BMW X5 xDrive40e iPerformance (2015)

autoreview

BMW X5
BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5BMW X5

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40e iPerformance
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

gedeelde smart

  • 110.000 km

Na drie jaren is het tijd voor een overzicht. Zelf heb ik verschillende auto's gereden en ben na Fiat panda's, Fiat Tipo, BMW 3 Touring 318 TDS, Audi A6 2.5TDI, Renault Espace, VW Sharan 1.9TDI 4WD, MB 3.2 C-klasse break allrad, Audi A6 2.4V6 quattro, BMW 320D Touring beland in een X5 xdrive40e plug-in hybrid. Dus deels electrisch en keurig via zonnepanelen geladen.
Oorspronkelijk wilde ik voor een vierwiel-aangedreven X3 diesel gaan, maar ben overstag gegaan en heb een half jaar op de X5 plug-in hybrid gewacht. Deze werd eind oktober geleverd, dus toch iets sneller dan gedacht.

Kleur is altijd een persoonlijke keuze, maar ik heb behalve rood alle kleuren wel gehad. Dus nu weer terug naar een lichte; moonlight silver. Na jaren van leren bekleding ook bij de basis gebleven; zwarte stof. De geur mis ik wel, maar de kleine kinderen met rozijntjes zijn geen gevaar meer voor plakkende bekleding. Verdere opties zijn panoramadak, harman-kardon muziek, parkeerhulp (gebruik ik nooit), gescheiden achter airco, head-up display en achter getinte ruiten.

Wat opvalt is de rust die binnen in heerst. Electrisch wegrijden en tussen-accelereren is een genot. De vier cilinder benzine met 260 PK's hoor je bijna niet. En dit was een van de redenen om hiervoor te gaan.

De eerste maanden waren echter geen pretje. Binnen de eerste week stond ik al langs de A2 stil met pech. Electrische storing. Auto weggesleept. Die tijd heb ik veel leen BMW's gehad. Kinderziektes zei BMW, zelfs München werd erbij gehaald. De ene na de andere software update werd geïnstalleerd. Na een jaar bleek het probleem bij de electromotor te liggen. En ja, dan moet ook de automatische versnellingsbak eruit, want deze is geïntegreerd. Gelukkig viel dit binnen de garantie, maar BMW heeft geen winst opgemaakt op deze amerikaanse BMW. Wel alle lof voor de dealer Renova in Tilburg die alles perfect begeleidde! Maar toch wil je rijden en niet stilstaan of de auto voor de zoveelste keer terugbrengen voor problemen.

Nu ben ik veel in het buitenland onderweg, oa. Duitsland. En met deze auto reis je heel relaxed. Gewoonlijk zet ik de tempomaat op 150-160km, daar waar het verkeer en de tempolimiet het toelaat op de Autobahnen. Topsnelheid ligt op circa 220km/hr. Boven de 150km/hr zet ik de keuzeschakelaar op sportief, wat een betere wegligging oplevert en een snellere respons. Deze sport stand helpt ook in de stad bij drempels, dan slaat de auto minder door dan op de comfort stand. De eco stand niet gebruiken, dan is de responstijd van het gaspedaal absoluut te langzaam en dat levert m.i. gevaarlijke situaties op.

Zijn met de nieuwe versnellingsbak en geïntegreerde electromotor alle problemen weg? Helaas niet. Ik heb een jaar last gehad dat het display helemaal uitvalt. Alle klokken op nul, alles zwart in het dashboard. Het zou met de te warme binnen temperatuur te maken hebben, maar ik heb het ook wel eens als het 18ºC is en de zon niet schijnt. Na een nieuwe software is ook dit verholpen, maar toch blijft af en toe het navigatie systeem midden op de (snel)weg opnieuw op te starten. Vreemd. De LEDverlichting binnen is ook al een keer rechts vervangen. Daarna nog een keer terug omdat er verschillende kleuren verschenen blauw/rood/wit. Het laatste euvel is de benzineklep die van binnenuit ontgrendeld dient te worden. Bleef soms hangen op 25% geopend. Dan moet de achterklep open en je handmatig aan een koortje trekken om de benzineklep te ontgrendelen. Ook is van de bijrijdersstoel een plastic kap losgeschoten. Na driemaal deze weer door de garage is teruggezet, is er eindelijk voor eigen kosten een nieuw onderdeel op gekomen. Bij het openrijden met het panoramadak is soms wat water te horen, maar een vinger er achter krijgen, kan ik niet. Na de laatste beurt ruikt de auto binnen naar benzine. En ook de recent ”‹vervangen ruitenwissers trekken nog altijd slierten en piepen.

Toch bevalt de auto wel. Heerlijk ruim, een goed zicht naar voren en opzij en veilig. Je komt uitgerust aan op bestemming, ook al ben je 6-8 uren onderweg. Het gemiddelde benzine verbruik is slechts 8,5l op 100km. Dit is dus inclusief de Duitse Autobahnen. En vierwielaandrijving en automaat en een pakket accu's van zo'n 400+kg. Kleine stukken kan je helemaal electrisch rijden. Maximale actieradius die ik in de zomer haal is 31km, en in de winter zakt dit naar 24km. De afwerking vind ik benedenmaats, dit komt misschien door de Amerikaanse productie. Volgende Duitse auto wil ik toch liever in Duitsland gemaakt hebben...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.