Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

'Conseil de famille'

99 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Autotest
5 maart 2021 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • ë-C4
AutoWeek 9 2021
AutoWeek 9 2021

Je leest het in AutoWeek 9 2021

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het thema van de Franse arthousefilm ‘Conseil de famille’ uit de jaren 80. Wij hebben vandaag onze eigentijdse variant voor het voetlicht: twee Franse EV’s die zoveel gemeen hebben, maar desondanks elkaar de loef moeten afsteken.

Citroën speelde de afgelopen jaren balletje-balletje in het schemergebied tussen B- en C-segment. Je had de C3 Aircross in B, de C4 in C, maar ook de C4 Cactus die – zijn naam ten spijt – technisch een C3 was en wat betreft formaat een beetje tussen beide klassen in zweefde. Dat was belangrijk, want in 2018 verdween de C4 zonder opvolging. Stel je voor dat Volkswagen de Golf zonder opvolger uit het gamma zou nemen, of Ford de Focus. Nu staat ook de C4 Cactus op de nominatie te worden geschrapt. De betekent dat de nieuwe C4 op termijn beide moet vervangen. En hoewel zijn plekje aan de bovenkant van het B-segment de naam C3 zou rechtvaardigen, heet hij toch weer C4. Het is een ingewikkelde modellenstrategie, die met deze nieuwe C4 weer terug naar eenvoud moet worden gebracht. Alhoewel, eenvoud: wat staat hier nu? Een coupé of een cross- over? Of een cross-over van een coupé en een cross-over?

Citroëns klassieke eigen- zinnigheid lijkt weer helemaal terug en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Helemaal nieuw is het idee uiteraard niet, want in 2005 al rolden we over elkaar heen van het lachen toen SsangYong met de Actyon op de proppen kwam, een jaar later staken we de loftrompet toen BMW hetzelfde deed met de X6 en inmiddels is er van veel dikke SUV’s een coupé-versie. In dit segment daarentegen is zo’n variant minder vanzelfsprekend en dat maakt de nieuwe C4 een welkome speler op de markt.

WILDE MIX

Opvallen doet de C4 zeker. De achterste zijruitjes doen denken aan legendarische Citroëns van weleer, de spoiler die de achterruit in tweeën deelt, verwijst naar de wat minder legendarische (driedeursversie van de) eerste generatie C4. De achterlichten zijn een wilde mix van lijnen en lopen over in de spoiler. Aan de voorkant zien we overeenkomsten met meer actuele modellen van Citroën. Let vooral op de wijze waarop de Double Chevron deel uitmaakt van de sierstrips, die op hun beurt weer weglopen als ledverlichting. Het is een gewaagd geheel en precies dat maakt deze C4 zo leuk om naar te kijken. Zelfs de naam is een beetje maf, want waarom zou je hem e-C4 noemen als het ook ë-C4 kan zijn? Dat dit een elektrische C4 is, zie je, behalve aan de typeplaatjes, ook aan de omlijstingen van de mistlampen, die bij de ë blauw zijn. Diezelfde kleur komt terug bij de dorpels en in twee sierpaneeltjes in de voorportieren.

Concurrent van de dag is onze inmiddels welbekende duurtester van Peugeot, de e-2008. Die doet wat minder gek dan de Citroën, maar dat maakt hem nog geen saaie verschijning. Met zijn hoekige, hoge bouw onderscheidt hij zich duidelijk van de 208 en mede dankzij de (min of meer) verticale ledverlichting oogt met name het front hoog en indrukwekkend. Hoewel beide auto’s (net als onder meer de Opels Corsa en Mokka en de DS 3) zijn gebaseerd op hetzelfde CMP-platform, heeft de Peugeot een kortere wielbasis dan de Citroën. Hij is bovendien korter, smaller en net iets hoger. Waarmee maar weer wordt onderstreept dat de Citroën eigenlijk tegen het C-segment aan schurkt.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

'Conseil de famille'

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

'Conseil de famille'

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C4
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Citroën C4 Peugeot 2008 Elektrische Auto Nieuwe auto's

PRIVATE LEASE Citroën C4

INFO
ANWB
ANWB
Citroen C4 PureTech 130 Feel (5D/6H)
€ 469
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 544
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 569
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Citroen C4 PureTech 100 Feel (5D/6H)
€ 434
 
Arval
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 530
 
Citroën
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 546
 
Citroën C4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 1.5 BLUEHDI 130 SHINE NAVI-CLIMA-PDC

    Citroën C4 1.5 BLUEHDI 130 SHINE NAVI-CLIMA-PDC

    • 2021
    • 14.384 km

    € 31.945

    Citroën C4 EV Feel Edition 50kWh 136pk Automaat | Incl. BTW | Navigatie | Camera | 3-Fase Laden | Cruise Control |

    Citroën C4 EV Feel Edition 50kWh 136pk Automaat | Incl. BTW | Navigatie | Camera | 3-Fase Laden | Cruise Control |

    • 2021
    • 17.895 km

    € 33.925

    Citroën C4 1.2 PT 130pk Feel Edition Navigatie | Parkeercamera | Lichtmetalen velgen Citroën Emerpark Amersfoort

    Citroën C4 1.2 PT 130pk Feel Edition Navigatie | Parkeercamera | Lichtmetalen velgen Citroën Emerpark Amersfoort

    • 2021
    • 10.673 km

    € 25.300

Meer Citroën C4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroen C4 III

    116
    • 6 augustus 2021

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C4 specificaties
  • Citroën C4 occasions
  • Citroën C4 video's
Advies en informatie
  • Citroën C4 tests
  • Citroën C4 gebruikersreviews
  • Citroën C4 index
PREMIUM
Peugeot e-2008 vs. Peugeot 2008 - Dubbeltest

Peugeot e-2008 vs. Peugeot 2008 - Dubbeltest

De elektrische auto is binnen Stellantis (voorheen PSA) zo ingeburgerd dat de elektrische ...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    5
    • 2 april 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    4
    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2022)

    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2022)

    12
    • 25 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Blue Lease Allure 1.2 PureTech 130 (2021)

    Peugeot 2008 Blue Lease Allure 1.2 PureTech...

    6
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    11
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    23
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

    8
    • 6 december 2021
meer reviews
Peugeot e-2008 - Afscheid duurtest

Peugeot e-2008 - Afscheid duurtest

50

De Peugeot e-2008 heeft de koude winterdagen meegemaakt en we leverden hem in voordat de echte...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot 208 en 2008 krijgen nieuwe automaathendel

    Peugeot 208 en 2008 krijgen nieuwe automaathendel

    69
    • 28 maart 2022
  • Citroën C4 - Afscheid duurtest

    Citroën C4 - Afscheid duurtest

    130
    • 2 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Peugeot e-2008 in de praktijk

    Zo ver komt de Peugeot e-2008 in de praktijk

    132
    • 16 januari 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 155 Puretech vs. Citroën C4 130 Puretech - Dubbeltest

    Citroën C4 155 Puretech vs. Citroën C4...

    • 22 december 2021
  • Autotest
    Test: Citroën C4

    Test: Citroën C4

    93
    • 3 december 2021
  • Nieuws
    Peugeot e-208 en e-2008 krijgen grotere actieradius

    Peugeot e-208 en e-2008 krijgen grotere...

    48
    • 24 november 2021
  • Nieuws
    Peugeot 2008 is populairste auto van Europa

    Peugeot 2008 is populairste auto van Europa

    142
    • 23 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    10
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    65
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    23
    • 23 mei 2022
  • Autosport
    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve uitdossing

    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve...

    12
    • 20 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden