarmee moet de auto volgens opgave 350 kilometer ver komen. Op basis van de informatie op ons instrumentarium komt het er in de praktijk echter op neer dat je na een niet bepaald grensverleggende 250 kilometer naarstig uit moet kijken naar een laadpunt. Pluggen kan aan de 3-fase wisselstroomlaadpaal of -wallbox met maximaal 11 kW of aan de gelijkstroomsnellader met maximaal 100 kW.

Bij modellen die met zowel een conventionele als een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar zijn zien we dat de set-up van het onderstel nog weleens verzandt in een compromis. In deze valkuil zijn ze bij Citroën niet getrapt. Wel profiteert de C4 van het gewicht van de accu aan de goede kant van het zwaarte- punt. De auto gaat volwassen stabiel en mooi koersvast over de weg. Niets verraadt onderstelverwantschap met de kleinere PSA-modellen. Duidelijk is dat veren, dempers en rubbers zijn afgestemd op comfort, en ook de hydraulische kussentjes, die we kennen van andere Citroëns, leveren hun bijdrage. Zonder dat het te vaag of al te deinerig wordt, lijkt de auto over de weg te zweven, oneffenheden in het wegdek worden keurig weg gefilterd. De besturing werkt vrij licht en maakt een enigszins afstandelijke en weinig communicatieve indruk. Desalniettemin volgt de auto keurig de koers die je hem oplegt.

De rijbaanassistent waarmee we kennismaken behoedt de auto voor het verlaten van de rijbaan, maar hem ook keurig op het midden van de rijstrook houden ... dat stukje comfort zit er nog net niet in. Bij zustermerk Peugeot zien we dat die techniek wel degelijk beschikbaar is. Wellicht iets voor een update. Het neemt verder niet weg dat Citroën erin is geslaagd met de nieuwe C4 een comfortabele machine neer te zetten die zich binnen het concern duidelijk onderscheidt van de rest.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Citroën ë-C4
Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4

  • +Ruim interieur
  • +Comfortabel onderstel
  • -Korte zittingen
  • -Beperkt zicht naar achteren

Signalement

Merk Citroen
Model ë-C4 50kWh 136 Feel
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.150

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk
Maximaal koppel 260 Nm
Accu capaciteit (bruto) 50 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.800 mm / 1.525 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.516 kg
Laadvermogen 484 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/60R18Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 350 km

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum