Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Shine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Comfort met een hoofdletter C
- 18.000 km
Hierbij mijn ervaring met de ëC4
Na een aantal jaren een renault zoë22kwh en erbij een renault captur op de oprit te hebben gehad wilde we graag een grotere elektrische auto met meer bereik en betere laadmogelijkheden (lees de eerdere zoë's laden dramatisch en hebben geen ccs snellaadaansluiting)
Ook zakelijk gezien kwam er een bedrijfsbus (peugeot e-expert) en was het dus niet noodzakelijk 2 auto's op de oprit te hebben.
Na meerdere proefritten te hebben gemaakt met oa: kia e niro, peugeot 2008 en een mg zs was het bij de eerste proefrit met de citroën meteen duidelijk voor ons.
De Citroën stond in eerste instantie niet eens op onze lijst van kanshebbers, maar na een blamage bij MG in Rotterdam reden we langs de citroën dealer daar en toen kwam deze op ons pad.
In alle opzichten beviel deze ons het beste, denk hierbij aan de instap en de zit, iets waar de 2008 echt een rare instap heeft en ook de mg heeft ongelijke armsteunen.
De vering, op dit vlak won de ëC4 moeiteloos.
De beloofde actieradius en laadsnelheid, zeker niet de best scorende, maar voor ons gebruik meer dan voldoende.
Ook bood de ëC4 de meeste ruimte voor passagiers achterin.
Keus was gemaakt en het moest een ëc4 worden, het liefst in het zwart met een shine pakket (geen shine business) en panoramadak.
Helaas voor een nieuwe waren er veel te lange levertijden, maar al snel vonden we er 1 bij de dealer in 's Gravenzande die aan al deze eisen voldeed met 10k op de teller.
Inruilen op dat moment voor onze beide auto's waren zo goed (2ehands waren slecht beschikbaar schijnbaar) en een deal was snel gemaakt.
2 weken later reden wij in onze nieuwe ëc4.
De auto bevalt ons heel erg en tot nu toe op een vervanging van het stuur waar losse stiknaden op het leer zaten geen enkel probleem mee gekend.
De auto zweeft dankzij zijn vering over de weg. Op de snelweg vind ik het stuurgevoel wel wat licht en lijkt het soms dat je best veel moet corrigeren, niet storend, maar wel aanwezig.
Het verbruik: de auto geeft sinds wij hem hebben een gemiddeld verbruik van 17.3kwh/100 km wat in mijn ogen netjes is. De auto word voornamelijk gebruikt binnen de bebouwde kom en korte stukken. Wij rijden altijd in de normale stand en vertrekken bijna altijd vanuit de garage, wat voor het accupakket beter is.
Het laden:
Tot nu toe laden wij voornamelijk thuis 11kw met dynamische tarieven zoeken wij de goedkoopste momenten en anders aan de straat mocht dit veel schelen (in onze wijk betaal je 28 cent per kwh)
Het laden verloopt altijd vlot en nog geen enkele keer een weigering gehad.
Snelladen doen we enkel wanneer nodig en ook daar heb ik goede ervaring en mee en worden snelheden boven de 75kwh meestal wel gehaald, batterij moet dan wel goed leeg zijn.
Langste reis was naar duitsland (300km enkele reis) geweest in november "22. De temperatuur buiten was vrij laag en heb op de CC gereden met 100km/uur.
Heen en weer was 1 keer bijladen per rit voldoende en de stops hebben niet langer geduurd dan 20 minuten, beide stops zijn gecombineerd met avondeten en waren niet hinderlijk.
Minpunten:
De voorspelde actieradius bij de meeste stellantis modellen blijft een dingetje. Je vertrekt met 348km en na 50 km ben je er 100 kwijt, echter als je naar het batterijpercentage kijkt lijkt dit niet overeen te komen.
Ook is het zo hoe langer je rijdt hoe actueler de voorspelde actieradius word en ook neemt deze dan steess minder rap af.
Wel zou dit beter moeten en ook kunnen.
Veel mensen zien graag de juiste voorspelde kilometers en zeker als je net EV rijdt kan er al snel range anxiety komen. Iets wat ik al sinds mijn zoë niet meer had en je vrij snel precies weet wat je voertuig wel en niet kan.
Als het accurater is bied dit wel meer rust.
Infotainment is traag en je moet door veel te veel menus, gelukkig heb ik een dongle (helaas geen draadloze carplay standaard) en gebruiken wij altijd android auto, wat het infotainment dus verder bijna overbodig maakt.
Headup display is leuk, maar eigenlijk is het opkomende schermpje net te groot en gebruik deze dus eigenlijk alleen op de snelweg voor de CC.
Al met al vind ik het een buitengewoon comfortabele EV en rijden wij er met veel plezier mee in de rondte.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4




Uitgelicht aanbod

Citroën C4 X | SHINE | NAVI | KEYLESS | HEAD-UP | PACK RED |
- 2023
- 1 km

Citroën C4 LAUNCHE 130pk Autom8 Trekhaak | Camera | Stoelverw.
- 2022
- 16.939 km

Citroën C4 1.2 Puretech Feel | Achteruitrij Camera | Parkeer Sensoren | Navigatie | Cruise Control | DAB+ | Apple Carplay | Android Auto | Airco |
- 2022
- 31.980 km
Lees ook

MG 5 Electric vs. Citroën ë-C4 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Vergelijkende Test

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije

Citroën ID (1966) - In het Wild
