BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015) #2

BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)
BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)

UitvoeringX5 xDrive40e iPerformance High Executive
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019

De Ultieme SUV

Na 2 jaar in mijn laatste 5-serie te hebben gereden begon het bloed toch weer te kriebelen, Ik was met m'n vrouw in San Francisco voor werk toen we met een Ford Mustang GT (5.0V8) op de Panoramic Highway richting Muir Woords reden. Voor ons reed een X5 3.5i en die had er flink de sokken in. Toen mijn vrouw zei of zo'n auto niets voor ons was, is het zaadje gepland want de weken erna kon ik het niet laten om de Premium Selections van BMW in de gaten te houden...

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en een proefrit in een zwarte X5 40e bij Dusseldorp Deventer aangevraagd. Een dag voor de proefrit bleek de auto in optie te staan, wachtend op goedkeuring van financieren. Na een boos telefoontje van mijn kant leek deze X5 geen optie meer.

Niet lang hierna zag ik een full options donkerblauwe X5 staan bij Van Poelgeest in Naarden. De afspraak voor een proefrit was snel gemaakt. Ik ben er 3 uur mee op pad geweest om vooral de wegligging en de eDrive modes eens goed uit te proberen. Zeker omdat ik redelijk wat ritten om en rond mijn woonplaats doe leek mij de full electric mode (tot 30km) een goede optie. Verder wilde ik een wat zwaardere auto voor de caravan. De overige ritten zijn naar werk (1 x per week richting Schiphol). De overige dagen ben ik in het buitenland.

Om een lang verhaal kort te maken.. Ik heb die auto na de proefrit meteen gekocht. Inclusief 2 jaar Premium Select Garantie. Verzekering van deze klasse auto's is wat lastiger want voor de allrisk dient de auto een SCM klasse 5 (voertuigvolgsysteem) en koppeling met een alarmcentrale te bezitten. Gelukkig had deze auto al zo'n installatie en hoefde ik alleen een contract af te sluiten met een Particuliere Alarm Centrale.

Het karakter van de auto is natuurlijk heel anders dat de 5-serie die ik hiervoor had. De X5 is veel meer gericht op comfort. Langere veerwegen en de hoge zit. Het "King of the Road" gevoel bekruipt je al snel. De auto komt ondanks z'n 2300kg mede door de eBoost vlot van z'n plek. Bijna niet te geloven dat je in 6.8sec al op de 100 zit (de 313pk en 450NM helpen natuurlijk wel). Als je de drive mode naar Sport zet verandert het karakter. De dynamic suspension wordt een stuk stugger en helpt actief in de bochten. Met 2300kg wordt het natuurlijk nooit een gooi en smijt wagen maar ik ben alleszins verrast.

In de praktijk rijd ik veel meer full electric dan ik in eerste instantie dacht. Ik ga veel op de veluwe en in Montferland moutainbiken en rij meestal volledig elektrisch. Door de zonnepanelen-installatie thuis en het overschot daarvan "tank" ik voor 7ct per kWh (die zou ik anders voor die prijs als overschot terug verkopen aan de Nuon).

De eDrive modes van de auto spreken voor zich. In Auto-eDrive bepaalt de auto aan de hand van de navigatie waar het beste elektrisch gereden kan worden. In de stad en richting snelweg dus meestal vol elektrisch en op de snelweg gewoon op benzine. Bij een inhaalactie of file springt steeds de elektromotor bij en wordt het verbruik hierdoor flink terug gedrongen. Getuige de eerste tankbeurt waarbij ik zelfs een gemiddelde heb gehaald van 5,9ltr/100km. Nogmaals dit alles is dus zeer afhankelijk van het gebruik en het stekkeren.

De luchtvering en dynamic suspension zijn standaard bij deze auto. Verder heeft hij dynamic cruise control en een file assistent waarbij de auto tot 60 km/u volledig autonoom kan rijden (incl sturen). Bij een auto van dit formaat is de surround view met camera's rondom ook geen overbodige luxe. De supermooie Head-up Display maakt alles kompleet.

Omdat voor december een wintersport in Val Thorens op de planning staat is ondanks de xDrive een set winterbanden geen overbodige luxe. Na een tip ben ik goed geslaagd bij JD Banden en Velgen in Enter. Goede service en superaardige lui.

Na de wintersport zal ik een update geven van mijn ervaringen.

Terug van de wintersport.

Net de auto weer geparkeerd na een rit van zo'n 1100km vanuit Val Thorens. Ik heb inmiddels ruim 7500km met de auto gereden en zoals beloofd een nieuwe review na de wintersport.

Voor de wintersport is het verbruik gestabiliseerd op 6.5ltr / 100km met veelvuldig stekkeren. Het verbaast me nog steeds hoeveel kilometers ik eigenlijk "full electric" maak. Even naar de mountainbike-track, boodschappen en een incidenteel ritje naar Arnhem of Doetinchem. Vaak zoek ik vooraf even uit of ik ter plekke kan laden. Vaak lukt dit. Maar zo niet, dan niet.

Technisch was er geen piep of kraak, behalve dat ik vanaf het begin de auto licht vond trillen als de auto flink moest remmen. Dit bijvoorbeeld doordat er een auto kort voor me invoegde, terwijl ik op dynamic cruise control reed. Eerst dacht ik dat het een soort trilling was als waarschuwing. Net zoals het trillen in het stuur als je over de belijning van je rijstrook gaat. Het was voornamelijk merkbaar bij snelheden boven de 120km/u. Omdat de auto met 2 jaar premium garantie is afgeleverd, heb ik een afspraak gemaakt bij Van Poelgeest in Naarden, waar ik de auto gekocht heb. Ik kreeg een hagelnieuwe X3 xDrive 2.0i mee met 1600km op de teller. Bij een rit van Naarden naar Voorhuizen viel meteen op dat het verbruik van deze X3, zonder hybride aandrijflijn niet veel beter is dan 10ltr/100km. Vooral als je de snelweg verlaat en door de stad moet, schiet het verbruik omhoog. Dit terwijl mijn hybride dan juist zoveel mogelijk elektrisch rijdt.
De voorschijven van mijn X5 bleken overigens krom en zijn zonder morren inclusief blokken door Van Poelgeest vervangen onder garantie.

In november heb ik de zomerbanden gewisseld met de 19" winterset (Continental ContiWinterContact TS 830P SSR). Dit omdat de wintersport-rit er aan zat te komen, want het weer in NL maakt een winterset bijna niet (meer) nodig. Met temperaturen van bijna 17 graden in december begin ik me af te vragen of ik in de toekomst niet beter af ben met een goede all-season band. Ik weet dat de meningen hierover verschillen, maar de laatste generatie all-season banden doen bijna niet meer onder voor een goede winterband en ook in de zomer is de remweg nauwelijks langer dan die van een winterband (bron: https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk&t=562s ). Maar goed... voorlopig hou ik het nog bij een aparte zomer en winterset. Bij mijn winterset valt op dat hij iets beter hoorbaar is, maar qua karakter rijdt en stuurt de band net zo goed als de zomerset.

Zoals gezegd ben ik net terug van de wintersport in Frankrijk. De auto heeft het prima gedaan, al moest hij het dit keer zonder verse stroom doen (behalve bij de gratis laadpaal bij de Holiday Inn in Dijon tijdens onze overnachting op de heenreis). Ik vind persoonlijk dat de auto qua wegligging, stuurgedrag en rijbeleving eigenlijk lekkerder rijdt bij de 130-150km/u die ik aanhield tijdens de heen- en terugreis. Ik vind de auto vooral strakker sporen bij deze snelheden. Misschien is het omdat ik dan veel vaker in de linker rijstroken zit en dus geen last heb van de vrachtwagensporen in de rechter rijstrook. Ik zal er eens op letten in NL want misschien is het alleen maar een gevoel. Ik heb in ieder geval genoten van de snelweg-ritten in Frankrijk. In de verbruiksmonitor is te zien dat het verbruik tijdens de wintersport-ritten gemiddeld 10ltr/100km is. Dit inclusief de rit naar boven en beneden bij Val Thorens. Het valt mij alleszins mee.

De klim naar boven bij Val Thorens was helemaal genieten. Voor een koets van 2300kg stuurt hij door de dynamic suspension nog steeds redelijk strak door de haarspeldbochten. Persoonlijk vind ik de lichte besturing dan zeker prettig, al zullen de meningen hierover verdeeld zijn. Het hoge verbruik bergop, wordt een week later op de terugweg weer terugverdiend tijdens de afdaling. Ik heb de bijna 38km naar beneden praktisch volledig elektrisch gereden. De hybride batterij ging hierbij van 16% naar 31% beneden aan de berg. Tijdens de afdaling is de auto constant aan het regenereren en worden de remschijven alleen in de scherpe haarspeldbochten aangesproken. Ik heb onder aan de berg nog even aan de schijven gevoeld, maar ze waren alleen hand-warm. Dit terwijl de remmen van de VW Passat voor me al begonnen te roken. Die had volgens mij ook nog nooit van remmen op de motor gehoord, vrees ik. Dit is door het regeneratieve remmen bij de 40e dus ook niet nodig, wat de motor (ICE) doet niet eens mee.

Het verbruik is nu na de wintersport-rit 7.2ltr/100km gemiddeld over 7500km (plus 7.3kWh/100km).

Voor zover de tweede review. De volgende volgt van de zomer na een rit van 2500km met een caravan van 1700kg aan de haak.

To be continued.......

Corona en de 1ste beurt.

Ik zou een aanvullende review geven na onze vakantie met de caravan naar Toscane... Die vakantie ging dus niet door vanwege.. CORONA......@#$%&!
Toscane met de caravan werd een weekje een huisje in Kijkduin en een weekje Maastricht. Er zijn dit jaar dus ook flink minder kilometers gemaakt dan verwacht. Neemt niet weg dat elke kilometer een genot blijft..

Technisch zijn er geen problemen geweest. De vervangen voorschijven houden zich goed en blijven recht. De 1ste beurt die ik verwachtte in mei, is door het weinige rijden, nu pas in november gebeurd. Een grote beurt incl olie, alle filters, remolie, voertuiginspectie, ruitenwisserbladen en bougies. Halverwege de dag werd ik door BMW Ekris gebeld dat de steenmarter een bezoek had gebracht onder de motorkap. Gelukkig was er alleen aan de motorkap-isolatiemat geknaagd en had het dier de kabels ongemoeid gelaten. Ekris stelde voor een marter afschrik-apparaat onder de motorkap te plaatsen. Het apparaat geeft af en toe een flits met een ledlampje en produceert at random ultrasone geluiden. Voor ons onhoorbaar, maar voor de marter dermate vervelend, dat hij de motorruimte zou moeten gaan mijden.
Alles bij elkaar een grote beurt van €800 plus €150 voor het apparaat en de inbouw. De auto stond weer prachtig te glimmen bij het opladen en ik kreeg een korte uitleg over de marter-afweer.

Komende week gaan de temperaturen weer naar beneden de 7 graden, dus heb ik besloten de winterbanden te plaatsen. Ik heb ze thuis liggen, dus met een uurtje zijn ze gewisseld. Even de TPMS opnieuw initialiseren en laat de winter maar komen. De drukken stonden nog prima op 2,3 voor en 2,6 achter..

Het verbruik staat over 19000km inmiddels op 6,4 liter en 9,3kWh per 100km. Soms haal ik wel eens 1600km voor ik weer moet tanken. Natuurlijk met veel stekkeren, maar goed, ik heb nog wel wat zonnestroom over en die is gratis. De gemiddelde Elec-rekening voor "buiten"-stroom tanken is €10 per maand.

Er zijn inmiddels 15 maanden voorbij en ik heb nog Premium garantie tot augustus volgend jaar. Een fijn gevoel al verwacht ik niet dat ik hem nog nodig ga hebben. De auto houdt zich goed en ik heb geen technische klachten.
Helaas zag ik wel een klein parkeerdeukje in de rechterpassagiers deur dus die moet ik er nog een keertje uit laten halen bij de lokale deukendokter.

Het plan is voorlopig te blijven rijden met de auto. Ik hoop vanaf voorjaar 2021 met de caravan op pad te kunnen. Na de zomer zal ik hierover een review schrijven.

to be continued...

Eindelijk weer naar het buitenland

Zo.... dat heeft even geduurd. Waren wij in 2020 van plan richting Toscane te gaan met de caravan, gooide een zeker virusje flink wat roet in het eten. Zoals gezegd dus maar in NL gebleven..

Nu zomer 2021 zijn we na een weekje Ibiza en Malaga maar weer eens op pad gegaan met de caravan. Voor de X5 de eerste keer dus een mooie test hoe de combinatie zich gedraagt. eerst kreeg ik nog een oproep van de dealer (Ekris Arnhem) voor een einde garantiekeuring. Ik kon dit mooi combineren met de APK en SCM keuring en ook de pechservice Europa is weer voor een jaar verlengd. Helaas bleek 1 band droogte-scheuren te hebben en een andere bleek flink beschadigd net op de rand van het loopvlak. Qua slijtage waren ze er nog niet aan toe, maar er liggen dus weer 4 nieuwe Continental zomerbanden op.
Maar goed... we konden nu eindelijk met de sleurhut op pad..

De caravan weegt beladen zo'n 1500kg en is 2.30m breed. Ik ben met een volle accu vertrokken en tijdens de eerste 100km wordt de elektrische ondersteuning vooral gebruikt bij het inhalen van een vrachtwagen (eBoost). De accu wordt gebruikt tot 16% remaining en de elektronica houdt hem dan tussen de 16-20%. hierdoor is de elektrische eBoost altijd beschikbaar voor inhaalacties en heuvels en bergen.
De X5 geeft geen krimp en tot 90 km/u heb je niet in de gaten dat er een caravan achter hangt. Op advies van ZF (de fabrikant van de ZF8 versnellingsbak) heb ik de rijmodus gewoon in Comfort laten staan. Met 95km/u op de teller rijdt de bak met 2100tpm in de 7de versnelling en schakelt indien nodig soepel en snel terug. Bij 105 op de teller schakelt de bak door naar de 8ste versnelling bij 1800tpm. De combinatie rijdt vlot over alle heuvel en bij de klim zoekt de ZF bak netjes zelf zo'n 3000 tpm op. Bij 120km/u wordt de combinatie wat zoekerig en voel je duidelijk een rukje aan het stuur als je een vrachtwagen passeert. Niet dramatisch maar minder relaxed dan bij lagere snelheden. Ik de praktijk rijd ik tussen de 105-115.

Het verbruik valt niet tegen. De X5 weegt beladen denk ik rond de 2500kg. Je bent dan toch met zo'n 4 ton op pad en de wielrenners onder ons weten dat elke kilo die je bergop moet zeulen er één teveel is. Toch is het verbruik tot voor de Pyreneeën gestabiliseerd op 12,5ltr/100km oftewel 1 op 8. Dat is zuiniger dan mijn vorige 528i, dus een wat hogere auto voor de caravan (aërodynamischer?) en de energie-terugwinning dmv het Hybride concept (bij afdalingen en remmen stop je de energie in de accu..) schelen toch, ondanks dat de accu maar zo'n 8kWh is.
Het laatste stuk naar Spanje door de Pyreneeën liep het verbruik wel flink op naar zo'n 15,7ltr/100km maar eerlijkheidshalve heb ik daar ook wel wat harder gereden..

Wij gaan nog even genieten van het weer in Spanje en de terugrit naar NL wordt tevens de laatste rit van deze combinatie. Er komt een ander appartement op wielen achter de X5 te hangen. Dit keer een dubbelasser van beladen 2000kg. Aangezien de X5 nog prima bevalt mag die nog wel even blijven...

Wordt vervolgd....