Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021) #5

autoreview

Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

Signalement

Uitvoeringë-C4 50kWh 136 Shine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf3.100 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ë-C4 2021 na een jaar gebruik

  • 12.500 km

Als regelmatige Autoweekbezoeker weet ik dat emoties rond het merk Citroën (of Franse auto’s in het algemeen nogal eens willen oplopen. Nu ik weer eens een in mijn ogen onterechte beoordeling van de ë-C4 tegenkwam draag ik graag bij aan een evaluatie waar anderen wat aan hebben.
Mijn auto is een demo van juni 2021 en geleverd in januari 2022 vanwege de subsidie. Ik ging naar de dealer voor een hybride (het liefst de nieuwe DS-4) maar die was erg begrotelijk. De dealer bood een proefrit aan in de ë-C4 en voordat ik van de uitrit af was wist ik al dat deze hem ging worden! Wat een souplesse en rijgenot. Mijn vorige auto was ook een C4 (Exclusive, met alle opties, 2012). Overigens nooit een probleem mee gehad (oh ja, wel een kapotte bobine) en wat een heerlijke motor (1,6 THP met update). Wel de olie in de gaten houden natuurlijk.
Pluspunten ë-C4 (het is een Shine uitvoering met panoramadak dat open kan) :
- Stil, comfortabel, zitcomfort; het rijdt vorstelijk. De stoelen zijn goed, maar de leren zetels van mijn oude C4 gaven iets meer zijdelingse steun. Het veercomfort is minder soepel dan ik verwacht had, maar dat kan liggen aan de Continental cross-climates die ik eronder heb laten zetten. Ik had met het nieuwe veersysteem een soort XM-ervaring verwacht, maar deze auto is echt straffer geveerd dan de Citroëns van vroeger (drempels). Stuurt in de stad echt lekker, maar in snel genomen afritten van de snelweg is het gevoel soms wat weg. Voor mij is de auto snel genoeg en in de sportstand echt wel vlot weg. Deze gebruik ik overigens nooit, Eco past deze auto goed. Achterpassagiers zitten goed. Het panaoramadak is zo gemaakt dat achterpassagiers geen hoofdruimte te kort komen.
- Verbruik is niet al te hoog. Met enkele graden onder/boven nul kom ik tussen de 16 en 17,5 kWh/100 km uit. In de zomer veel beter: 14-15 kWh, afhankelijk van rit en rijstijl. Soms blijf ik onder de 14 kWh bij een snelwegrit. Valt me niet tegen. Het bereik is natuurlijk niet spectaculair. Enkele ritten naar Duitsland gemaakt en dat vereist goede planning. Opvallend is hoe snel het aantal nog te rijden kilometers aanvankelijk afneemt bij koud weer. Soms slaat de schrik je om ’t hart als je met koud weer rijdt. Maar gaande de rit tikken de kilometers steeds minder snel weg. En blijk je je achteraf om niets zorgen gemaakt te hebben.
- De verwarming kan op afstand aangezet (airco ook) en de warmtepomp doet zijn werk goed. Oók bij de ECO stand kun je rijden met stuurverwarming en stoelverwarming zonder het echt koud te krijgen. Desnoods 5 minuten in de ‘normaal’ stand en het is echt warm in de auto. En wat deze winter opviel was hoe snel de beslagen ruiten schoon waren nadat we met natte jassen in de auto wegreden.
- De rijhulpsystemen werken zeer fijn. In tegenstelling tot wat ik wel eens las blijft mijn auto keurig tussen de strepen (mits de adaptieve cruise control is ingeschakeld). De lane assist staat standaard aan. Die cruise control werkt beter dan in mijn oude auto en pakt mooi rustig op als de voorligger voldoende afstand heeft. Ook is de afstand tot de voorligger in te stellen (i.t.t. hetgeen in de vorige review werd beweerd, die overigens verwijderd is?). Wel opletten bij het rijden op de vluchtstrook waar dat is toegestaan. Hij wil dan graag de afrit pakken. De waarschuwing ‘handen aan het stuur’ reageert niet op de handen, maar op het geven van wat weerstand bij het sturen. Zo nu en dan even een duwtje voorkomt dat waarschuwingen komen. De 360 gr. camera is enorm praktisch. Ook prettig bij het achteruit inparkeren bij laadpalen.
- De Ledverlichting is geweldig. Ook het automatisch groot licht leer je waarderen. Het is een wonder hoe goed dit werkt. Alles staat bij mij op ‘automaat’ en ook de regensensor doet zijn werk prima. Het infotainment heeft een software update gehad en werkt voor mij goed genoeg. De App van Citroën doet alles, behalve de route op afstand naar de auto sturen waarbij rekening gehouden wordt met laadtoestand. Dat zal hopelijk nog wel eens verbeteren. Het zicht rondom is redelijk goed, wel flinke A-stijl. Van de ‘balk’ die over de achteruit loopt heb je geen last. Je kijkt er overheen.
- Het laadje voor de tablet gebruiken wij voor kaarten en notitieboekje etc. Superhandig.
Dan ook wat (kleine) minpunten:
- Bestuurdersstoel is wel elektrisch maar heeft geen memory (zoals in mijn vorige). Kan ook niet elektrisch naar voren/achteren, maar dat is eigenlijk geen probleem.
- Ik zou een elektrische achterklep op prijs gesteld hebben
- De kofferruimte is beduidend kleiner dan mijn vorige C4. En er is evenmin een ‘frunk’.
- Het selectie’pookje’ vooruit/achteruit moet je even vasthouden. Het werkt wel snel. Jammer van de B remknop die je telkens weer moet indrukken bij wegrijden (of nadat je even achteruit hebt gereden) en dat de regeneratie maar 1 stand kent.
- Nog een persoonlijk minpuntje: door mijn vrij hoge zit stoot ik mijn hoofd tegen het handvat links boven de deur bij bepaalde hobbels waarbij de koets heen en weer beweegt. Ik ga deze er toch maar afschroeven denk ik. Ook is er een verhoging onder de voorstoel (door de accu’s) waardoor ik mijn been niet kan optrekken (je komt er met je hak tegenaan).
Al met al rijden wij met veel plezier in deze ë-C4. Een waardevolle aanvulling op mijn rijke Citroën ervaring.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

DirectLease
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 509
 
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 513
 
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 548
 
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens