Rij-impressie - BMW X5 xDrive40e

Grote (milieu) vriendelijke reus

39 reacties

Video
AutoWeek 27 2015
AutoWeek 27 2015

Je leest het in AutoWeek 27 2015

Nog niet zo gek lang geleden werd je door milieuliefhebbers verketterd als je voor kwam rijden in een grote SUV zoals de BMW X5. Maar daar heeft de autobranche een antwoord op gevonden in de vorm van plug-in hybridetechniek. Daardoor kan een auto zowel een riante hoeveelheid vermogen als een bescheiden dorst hebben. Of het in de praktijk ook werkt zoeken we uit achter het stuur van de nieuwe BMW X5 xDrive40e.

Tien jaar geleden was de BMW X5 zo'n beetje de antichrist voor milieuliefhebbers. Groot, krachtig en onzuinig tot op het onbeschofte af. Met een navenante CO2-uitstoot waar moeder natuur heel verdrietig van werd. Maar tijden veranderen. Een SUV kan tegenwoordig namelijk groot en krachtig zijn, zonder een al te grote dorst te hebben. Porsche liet dat al zien met de Cayenne S E-Hybrid en ook Volvo toonde met de XC90 T8 een fullsize SUV met een groen hart. En nu is er de BMW X5 die als xDrive40e genoegen neemt met 3,3 liter per 100 kilometer en dus maar 77 gram per kilometer uitstoot. Net als bij de twee andere Grote Vriendelijke Reuzen dankt de nieuwe X5 dat lage verbruik aan een plug-in hybride aandrijflijn en hoewel het concept daarachter gelijk is aan dat van de Porsche en Volvo, is de uitwerking weer net even anders.

Het verschil schuilt 'm vooral in de verbrandingsmotor, die bij de X5 wat minder krachtig is dan in de concurrenten. Waar Porsche een geblazen V6 gebruikt en Volvo een 2,0-liter viercilinder met turbo én compressor, houdt de X5 het bij een tweeliter met één turbo. Die is goed voor 245 pk en de elektromotor levert maximaal 113 pk. Die laatste waarde is overigens alleen bij kort gebruik, onder normale omstandigheden is het maximum 75 pk. Maar, onder ideale omstandigheden heb je uit het hele systeem toch 313 pk en 450 Nm tot je beschikking. Niet gek, al zitten de eerdergenoemde concurrenten allebei boven de 400 pk. In de praktijk heb je echter nooit het idee dat je iets tekort komt. Vooral de souplesse van de aandrijflijn is buitengewoon indrukwekkend. Naadloos schakelt de achttraps automaat van ZF over van elektro- naar verbrandingskracht en omgekeerd, zonder dat je er als bestuurder iets van merkt. Zelfs het aanzwengelen van de viercilinder, wat bij BMW's niet altijd even soepel verloopt, gaat bijna ongemerkt. Alleen als je alles eruit wil halen wat erin zit hoor je heel in de verte de viercilinder z'n best doen. Maar dan zijn de prestaties ook van dien aard dat je dat snel vergeet.

Meer kilo's

Natuurlijk is dat niet de insteek van de xDrive40e, die is er immers voor de milieubewuste bestuurder. Dankzij een 9 kWh accupakket kun je volgens BMW maximaal 31 kilometer volledig elektrisch rijden en ligt het gemiddelde verbruik op 3,3 liter per 100 kilometer. Over dat totaalverbruik kunnen we op basis van de eerste indruk geen uitspraken doen, maar de volledig elektrische actieradius zal in de praktijk meer richting de 25 kilometer zitten. Ondanks z'n bescheiden vermogen is de elektromotor in z'n eentje prima in staat om de X5 vlot te trekken, al gaat het natuurlijk niet echt snel. Mochten het accupakket helemaal leeg zijn dan kun je 'm via een 220 Volt-aansluiting in zo'n vier uur weer volladen. Bestel je een wallbox van € 900 bij de X5 dan kan dat verkort worden naar minder dan drie uur. Afhankelijk van de aansluitmogelijkheden in huis is er ook nog een Wallbox Pro voor € 2.020 die de laadtijd nog verder kan verkorten.

Net als de aandrijflijn is ook het onderstel gericht op souplesse. Standaard is de achteras voorzien van luchtvering en ook dynamische schokdempers behoren tot de standaarduitrusting. Daardoor blijft de koets van de X5 ondanks z'n forse gewicht van 2.230 kilo vrijwel altijd netjes in het gareel. Putten en gaten glijden moeiteloos onder je door, zonder dat je het idee hebt dat je niet meer in contact staat met het wegdek. Goed, als je echt de grens opzoekt merk je wel dat er ten opzichte van een gewone X5 meer kilo's de hoek om moeten en dat de banden en besturing minder op dynamiek zijn gericht, maar dat is een klein offer voor het sublieme comfort aan boord. Ook prettig is dat de remmen niet alleen goed op hun taak berekend zijn, maar dat de overgang van energie terugwinnen naar echt remmen naadloos gebeurt.

eDrive

Binnenin merk je eigenlijk alleen aan de eDrive knop dat je niet met een normale X5 onderweg bent. Met die knop kun je bepalen of je volledig elektrisch wil rijden, de batterij wil sparen of de elektronica het zelf wil laten uitzoeken. Een ander detail is dat de laadvloer iets hoger ligt vanwege het accupakket, waardoor de laadruimte van 650 naar 500 liter slinkt. Maar voor de rest zit je net als in iedere andere X5 vorstelijk en dankzij de standaard standkachel ook altijd in een voorverwarmde of voorgekoelde auto. Zo biedt de X5 xDrive40e een zeer comfortabel totaalpakket, al staat daar wel een forse vanafprijs van € 81.000 tegenover. Dat zal z'n populariteit niet in de weg staan. Uit voorzorg wordt de volledige voor Europa bestemde productie voor 2015 in ieder geval naar Nederland gehaald. Tja, iedereen houdt nou eenmaal van de Grote Vriendelijk Reus. En leaserijders al helemaal.

BMW X5 PHEV
BMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive40e

Signalement

Merk Bmw
Model X5 xDrive40e iPerformance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 92.983

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.250 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.886 mm / 1.938 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 2.205 kg
Laadvermogen 775 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.700 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
Brandstofverbruik 3,3 l/100km
CO2-uitstoot 77 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum