BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015) #3

autoreview

BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015) #3

Signalement

UitvoeringX5 xDrive40e iPerformance High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf26.000 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 42%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 5-serie naar X5

  • 26.000 km

Deze X5 heb ik als Premium Selection-auto in 2017 gekocht bij de BMW-dealer toen er 26.000 km. mee was gereden door de vorige eigenaar. Ik stapte toen uit een youngtimer BMW 525i E39 Touring. Daar had ik een jaartje mee gereden vanwege de gunstige bijtelling op de dagwaarde, maar toch beviel me dat niet zo, na daarvoor 2x in een BMW 530d F11 te hebben gereden.
Je mist dan toch nieuwere technieken, de comfortstoelen vooral, LED-licht, het vermogen en ook weggedrag wat bij een F11 toch weer twee generaties verder is t.o.v. de E39. Dus op zoek, dacht ik, weer naar een nieuwe BMW 5-serie Touring. Inmiddels was dat model geëvolueerd tot de G31 en eigenlijk vond ik die niet zo mooi. Een gesmolten F11, leek het wel. Toch even de showroom bezocht en daar stond naast de 5-series ook deze fraaie witte X5 te glimmen.
Vrij snel al een nieuwe 5-serie laten gaan vanwege de 'looks' en me geconcentreerd op deze X5.
Met deze kilometerstand nog uiteraard als nieuw maar gelukkig de prijs niet meer als nieuw, dat scheelt dan toch dik 20k in de aanschaf.
Na het maken van een uitgebreide proefrit blij geworden van de zithoogte, het comfort en alle opties, en onder de indruk van de stille maar krachtige aandrijflijn. Deal.
De youngtimer heb ik er niet op ingeruild want ik kreeg via de particuliere markt serieus meer geld voor de nette E39, daar zijn genoeg liefhebbers voor te vinden.
De auto achteraf nog voorzien van getinte ramen, zwartgeplakte spiegels en de grill heb ik de chromen roosters laten vervangen door zwart, dat maakt de wagen net wat sportiever. Ook een setje winterbanden 19" erbij besteld, waarbij ik de velgen zwart heb laten poedercoaten. De banden en zomervelgen 21" te zien op de foto waren nog in prima staat. Rijden maar!

Rijden met de X5 - X40e

  • 66.000 km

Rijden met de X5 heeft twee kanten. Enerzijds een fantastische reisvriend, die je hoog en comfortabel en in alle stilte naar je bestemming brengt. De motor [313 pk gecombineerd] is sterk zat om altijd in lage toeren vlot en zonder veel motorlawaai van je plek te komen. Ga je echt vol op je gas, dan maakt de 4-cilinder het typische geluid van een 4-cilinder en dat past niet zo bij deze auto. Maar zoals gezegd, waarom zou je dat doen, de auto is snel zat om niet vol op je gas te gaan.
De elektromotor is er namelijk altijd bij, ook als je de accu 'leeg' rijdt is er altijd elektro-ondersteuning. Je ziet dan bij accelereren een blauw symbooltje 'E-boost' in het dashboard verschijnen. Echt leeg is de accu dus nooit, de auto laadt onderweg ook op.
Echt elektrisch rijden is er eigenlijk maar weinig mee mogelijk, de actieradius in de praktijk zit ergens tussen de 20 [winter] en 30 [zomer] kilometers. De auto voelt rijdend op alleen elektriek wel goed aan, ondanks de [slechts] ca. 60 pk. van de elektromotor. Er is koppel voldoende en tot ca. 80 km. kom je prima mee. Harder als 80 lukt dan niet, want springt de brandstofmotor bij. Wel kan je de auto op E-drive zetten, dan elektrisch max. tot 110 km/h.
Daar ben ik overigens nog wel een keer bijna de mist mee ingegaan, tijdens het inhalen gaat de auto dan simpelweg niet harder dan 110 km/h, dus als je denkt even een dot gas te geven, zet 'm dan in hybride. Want die tegenligger komt toch snel naderbij... heb toen gemerkt dat als je een flinke kickdown geeft op je gaspedaal dat toch de brandstofmotor bijspringt. Gelukkig maar.

Twee kanten dus. Anderzijds is het namelijk een zware auto, en dat voel je. Een X5 is sowieso geen lichtgewicht, maar de 2400 kilo van de volgetankte auto incl. jezelf, voel je wel. Dus snelle bochten en drempels kan wel, want het is een BMW met prima stuurgedrag en wegligging, maar het voelt niet fijn, je voelt de kilo's doordrukken.
Deze auto had adaptieve dempers, die had ik standaard in de sportstand, de auto is dan merkbaar strakker geveerd. In de 'comfort-stand' vond ik de auto teveel deinen. Helaas kon ik die sportstand niet als standaard instellen, net als de 'autohold' van de handrem, dus dit waren bij instappen altijd de eerste twee knoppen om in te drukken.

Verder raadt ik kopers van een X5 af om er 21" velgen met runflat-banden onder te zetten. Staat fantastisch, en de eerste 10.000 km op vers rubber wil nog wel, maar door de stand van de wielen gaan de wielen 'cuppen'. Zeker met die flinke joekels onder een X5 gaat dat op een bepaald moment lawaai maken, de wielen gaan 'zingen' met een bepaald rolgeluid, mij ging het in ieder geval na een zomer flink irriteren. Profiel op de banden is dan overigens nog prima, dus vervangen is nog veel te vroeg.
De 19" winterbanden bevielen wat dat betreft veel beter!

Noordkaap met de X5

  • 106.000 km

Omdat mijn compagnon en ik 12,5 jaar ondernemer waren, hebben we ons getrakteerd op een ritje Noordkaap met de Arctic Challenge. In een week tijd naar de Noordkaap en weer terug, ongeveer 7000 km.
Dit met de X5 gedaan, en daar laat de X5 zich van zijn beste kant zien. Heerlijk zitten in de comfortstoelen, stil, krachtig en veilig op plek van bestemming aankomen. De eerste rit is een serieuze non-stop afstand van ca. 2700 km. Rijden van zaterdagochtend tot zondagavond, en dan sta je helemaal bovenin Noorwegen. Uiteraard met z'n tweeën om-en-om gereden en tuurlijk kom je moe aan, maar dik compliment voor de X5 en de comfortstoelen van BMW voor deze rit.

Uiteraard ga je dan in de sneeuw- en ijsbedekte wegen 's kijken wat er qua rijden allemaal lukt met de X5, zonder gevaarlijk te stunten overigens. Het is dan indrukwekkend wat met de standaard winterbanden kan, met de Xdrive heb je meer grip dan je zou denken. Dat geeft veel vertrouwen met het rijden daar in de winterse omstandigheden.

De auto gaf geen krimp, met temperaturen tot -35 bleef het comfortabel warm, stoelverwarming aan, ook de motor geen hik. Elektrisch doe je overigens dan niet veel op zo'n rit, opladen kan hier en daar wel, maar met de actieradius van 20 km. elektrisch heeft dat weinig zin. Wel blijft de auto altijd hybride rijden, en merk je dat op basis van navigatie, de auto in de bebouwde kom altijd elektrisch probeert te rijden. Mooi systeem.

Ook het samenspel tussen elektro- en brandstofmotor is fijn, gaat altijd heel soepel en vaak onmerkbaar. Als de brandstofmotor bijspringt is dat altijd met een soort koppeling die de krachten netjes soepel naar de wielen brengt. De motor klinkt dan mooi 'donker' daar in het vooronder, lijkt een beetje op een dieseldreun. Op de achtergrond dan, want de X5 is prima geïsoleerd.

Verbruik

  • 110.000 km

Omdat de X40e maar een beperkte [7kw] accu heeft, houdt het met 20/30 km. wel op met elektrisch rijden. Wel rijdt de auto daaromheen hybride ook, waardoor het gemiddelde verbruik rond de 7 liter/100km lag. Voor Corona-tijd was dat overigens ca. 8 liter/100km, want was het verkeer drukker en mochten we met z'n allen nog 130 zo hier en daar.
Al met al geen verkeerde score voor zo'n grote en zware auto.
Wel jammer dat de actieradius toen niet groter was, dan maak je er een veel efficiëntere auto van. Dat doet BMW met de nieuwe X45e en de 530e een stuk beter met radiussen van resp. 80 en 50 km. volledig elektrisch.
Je zeult nu toch zware accu's mee en complexe techniek, voor een relatief klein voordeel.

Gedoe met accu's

  • 126.000 km

Ik had al wel 's een melding 'storing in hybride-systeem' gehad waardoor ik niet volledig elektrisch kon rijden. Meestal na nog een keer nieuw starten van de auto was dat wel weg, maar dit hoort niet.
Dus BMW-dealer bezocht, en na wat onderzoek bleek dat er een aantal cellen van de hoogspanningsaccu inmiddels defect waren. Whoops. En nu, beste dealer?
Garantie op accu's bleek 5 jaar te zijn of 100.000 km. Omdat ik inmiddels ruim over die 100.000 km was gereden moest er even wat heen-en-weer gepraat worden, maar BMW heeft uit coulance de accu's vergoed [volgens zeggen ca. € 7.000,00 kosten] en ik betaalde het in- en uitbouwen ca. € 1.200,00. Sja.
Wat wel hielp denk ik, dat men via de software van de auto kon uitlezen dat ik een brave 'oplader' ben, zodat de accu's hiermee ook in goede staat worden gehouden. Is de bedoeling althans.
Verder heb ik met de auto niks geen kosten gehad, alleen de periodieke sapjes-momenten en controles. Dus is dit nu 'onderhoud' of is dit dikke pech.
Anyway, wel een aandachtspuntje voor potentiele kopers van een gebruikte X40e met deze kilometerstanden; informeer naar de accu's! Zijn deze nieuw, of vervangen, hoe lang heb je er nog fabrieksgarantie op. Kan dus een duur dingetje zijn....
Wel had ik hierna wel meer kilometers uit het accupakket en heb ik er zowaar in de zomer een keer 37 km. elektrisch mee gereden. Dat is een traktatie waard, dus toen elektrisch maar een ijsje gehaald en de X5 door de wasstraat.

Bedankt X5

  • 144.000 km

Afscheid. Het is al heel wat dat ik 4 jaar met een auto doe, dus dat zegt wat over mijn positieve ervaring met de X5. Ook kreeg ik nog steeds complimenten over de witte kleur met zwart lederen interieur. Echter, er kwamen wat kosten aan; nieuwe banden op zowel de zomerset als de winterset, nieuwe schokbrekers achter, nieuwe remschijven. Geen probleem, hoort erbij, maar toch 's rondkijken?
Gekeken naar de X45e, maar deze X5 is nog groter geworden, en nog zwaarder dan de X40e. Wel met lekkere 6-cilinder, maar die hoor je bijna niet. Zeker met het rijden nog meer kilo's die de drempel over en de bocht door moeten. En ook bedrijfsmatig paste deze auto niet helemaal bij de Corona-tijd.
Toen toch nog 's gekeken naar wederom de 5-serie, inmiddels de LCI en die vond ik toch wel heel fraai geworden. Proefrit mee gemaakt, het strakke weggedrag van een 5-serie blijft fantastisch, ook is het de zwaardere 530e. Altijd nog dik 400 kilo lichter dan de X45e!
Inmiddels was de hybride-techniek ook verkrijgbaar op de Touring! Toen goede inruilprijs gekregen op de X5, BWM verkoopt graag hybride/elektrisch dus overgestapt naar een 530e Xdrive Touring, waar ik eerdaags ook wat over ga vertellen.
Maar toch met enige weemoed de witte X5, een echte reisvriend, achtergelaten bij de dealer.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens